printlogo


کد خبر: 191831تاریخ: 1397/2/10 00:00
گرانی مواد لبنی هم به زیان مردم و هم تولیدکنندگان است
افزایش خودسرانه نرخ شیر و لبنیات توسط چند کارخانه

طی یک هفته اخیر و بویژه دیروز چند برند لبنی قیمت شیر، ماست و پنیر خود را بدون مجوز سازمان حمایت ۱۰ درصد افزایش دادند. به گزارش فارس، پس از آنکه کارگروه تنظیم بازار افزایش قیمت برخی گروه‌های کالاهای اساسی از جمله لبنیات را منوط به مجوز سازمان حمایت و این کارگروه اعلام کرد، از بهمن‌ماه سال 95 تاکنون افزایش قیمت کارخانجات لبنی همچنان در جلسات سازمان حمایت و کارگروه تنظیم بازار پاسکاری می‌شود و هیچ رغبتی برای افزایش قیمت وجود ندارد، این درحالی است که مسؤولان دولتی می‌گویند افزایش بی‌رویه قیمت محصولات لبنی ممکن است موجب کاهش مصرف و حذف تدریجی آن از سبد خانوار شود که معضلات زیادی در سلامت خانواده را در پی دارد. در عین ‌حال، برخی از کارشناسان نیز معتقدند ثابت نگه‌داشتن دستوری قیمت محصولات لبنی با توجه به نرخ تورم و افزایش سالانه دستمزد کارگری و سایر هزینه‌های جانبی سبب می‌شود کارخانجات به کم‌فروشی یا کاهش کیفیت روی بیاورند. گزارش‌ها از سطح شهر حاکی از آن است که برخی برندهای لبنی ازجمله برندهای «چ» و «د» 10 درصد قیمت شیر و سایر محصولات لبنی خود را افزایش داده‌اند، به طوری که قیمت شیر کم‌چرب در برند «د» از 2500 تومان به 2700 تومان و شیر پرچرب از 2700 تومان به 2850 تومان افزایش قیمت داشته است، همچنین شیر کم‌چرب برند «چ» از 2700 تومان به 3000 تومان از دیروز افزایش قیمت داشته است. برومند، صاحب یکی از سوپرمارکت‌های سطح شهر درباره وضعیت تغییر قیمت محصولات لبنیات طی یکی،دو هفته اخیر با تأیید این موضوع که اکثر برندهای لبنی از هفته گذشته تاکنون قیمت محصولات خود را 10 درصد افزایش داده‌اند، به فارس می‌گوید: قیمت شیر کم‌چرب را از 2700 تومان به 3000 تومان و برخی برندها از 2700 به 2850 تومان افزایش داده‌اند. اما این تمام ماجرا نیست، نکته جالب‌تری که نگرانی از آن را به دنبال دارد، این است که برخی برندهای دولتی که باید فشار بیشتری در افزایش ندادن قیمت را تحمل کنند نیز رو به روش‌های دیگری برای کاهش قیمت تمام‌شده از جمله کم‌فروشی آورده‌اند. به شهادت یکی از فروشندگان لبنی، بسیاری از برندها یا از وزن محصول خود در پنیر یا ماست کم کرده‌اند که گاهی آن را هم روی بسته‌بندی درج نمی‌کنند یا وقتی بسته‌بندی را باز می‌کنیم، بخش بیشتری از آن آب است تا بتوانند اینگونه قیمت‌ها را سرشکن کنند. او همچنین به این نکته اشاره می‌کند که کیفیت برخی محصولات مثل شیر و ماست مثل سابق نیست و مشتریان ترجیح می‌دهند لبنیات سنتی را خریداری کنند. این در حالی است که خود لبنیات سنتی هم اما و اگرهای خاص خود را دارد تا جایی که پیام محبی، رئیس جامعه دامپزشکان نسبت به کیفیت و سلامت محصولات لبنی سنتی هشدار داده و در جمع خبرنگاران گفته بود، شیرهای برگشتی از کارخانه‌ها که بار میکروبی بالایی دارد، روانه کارگاه‌های لبنیات سنتی می‌شود که می‌تواند سلامت مردم را تهدید کند.
 


Page Generated in 0/0078 sec