printlogo


کد خبر: 191156تاریخ: 1397/1/28 00:00
براساس شواهد موجود و اظهارات نمایندگان مجلس وضعیت مناطق زلزله‌زده چندان مناسب نیست
کمر خمیده کرمانشاه زیر بار مشکلات زلزله!
مقاومت بانک‌ها برای ارائه وام به زلزله‌زدگان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بلاتکلیفی مستأجران و ضعف در آبرسانی تنها گوشه‌ای از مشکلات است

گروه اجتماعی: نماینده مردم قصر شیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس گفت: تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوضی که از سوی دولت در نظر گرفته ‌شده، نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات مردم زلزله‌زده باشد. فرهاد تجری درباره وضعیت مردم زلزله‌زده کرمانشاه گفت: به‌رغم اینکه خدمات زیادی در منطقه ارائه‌شده اما هرچه جلو‌تر می‌رویم، مشکلات زلزله‌زدگان بیشتر بروز می‌کند و نمایان‌ می‌شود، از همین رو لازم است تدابیری از سوی مدیران اندیشیده شود تا مشکلات زلزله‌زدگان هرچه سریع‌تر کاهش یابد و با بحران جدیدی در منطقه مواجه نشویم. وی با بیان اینکه اگر هریک از این مشکلات بموقع درمان نشود می‌تواند به یک بحران تبدیل شود، خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها‌ بسیاری از مصوبات دولت را اجرا نمی‌کنند، از جمله وام‌های مناطق زلزله‌زده که در ابتدا قرار بود همه این مناطق را شامل شود اما بانک‌ها در مقابل این مصوبه مقاومت کردند و بعد از آن نیز دولت شرایط جدیدی را وضع کرده است.
تحمیل فشار به مردم زلزله‌زده
به گزارش ایلنا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: این شرایط فشار زیادی را به مردم زلزله‌زده تحمیل می‌کند و در حقیقت محدود کردن وام‌ها به افرادی که ساختمان‌های‌شان تخریب شده یا صدمات اساسی دیده است به‌نوعی ظلم به سایر مردم زلزله‌زده در استان کرمانشاه است، چراکه همه مردم در مناطق زلزله‌زده مانند گیلان‌غرب، سرپل‌ذهاب، قصر شیرین، دالاهو، ثلاث باباجانی و سایر مناطق آسیب‌دیده دچار خسارت شده‌اند، دیگر فعالیت اقتصادی و کاسبی در این منطقه رونق ندارد و چرخه اقتصادی تا حدود زیادی از کار افتاده و به‌کندی پیش می‌رود. تجری با تأکید بر اینکه این موضوعات مشکلات و ظلم‌هایی است که سیستم بانکی در حق مردم زلزله‌زده کرمانشاه می‌کند، تصریح کرد: این اهمال‌کاری‌ها به دلیل نبود مدیریت مقتدر بانکی است و ما امروز شاهد هستیم که به‌رغم مصوبه دولت،  بانک‌ها تمکین نمی‌کنند و هر روز بهانه‌ جدیدی دارند و اینها باعث می‌شود مشکلات مردم زلزله‌زده و فشارهای ناشی از این مشکلات بیشتر شود.
تسهیلات بانکی پاسخگوی مشکلات نیست
وی درباره اسکان دائم زلزله‌زدگان گفت: ساخت‌وساز در حوزه روستایی با کمک دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط و همت خود مردم در حال انجام است اما در برخی حوزه‌ها کار با کندی پیش می‌رود. علاوه بر این مردم با یک بدشانسی نیز روبه‌رو شدند و آن اینکه با قرار گرفتن در شرایط بد اقتصادی و افزایش نرخ ارز قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن نیز افزایش پیدا کرد که ‌بار مضاعف دیگری را بر دوش مردم مناطق زلزله‌زده گذاشته است. افزایش مصالح ساختمانی و آهن‌آلات باعث شده در این مدت کوتاه ارائه وام و تسهیلات بلاعوض خیلی نتواند کارساز باشد.
بلاتکلیفی مستأجران
نماینده مردم قصر شیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب خاطرنشان کرد: تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض که از سوی دولت در نظر گرفته‌شده است با ضوابط خاصی که به مردم پرداخت می‌شود، نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات مردم باشد، ضمن اینکه بخش‌هایی از مردم ازجمله مستأجران هنوز بلاتکلیف هستند و همچنین بخش‌ها و واحدهایی که در حاشیه شهر‌ها هستند، همچنان تعیین تکلیف نشده‌اند.
ضعف در آبرسانی
وی همچنین با اشاره به مشکلات آبرسانی در روستاهای این منطقه گفت: از گذشته آبرسانی به روستا‌ها در این منطقه مشکل داشت اما در حال حاضر این مشکلات بیشتر شده است و انتظار ما این بود در این شرایط بحرانی دستگاه‌ها کمک‌حال مردم باشند که متأسفانه این‌طور نبود و گاها هفته‌ای یک‌بار هم به برخی مناطق آب با تانکر نمی‌رسد. همچنین پوشش مخابراتی در حوزه‌های مختلف منطقه بشدت دچار اختلال است.
مشکلات دفع نخاله‌های ساختمانی
تجری به دفع ناصحیح فاضلاب در این مناطق اشاره کرد و گفت: اقداماتی انجام‌شده اما باید کامل شود. نحوه دفع نخاله‌های ساختمانی نیز یکی دیگر از مشکلات این منطقه است. این نخاله‌ها می‌تواند بستر رشد جوندگان باشد که درنهایت منجر به بیماری‌هایی نظیر سالک در منطقه شود و این نیز یکی دیگر از مواردی است که منطقه را تهدید می‌کند، البته تدابیری در جلسات تصمیم‌گیری با حضور دستگاه‌های مسؤول اتخاذشده و امیدواریم این تدابیر محقق شود. وی ادامه داد: باید آمادگی لازم برای مقابله با شیوع بیماری‌های واگیردار در منطقه را داشته باشیم و اگر امکان پیشگیری دارد، اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهیم. همچنین سالم‌سازی محیط و بررسی و خشکاندن ریشه‌های بیماری‌های واگیردار یکی از ضرورت‌هایی است که با توصیه وزارت بهداشت دیگر دستگاه‌های اجرایی از جمله بنیاد مسکن باید در دستور کار قرار دهند.


Page Generated in 0/0061 sec