رسوایی سوءاستفاده سیاسی پست آلمان از اطلاعات شخصی مشترکانش در حال سرایت به احزاب اصلی حاکم بر دولت و پارلمان این کشور است. برای نخستینبار هفتهنامه اشپیگل، معتبرترین نشریه سیاسی ژرمنها بود که فاش کرد سامانه ملی دویچهپست به شکل غیرقانونی بیش از یک میلیارد عنوان اطلاعات از 34 میلیون صاحبخانه در آلمان را طی مبارزات انتخاباتی تابستان و پاییز سال گذشته به صورت ناشناس به احزاب لیبرال- دموکرات و دموکرات- مسیحی فروخته است. به عبارت دیگر، آنگلا مرکل با سوءاستفاده از امکانات ملی برای چهارمین بار به صدراعظمی دست یافته است. به گزارش تارنمای روزنامه بیلد، شرکت سابقا دولتی پست ملی آلمان از سال 2005 به این سوء سابقه فروش دادههای مشترکانش را با اهداف سیاسی در جریان مبارزات انتخاباتی دارد. در سال 2017 هم احزاب حاکم لیبرال- دموکرات و دموکرات- مسیحی آلمان دادههای شخصی شهروندان ژرمن را از یک شرکت تابعه دویچهپست خریداری کرده و هر کدام مبلغی 5 رقمی را برای این منظور به این شرکت پرداخت کردهاند. اگرچه اداره پست آلمان در اینباره اظهارنظری نکرده اما آشکار است که فروش دادههای شخصی شهروندان به احزاب خاص توسط یک سازمان ملی، سوءاستفاده سیاسی محسوب میشود چرا که این کار بدون اجازه مشترکان و بیتناسب با کارکرد این اداره بوده است. پست آلمان نهتنها اطلاعات شخصی افراد زیادی از جمله درباره قدرت خرید، رفتار بانکداری، جنسیت، سن، تحصیلات، وضعیت مسکن، ساختار خانواده، محیط زندگی و مالکیت خودرو را در اختیار دارد بلکه اطلاعات آماری از مقامات را نیز جمعآوری میکرده است. به عبارت دیگر، مرکل و احزاب و متحدان سیاسیاش مجموعه ملی پست را تبدیل به بخشی از ستاد انتخاباتی خود کردهاند. بسیاری از مسؤولان و سیاستمداران آلمانی از دویچهپست و حزب حاکم بهخاطر این رسوایی انتقاد کردهاند. یک مقام حفاظت از دادهها در هامبورگ این اقدام دویچه بانک را با رسوایی اخیر فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا و درز دادههای کاربران مقایسه کرده و انتقاد شدیدی به آن وارد کرده است. نشریه انگلیسی آبزرور و روزنامه نیویورکتایمز چندی پیش در گزارشهایی جداگانه فاش کرده بودند که «کمبریج آنالیتیکا» که یک شرکت آمریکایی تحلیل دادههاست جزئیات حسابهای حداقل 50 میلیون کاربر فیسبوک را بهطور غیرمجاز به دست آورده است. متعاقب آن پروندهای در یکی از دادگاههای فدرال ایالات متحده برای بررسی نقش این شرکت در پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاستجمهوری 2016 گشوده شد. این در حالی است که پیشتر نام «کمبریج آنالیتیکا» به عنوان یک شرکت خصوصی برای پوشش همکاریهای آماری سازمانهای جاسوسی آمریکا و انگلیس در برخی نشریات آورده شده بود. بنیان این شرکت توسط «الکساندر کوگن» آمریکایی روستبار و استاد روانشناسی دانشگاه کمبریج در نوامبر سال 2013 میلادی گذاشته شده بود. او در ابتکاری شخصی یک اپلیکیشن شناخت شخصیت راهاندازی کرد که از کاربران فیسبوک میخواست به اطلاعات آنها و دوستانشان در این شبکه اجتماعی دسترسی پیدا کند. حال کوگن متهم است که دادههای جمعآوری کرده را به طور غیرقانونی به «کمبریج آنالیتیکا» فروخته که از آن برای بهتر هدف قرار دادن شهروندان آمریکا با آگهیهای تبلیغاتی انتخاباتی استفاده کرده است.