printlogo


کد خبر: 191653تاریخ: 1397/2/6 00:00
استاندار آذربایجان‌غربی مطرح کرد
جابه‌جایی ۲۰ میلیون نفر با خشک شدن دریاچه

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: موضوع دریاچه  ارومیه یک بحث ملی است چراکه با خشک شدن آن  باید ۲۰ میلیون نفر از جمعیت مناطق شمال غرب کشور جابه‌جا شوند.  به گزارش تسنیم از ارومیه، محمدمهدی شهریاری در جلسه شورای اداری آذربایجان‌غربی که با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور برگزار شد، با اشاره به اهمیت  استراتژیک این استان در کشور اظهار داشت: آذربایجان‌غربی با 3 کشور دارای مرز مشترک است و دروازه اروپا به شمار می‌رود.  وی با بیان اینکه یک‌پنجم پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد، افزود: متأسفانه عوامل متعددی  از جمله جنگ تحمیلی سبب عقب‌ماندگی این استان شده و بیکاری، فقر و فرار سرمایه به سمت مرکز کشور را به وجود آورده است. استاندار آذربایجان‌غربی گفت: مهم‌ترین مساله این استان و یکی از مشکلات کشور خشک شدن دریاچه ارومیه است که مشکلات زیادی را بر استان تحمیل کرده است.  وی خاطرنشان کرد: موضوع دریاچه ارومیه یک بحث ملی است چراکه با خشک شدن آن باید 20 میلیون نفر از جمعیت مناطق شمال‌غرب کشور جابه‌جا شوند.  شهریاری با اشاره به وضعیت نامناسب شاخص‌های توسعه آذربایجان‌غربی یادآور شد: از نظر راه‌های مواصلاتی استان مشکل داریم و نیاز است راه‌آهن برقی ارومیه به تبریز عملی شود.  وی اظهار داشت: در حد توان از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌غربی حمایت می‌شود تا با افزایش سرمایه‌گذاری، اقتصاد استان رونق بگیرد.  استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: ضروری است برخی از درآمدهای آذربایجان‌غربی در خود استان باقی بماند تا صرف از بین بردن عقب‌ماندگی این منطقه شود.
 وضعیت دریاچه ارومیه اقتصادآذربایجان‌غربی را تحت تأثیر قرار داده است
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: دریاچه ارومیه شاه‌بیت مشکلات آذربایجان‌غربی است و خشک شدن آن همه حوزه‌های اقتصادی استان را تحت تأثیر قرار داده است. ناصر حضرتی‌ ضمن ارائه گزارشی از وضعیت بودجه‌ای استان اظهار داشت: آذربایجان‌غربی استانی ویژه با قابلیت‌های خاص بوده و از 9 منطقه ویژه اقتصادی با 968 کیلومتر مرز مشترک با 3 کشور بهره‌مند است. وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی تنها راه ترانزیتی کشور به اروپا بوده و در کریدور غربی- شرقی مستقر است، گفت: بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری و منابع آبی، معدنی و اجتماعی از مواردی است که راه را برای سرمایه‌گذاری و پیشرفت استان هموار می‌کند. رئیس سازمان برنامه‌وبودجه آذربایجان‌غربی تأکید کرد: با این وجود متأسفانه استان در شاخص‌هایی مانند آزادراه در محرومیت به سر می‌برد همچنین از نظر تولید سرانه در مقایسه با میانگین کشوری وضعیت مناسبی نداریم. وی تصریح کرد: وضعیت نرخ باسوادی آذربایجان‌غربی شکاف قابل‌توجهی با میانگین کشوری دارد و به ‌این ‌ترتیب از نظر شاخص‌های توسعه انسانی جزو 3 استان آخر کشور هستیم.
دریاچه ارومیه شاه‌بیت مشکلات آذربایجان‌غربی  است
حضرتی‌ تصریح کرد: دریاچه ارومیه شاه‌بیت مشکلات آذربایجان‌غربی است و خشک شدن آن همه حوزه‌های اقتصادی استان را تحت تأثیر قرار داده است. وی با اشاره به اینکه با اعتبارات اندک فعلی نمی‌توان انتظار بروز اتفاقات خوبی را در استان داشت، گفت: حدود یکهزار میلیارد تومان از درآمدهای آذربایجان‌غربی به خزانه واریز می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم بخشی از مبلغ در استان باقی بماند و با ایجاد تحرک روبه‌جلو وضعیت را بهتر کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌غربی افزود: وضعیت استان‌های مرزی به سبب تمرکز سرمایه‌گذاری بر مرکز کشور مساعد و اکنون انتظار این است که دولت توجه ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشد.
مسؤولان باید پیگیر مشکلات مردم باشند
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه نیز در ادامه جلسه شورای اداری گفت: مسؤولان و مدیران باید در متن و بطن جامعه باشند، مشکلات مردم را پیگیری کنند و در جریان مباحث باشند. امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه شکاف و فاصله بین استان‌های مرزی با استان‌های مرکزی کشور بسیار زیاد است، گفت: مسؤولان باید در راستای کاهش این شکاف همت و این مشکل را حل کنند.  نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص مرزی و اقوام و مذاهب مختلف، مشکلات فرهنگی زیادی در استان داریم و نیازمند سرمایه‌گذاری فرهنگی هستیم.


Page Generated in 0/0065 sec