printlogo


کد خبر: 191475تاریخ: 1397/2/4 00:00
سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر آمار قابل توجهی از کشفیات را اعلام کرد
کشف 2 تن موادمخدر در حاشیه مدارس

گروه اجتماعی: سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به طرح جدید پلیس، آمار قابل‌توجهی از میزان کشفیات موادمخدر در حاشیه ۵۰۰ متری مدارس ارائه داد. به‌گزارش تسنیم، پرویز افشار با اشاره به ابلاغ دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر درباره مؤثر شدن اقدامات انجام شده برای مبارزه با موادمخدر اظهار داشت: در ابلاغ دبیرکل این ستاد افزایش سهم اقدامات اطلاعاتی در ضربه زدن به قاچاقچیان مورد تأکید بوده و در سال 96 سهم کشفیات موادمخدر مبتنی بر اقدامات اطلاعاتی 64 درصد کل کشفیات را به خود اختصاص داده که با توجه به ابلاغ وزیر کشور در سال 97 باید سهم کشفیات مبتنی بر اقدامات اطلاعاتی به  80 درصد برسد. سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه سخت‌‌‌‌‌‌تر شدن دسترسی به موادمخدر یکی دیگر از موضوعات مهم این ابلاغیه بود، افزود: با توجه به این مهم تفاهمنامه‌ای با نیروی انتظامی منعقد و قرار شد تمام مدارس و مراکز مهم و حساس اجتماعی تا شعاع 500 متری تحت پوشش پلیس قرار گیرند. افشار خاطرنشان کرد: به دنبال اجرایی شدن این تفاهمنامه، نیروی انتظامی توانست در سال 96 در شعاع 500 متری مدارس 9/1 تن انواع موادمخدر را از خرده‌فروشان کشف و ضبط کند که این موضوع باعث سخت‌تر شدن دسترسی به موادمخدر در اطراف مدارس شد و این تفاهمنامه در سال 97 هم در دستور کار پلیس قرار خواهد داشت.
کشف 718 تن مواد مخدر در سال 96
پرویز افشار همچنین در ادامه با اشاره به آمار کشفیات مواد مخدر در سال 96، گفت: 718 تن از مواد مخدر کشف شده در سال 96 در 10 استان کشور کشف شده است که استان‌های شرقی، جنوب شرقی و جنوب کشور 52 درصد کشفیات را به خود اختصاص داده و استان‌های لایه دوم از جمله کرمان، فارس و یزد
27 درصد کشفیات را داشتند و در مجموع 2/90 درصد کشفیات کشور در 10 استان اتفاق افتاده است، این نشان می‌دهد مقدار کمی از مواد مخدر به سمت مناطق مرکزی کشور وارد می‌شود و این مساله می‌تواند نشان‌دهنده کاهش دامنه نفوذ مافیای مخدر به عمق کشور باشد. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به سهم بالای ایران در کشفیات مواد مخدر دنیا گفت: در گزارش‌های بین‌المللی تصریح شده که ایران به تنهایی 4 برابر کشفیات جهان با منشأ تریاک را داشته و در سال 2016، 32 درصد کشفیات مواد مخدر جهان بدون احتساب حشیش توسط ایران انجام شده است.
رشد 48 درصدی کشفیات
افشار با بیان اینکه بیشترین رشد کشفیات مواد مخدر بین دستگاه‌های کاشف مربوط به وزارت اطلاعات بوده که 48 درصد رشد داشته، افزود: نیروی انتظامی 88 درصد کشفیات را به خود اختصاص داده و پس از آن وزارت اطلاعات با 10 درصد، بسیج با 2 درصد، گمرکات با 1/0 درصد و سازمان زندان‌ها با 01/0 درصد کشفیات در رده‌های بعدی قرار دارند و در این میان پس از وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی با 23 درصد رشد، بیشترین افزایش کشفیات را داشته و در مقابل بسیج با کاهش 8 درصدی کشفیات بیشترین رشد را از آن خود کرده است. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش 27 درصدی عملیات‌ها و درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در سال 96، گفت: در سال گذشته 1584 عملیات و درگیری داشتیم که کاهش عملیات‌ها و درگیری در مقابل افزایش میزان کشفیات نشان‌دهنده هدفمندتر شدن مبارزه و تمرکز بر اقدامات اطلاعاتی پیش از مبارزه است که بر این اساس، آمار باندهای متلاشی شده  12 درصد، انهدام کارگاه‌های تولید شیشه 2 درصد و دستگیری‌ها در این حوزه 8 درصد کاهش داشته ولی در مقابل تعداد خودروهای توقیفی 7 درصد افزایش، سلاح‌های کشف شده 9 درصد و ساماندهی معتادان خیابانی 13 درصد افزایش داشته است.
کاهش 5 درصدی مرگ و میر معتادان
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه سخنانش در این نشست خبری با تأکید بر فعال بودن 2 هزار و 400 سازمان مردم‌نهاد اعلام کرد: در سال 96 با مشارکت مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیران 7 هزار و 400 شغل برای معتادان بهبودیافته ایجاد شد. وی با اشاره به آمار مرگ و میر معتادان از سوی پزشکی قانونی در سال 96، گفت: خوشبختانه با توجه به اطلاع‌رسانی‌ها و آموزش‌های انجام شده، مرگ و میر معتادان در سال 96 به نسبت سال قبل از آن با کاهش 9/4 درصدی همراه بود.


Page Generated in 0/0050 sec