printlogo


کد خبر: 191479تاریخ: 1397/2/4 00:00
بیش از 50 درصد جراحی‌های زیبایی غیرضروری است
صورت‌های تصنعی در هزاره سوم!

گروه اجتماعی: کمتر از 20 سال سن دارد، صورتش کبود است و ورم کرده، سرش را بالا گرفته و با کمک همراهش آرام آرام راه می‌رود؛ وقتی با وی صحبت می‌کنم به سختی و از ته گلو جواب می‌دهد. با اشاره می‌گوید که نمی‌تواند صحبت کند. مطب پزشک شلوغ است، نگاه کسانی که قصد جراحی بینی دارند پرسشگر است و با دقت و حساسیت به افراد عمل کرده خیره شده‌اند و گاهی در گوش بغل‌دستی خود پچ‌پچ می‌کنند. عده‌ای می‌آیند. اول سراغ منشی مطب می‌روند و هزینه جراحی زیبایی بینی را می‌پرسند و البته از شنیدن هزینه گزاف تعجب نمی‌کنند. برخی با وسواس از افرادی که تجربه جراحی دارند سوال می‌پرسند که بیشتر به نوعی بازجویی شبیه است. در این ساختمان پزشکان چند طبقه، چند جراح پلاستیک و متخصص گوش و حلق و بینی حضور دارند که همه آنان جراحی زیبایی انجام می‌دهند. وقتی به پایگاه اینترنتی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران مراجعه می‌کنم، تعداد اعضای ثبت‌نام شده در این انجمن، 226 پزشک متخصص است اما بر اساس مشاهدات و تبلیغات، تعداد پزشکان و افراد غیرمتخصصی که جراحی‌های زیبایی انجام می‌دهند بسیار بیشتر به نظر می‌رسد.
جراحی‌های غیرضروری
به گزارش ایرنا، عبدالجلیل کلانترهرمزی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق‌تخصص جراحی پلاستیک درباره شیوع جراحی‌های زیبایی غیرضروری در جامعه می‌گوید: بیش از50 درصد از جراحی‌های زیبایی انجام شده، غیرضروری است و حتی 10 تا 20 درصد از موارد نه‌تنها غیرضروری، بلکه مضر هم است. وی تجددطلبی و مدگرایی را یکی از دلایل گرایش افراد به جراحی‌های زیبایی می‌داند و می‌افزاید: برخی افراد شکست‌های زندگی، عدم موفقیت و پیشرفت خود را به بینی بزرگ یا صورت کج نسبت می‌دهند و تصور می‌کنند به دلیل ظاهر فعلی که دارند در زندگی به موفقیت دست نیافته‌اند و می‌خواهند با انجام جراحی زیبایی به اهداف خود برسند.
تبلیغات اغواکننده
کلانترهرمزی همچنین اظهار می‌کند: تبلیغات بویژه از طریق ابزارهای نوین الکترونیک هر روز مردم را بمباران می‌کند و اطلاعات عجیب و فریبنده به مردم می‌دهد؛ مثلا گفته می‌شود کشش صورت بدون درد و خونریزی در منزل، 2 ساعت بعد از جراحی می‌توانید به زندگی عادی بازگردید، جراحی بینی بدون هیچگونه درد و کبودی، شما را به شکل بازیگر مورد علاقه‌تان درمی‌آوریم و... اینها همه فریب است و این نوع تبلیغات گسترده با هدف سودجویی از مردم انجام می‌شود. وی یکی از موضوعات مهم در جراحی‌های زیبایی را انتخاب پزشک می‌داند و می‌گوید: برخی افراد برای گرفتن مدارک، گواهینامه‌ها و انواع مجوزهای جراحی زیبایی هزینه‌های بسیاری صرف می‌کنند تا در دوره‌های یک ماهه، 3 ماهه یا 6 ماهه خارج از کشور شرکت کنند اما بیشتر اقدامات آنها غیرعلمی و غیراصولی است. مردم ساده‌انگاری می‌کنند و به واسطه اعتمادی که به گروه‌های پزشکی دارند، کمترین تحقیق را در این زمینه انجام می‌دهند، این در حالی است که افراد ممکن است برای تهیه یک لباس، کفش یا وسیله نیمه‌ضروری ساعت‌ها وقت بگذارند.
رتبه نخست ایران
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک به آمار جهانی جراحی‌های زیبایی اشاره می‌کند و می‌افزاید: تعداد جراحی زیبایی بینی در ایران بالاست به طوری که ایران در این زمینه رتبه اول یا دوم را در دنیا به نسبت جمعیت دارد. وی ادامه می‌دهد: مردم برخی کشورهای اروپایی به عمل بینی نیاز ندارند، برای مثال در کشور سوییس اغلب افراد بینی‌های قلمی و سربالا دارند و این موضوع ژنتیکی است ولی در کشورهای خاورمیانه بینی‌ها کشیده و بزرگ است و در مواردی ممکن است نیاز به عمل داشته باشد. در ایتالیا هم تعداد عمل جراحی بینی زیاد است، چون اغلب ایتالیایی‌ها بینی‌ بزرگی دارند.
جراحی زیبایی نشانه خوبی نیست
مهدی اسماعیل‌تبار، روانشناس فرهنگی، افزایش جراحی‌های زیبایی را نشانه خوبی برای جامعه نمی‌داند و در این باره می‌گوید: در هزاره سوم، طبیعی بودن ارزش محسوب می‌شود و در کشورهای مطرح دنیا برندهای محصولات آرایشی و بهداشتی که طبیعی هستند، مورد توجه قرار می‌گیرند از سوی دیگر، یکی از ویژگی‌های شهروند هزاره سوم، تمایل به طبیعی بودن است اما نبود اراده و عزت نفس موجب می‌شود افراد از ظاهر خود احساس رضایت نداشته باشند و با روحیه خودملامت‌گر در آینه به خویش بنگرند و اینجاست که همه زندگی را در ظاهر می‌بینند.


Page Generated in 0/0055 sec