ناصر قندیل*: جایز نیست شادی و سرور لبنانیها از نخستینحضور مهاجران لبنانی پای صندوقهای رای انتخابات پارلمانی را با یک سری ملاحظات نسبت به آن از بین برد، اگر چه این ملاحظات با قدرت در انتخابات آتی هم تاثیرگذار خواهد بود. ثبتنام و مشارکت لبنانیهای مقیم خارج در انتخابات پارلمانی این کشور بیشتر یک دستگرمی و برپایی جشنی ملی بود چون میزان مشارکت محدود لبنانیهای مقیم خارج، در نتایج انتخابات آنچنان موثر نخواهد بود اما مشاهدات و ملاحظات سریعی که در همین دست گرمی اولیه ظاهر شد تنها ما شاهد آن نبودیم بلکه دیگران هم آن را دیدند از جمله کشورهایی که در خاک آنها انتخابات برگزار شد و میزبان شمار زیادی از لبنانیها هستند؛ این کشورها موضع سیاسی آشکاری در قبال بازی سیاسی داخل لبنان داشته و همیشه هم از اینکه بگویند نسبت به آن بیطرف نیستند، خجالت نمیکشند. این کشورها به طور علنی تلاش میکنند در هر انتخابات، یک جریان سیاسی لبنانی را بر جریان دیگر برتری دهند و دخالت آنها در انتخابات داخل لبنان هم بر کسی پوشیده نیست، چه برسد به اینکه بخشی از این انتخابات در خاک خودشان برگزار شود و از همین رو است که در مراحل و دورههای بعدی این موضوع از زوایای مختلف مورد اهمیت و توجه قرار دارد بویژه هنگامی که نسبت مشارکت لبنانیهای مقیم خارج به فراتر از 10 درصد خواهد رسید که در این صورت در تعیین نتایج انتخابات و مشخص شدن چهره پارلمان لبنان تاثیر خواهد گذاشت. کشورهای غربی و نه کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس که اکثریت مهاجران لبنانی در آنجا اقامت دارند، رویکرد خود به انتخابات پارلمانی لبنان را شبیه رویکردشان به سیاستهای لبنان پنهان نمیکنند، بلکه آشکارا نشان میدهند که خواهان تضعیف حزبالله و گروههای حامی مقاومت هستند. واشنگتن در ادامه سخنان خود از تحریمها علیه حزبالله، تهدید کرده نامهای رئیسجمهور و رئیس پارلمان لبنان را به لیست جدید تحریم طرفداران حزبالله اضافه میکند. در صحنه انتخابات پارلمانی لبنان در عربستانسعودی کاملا معلوم بود که جریان المستقبل و نیروهای لبنانی امور را تحت کنترل خود دارند و علاوه بر به نمایش گذاشتن تصاویر و پرچمهای خود، نمایندگان زیادی هم برای تبلیغ به عربستان اعزام کرده بودند بنابراین تعجبآور نیست که متحدان عربستان از امکاناتی برخوردار بودند که برای دیگران فراهم نبود. این در حالی است که با بودن هر پرچم، نماینده یا تصاویر مربوط به حزبالله و نامزدهای آن به عنوان یک گروه اصلی حاضر در انتخابات، مخالفت شده بود و آنچه در عربستانسعودی روی داد در بیشتر کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس و کشورهای غربی از پاریس تا واشنگتن نیز اتفاق افتاد. این موضوعی است که تاثیر آن را بر سلامت انتخابات و برابری فرصتها بویژه در دورههای آتی نمیتوان نادیده گرفت. موفقیت لجستیکی، اداری و سازمانی برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان در خارج از این کشور شایسته تقدیر است اما از بعد سیاسی نادیده گرفتن حزبالله از سیستم ملی، ضربهای است که به انتخابات در خارج زده، آن هم در شرایطی که حزبالله و متحدانش در تحریم بینالمللی بوده و طرفداران و رایدهندگان به لیست آن تحت پیگرد قرار میگیرند؛ باید این موضوع و تضییع حق حزبالله در پارلمان جدید مورد بررسی قرار گیرد و اصلاحاتی در این باره در قانون انتخابات جدید پارلمان ایجاد شود. بنابراین به نظر میرسد درستترین کار این است که فهرستهای رقیب یکدیگر از حوزههای انتخابیه در لبنان مربوط به کسانی باشد که در داخل لبنان رای میدهند و مهاجران لبنانی به حوزههای ویژه خودشان که شمار کرسیهای آنها فراتر از 10 درصد از اعضای پارلمان لبنان نباشد، رای بدهند و معیارهای مشابهی نظیر معیارهای وضع مقررات و برگزاری انتخابات در دیگر حوزههای انتخابیه بر آن اعمال شود؛ بدین ترتیب برای مهاجران لبنانی نهتنها حق انتخاب فراهم میشود بلکه کرسیهایی به نمایندگی از آنها به انتخاب خودشان در پارلمان خواهند داشت تا در مسائل مربوط به قانونگذاری و نظارت پارلمان هم سهیم باشند و همچنین دغدغهها و مسائل مورد اهمیت خود را به پارلمان انتقال دهند. تنها از این راه است که پارلمان لبنان از خطرات ناشی از دستکاری هویت آن با مداخلات بیگانگان در امان
خواهد ماند.
*تحلیلگر برجسته لبنانی