printlogo


کد خبر: 191155تاریخ: 1397/1/28 00:00
اخبار

ضوابط واردات خودرو  باز هم عوض شد
مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک در بخشنامه‌ای شرایط واردات و ترخیص خودرو را اعلام کرد. به گزارش گمرک ایران، ترخیص خودرو با ارائه ثبت سفارش به نام افراد حقیقی و حقوقی غیرنمایندگی امکان‌پذیر نیست. همچنین ثبت سفارش‌های صادره از 10 دی تا 24 اسفند 96 برای اشخاص حقیقی و حقوقی غیرنمایندگی مورد تایید دفتر مقررات صادرات و واردات، مستلزم ارائه قرارداد خدمات پس از فروش یا نمایندگی رسمی و تایید VIN خودروها در سامانه مربوطه است. در همین حال، طبق آمار تجارت خارجی در سال ۹۶ بیش از ۵۶ هزار خودرو به ارزش یک‌میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار وارد کشور شد. همچنین قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی با ساخت داخل ۱۴ درصد تا کمتر از ۳۰ درصد به ارزش یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون و ۹۴۳ هزار دلار وارد شد که سهم ارزشی بالغ بر ۳/۳ در کل واردات دارد و رشد ارزش آن نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ بالغ بر 43/130 درصد است.

قاچاق ۶۴۸۱ خودرو  با ثبت سفارش‌های غیرقانونی
بر اساس ابلاغیه اخیر دفتر مبارزه با جرائم سازمان‌یافته به گمرکات کشور، بیش از 6481 خودرو به‌دلیل استفاده از ثبت سفارش‌های غیرقانونی مشمول مقررات قاچاق کالا شد. به گزارش تسنیم، بر این اساس همه خودروهایی که ثبت سفارش آنها از 28 تیر96 تا 9 دی سال قبل انجام شده باشد، به‌دلیل استفاده از ثبت سفارش‌های شائبه‌دار مشمول مقررات قاچاق است. تحقیقات تیم‌های بازرسی و نظارتی نشان می‌دهد برخی ثبت سفارش‌های بارگذاری‌شده که خودروی آنها نیز ترخیص شده، قابل رؤیت نبوده است، این در حالی است که در پاسخ به استعلام به ‌عمل ‌آمده از اداره کل مقررات وزارت صنعت اعلام شده که ثبت سفارش‌های موصوف مورد تأیید اداره کل مقررات نیست. بر اساس ابلاغیه فروردین 97 دفتر مبارزه با جرائم سازمان‌یافته به گمرکات بوشهر، غرب تهران، بندر لنگه، باهنر، رجایی، قم، گناوه، بندر انزلی، خرمشهر، البرز، قشم و شیراز، خودروهایی که ثبت سفارش آنها در بازه مورد اشاره (اواخر تیر تا دی‌ماه 96) است مشمول مقررات بند «ب» ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا شده‌ است. در همین‌باره اصغر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس اظهار داشت: مجلس همه اسناد و مدارک خودروهای قاچاق وارد شده به کشور را در دست دارد که چنانچه مراجع ذی‌صلاح نسبت به آن اقدام اساسی انجام ندهند، اسامی اشخاص و شرکت‌های متخلف را منتشر خواهد کرد.


حباب قیمت مسکن برگشت
معاملات مسکن در اسفند پارسال 3/11 درصد نسبت به میانگین سال ۱۳۹۶ کاهش داشته و سهم واحدهای قدیمی‌ساز از کل معاملات در مجموع 8/55 درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد قیمت مسکن که از اوایل سال ۱۳۹۵ به کف نزدیک شده بود دوباره دچار حباب شده است. به گزارش ایسنا، در این ماه تعداد معاملات نسبت به بهمن‌ماه افت ۳۳ درصدی داشت. در اسفند سهم واحدهای تا ۵ سال ساخت نسبت به اسفند سال قبل از آن 6/8 درصد کاهش یافت و در مقابل سهم واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال ۲۹ درصد و بیش از ۲۰ سال ۲۶ درصد اضافه شد.  همچنین قیمت پیشنهادی مسکن در پایان سال گذشته تا ۵۰ درصد و قیمت قطعی تا ۴۱ درصد رشد نشان داد. متوسط قیمت مسکن شهر تهران در ماه پایانی سال 96 بالغ بر ۲۶ درصد افزایش یافت. رشد بازار مسکن با وجود جهش قیمت‌ها در پایان سال قبل هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد نسبت به 3 بازار سکه، ارز و بورس پایین‌تر است. بخش مسکن شهر تهران در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۶ رشد 5/11 درصدی قیمت را تجربه کرد در حالی که رشد قیمت سکه در ۱۰ ماهه پارسال ۲۵ درصد، ارز ۲۱ درصد و بورس تهران ۲۸ درصد بود.


Page Generated in 0/0053 sec