printlogo


کد خبر: 191391تاریخ: 1397/2/2 00:00
دولت حسن روحانی بخشی از پاسخ ایران به خروج آمریکا از برجام را از سرگیری غنی‌سازی هسته‌ای عنوان کرد
عقبگرد هسته‌ای

حسن روحانی و محمدجواد ظریف می‌گویند ایران در صورت خروج از برجام گزینه‌هایی دارد که آنها را به اجرا خواهد گذاشت. هر چند روحانی اشاره‌ای به جزئیات اقدامات ایران نکرده و تنها گفته دولتش در برابر تصمیم احتمالی ترامپ درباره برجام، هر فکری که لازم بوده را از ماه‌ها پیش کرده است اما محمدجواد ظریف بخشی از این پاسخ را بازگشت به غنی‌سازی اورانیوم با سرعت بیشتر دانسته است. به گزارش «وطن امروز»، حسن روحانی کمتر از 3 هفته مانده به پایان ضرب‌الاجل ترامپ برای تغییر برجام یا خروج آمریکا از این توافق، از آمادگی سازمان انرژی اتمی برای انجام اقداماتی که آمریکایی‌ها فکرش را کرده یا نکرده‌اند گفت و بدون اشاره به جزئیات، اعلام کرد اگر لازم باشد روزی در مقابل، حتی آرامش آنها [آمریکایی‌ها] را سلب کنیم، خیلی برای ایران مشکل نیست. رئیس‌جمهور در همین راستا، تصمیمات اخیر ارزی دولت را تودهنی پیش دستانه به اقدام احتمالی آمریکا درباره برجام و به‌هم‌ریختگی بازار داخلی خواند.  
بر اساس این گزارش، حسن روحانی رئیس‌جمهور، صبح دیروز در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به اینکه تمام امید آمریکایی‌ها این بود که اگر آنها در 22 اردیبهشت قدمی علیه ملت بردارند، بازار داخلی ایران بهم خواهد خورد،
خاطرنشان کرد: الان مردم کاملا خیال‌شان راحت باشد. قول می‌دهم بر مبنای اجرای سیاست جدید، آمریکایی‌ها هر تصمیمی بگیرند، توطئه‌ای که طراحی کرده بودند، نقش بر آب شده است و ما بازار داخلی را بر مبنای این سیاست سامان می‌دهیم.
روحانی گفت: فکر می‌کنم حتی کاخ سفید، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا هم الان نمی‌دانند که می‌خواهند چه کنند. ببینید آن کشور بزرگ به چه روزی گرفتار شده است. آن ملت امروز دچار مصیبتی شده که نمی‌داند یک ساعت دیگر این آقا چه می‌خواهد بکند. همه آمریکایی‌ها هر روز که از خواب بر‌می‌خیزند، نگاه‌شان به صفحه این آقا در فضای مجازی است که ببینند بر اساس خواب دیشب، چه مساله‌ای را اعلام می‌کند.
به گزارش فارس، رئیس‌جمهور افزود: این واقعا یکی از نکات بسیار عجیب و غریب در تاریخ آمریکا است. چنین حاکمیتی بر آمریکا کمتر سابقه دارد و این حاکمیت امروز هم نگرانی مردم آمریکا و هم مردم جهان را افزایش داده است.
روحانی اظهار داشت: ما مشکلی نداریم. دولت برای برجام هر فکری که لازم بوده، نه امروز که ماه‌ها پیش تدبیر و برنامه‌ریزی کرده است. ما مشکلی نداریم. زندگی، تجارت و رفت‌وآمد مردم دچار مشکل نخواهد شد. البته اگر لازم باشد روزی در مقابل، ما هم راحتی را از آنها سلب کنیم، خیلی برای ما مشکل نیست. کار سختی در پیش نخواهیم داشت.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی از ماه‌ها پیش دستور آمادگی دریافت کرده و کاملا آماده است؛ هم برای چیزهایی که آنها شاید فکرش را بکنند و هم برای چیزهایی که آنها فکرش را هم نمی‌کنند. سازمان انرژی اتمی ما برای هر دو دسته اقدامات مذکور دستورات لازم را دریافت کرده است.
روحانی با تاکید دوباره بر اینکه ما مشکلی نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: با وجود اینها، اقدامی که در زمینه ارز انجام شد، اقدام پیش‌دستانه خوب و مناسبی بود. روحانی تصریح کرد: اجرای این سیاست یک تودهنی جدی به کاری بود که احتمالا آمریکایی‌ها می‌خواهند در 22 اردیبهشت انجام دهند. زدن پیشاپیش این تودهنی کار لازمی بود که انجام شد.
حسن روحانی اشاره مستقیم به پاسخ‌های ایران به خروج آمریکا از برجام نکرده است اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه می‌گوید بخشی از این پاسخ بازگشت به فناوری غنی‌سازی است. به گزارش تسنیم، وزیر خارجه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس‌نیوز گفت:
«ما برخی گزینه‌ها برای خودمان گذاشته‌ایم و برای آن گزینه‌ها آماده هستیم که از آن جمله می‌توان به گزینه‌هایی اشاره کرد که از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ما با سرعت بیشتر را شامل می‌شود». ظریف در پاسخ به سوال «مارگارت برنان»، مجری برنامه «Face The Nation» درباره اینکه ایران چه پاسخی به خروج از برجام خواهد داد، گفت: «گزینه‌های ما آماده اجرا هستند و ما هر موقع مناسب ببینیم تصمیم لازم را اتخاذ می‌کنیم». رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: «واضح است که سایر کشورهای دنیا نمی‌توانند از ما بخواهند به صورت یکجانبه و یک‌سویه توافقی را اجرا کنیم که
فسخ شده است».
وی همچنین گفت: «ما نخستین‌ کشوری نخواهیم بود که توافق هسته‌ای را نقض می‌کنیم اما آنها باید بدانند اگر آن را نقض کنند پشیمان می‌شوند».


Page Generated in 0/0065 sec