printlogo


کد خبر: 192338تاریخ: 1397/2/23 00:00
وحدت ملی ایرانیان، جنوب‌غرب آسیا را برای ترامپ و نتانیاهو سوزناک‌تر خواهد کرد

سعید  صادقلو*: دونالد جان ترامپ، چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، در هفتاد و یکمین سال زندگی خود، تصمیمی گرفت که به نظر می‌رسد در گذشت زمان، این تصمیم به نماد «ناپختگی سیاسی» این تاجر چرتکه به دست مبدل شود. در آخرین ساعات روز 18 اردیبهشت‌ماه، ترامپ خبر خروج این کشور از برجام را به جهانیان اعلام کرد. ترامپ اینگونه برداشت می‌کند که با خروج این کشور از برجام، ایجاد جو منفی نسبت به کشورمان و فشار شدید اقتصادی بر ایران، اتفاقات خاصی به ضرر منافع ایران خواهد افتاد. ذهنیت ترامپ، کاملا ذهنیتی چرتکه‌ای است. به این معنی که ترامپ همیشه با انداختن چرتکه، سود اقتصادی را بر همه منافع جغرافیایی، امنیتی، سیاسی و... ترجیح می‌دهد یا حداقل اینکه در کنار منافع دیگر، به منافع اقتصادی بسیار بیشتر اهمیت می‌دهد. هر چند شنا کردن در استخر دلارهای سعودی نیز در دیوانگی‌های سیاسی ترامپ کم‌تاثیر نبوده است اما در این بین، ترامپ واقعیت‌های معنوی را نمی‌بیند. وحدت ملی و همدلی ایرانیان همیشه در جهان زبانزد است. بویژه در طول تاریخ، زمانی که سایر زورگویان جهانی، ایران را تهدید می‌کردند، همیشه ایرانیان وحدت‌شان بسیار پررنگ‌تر می‌شده است. اکنون نیز ایرانیان با وحدت و همدلی خود، ترامپ را سر جایش خواهند نشاند. ذهن پول‌پرست ترامپ و گروه تینک‌تنک او، این حقیقت را نمی‌بیند که علل وجودی کشور ایران آنچنان گسترده و وسیع است که با تحریم و تهدید نه‌تنها ضعیف نمی‌شود، بلکه مستحکم‌تر و تنومندتر می‌شود. عوامل گوناگونی در میان ایرانیان مانند چسب تنومند، آحاد ملت را به هم متصل کرده است و امکان جدایی در این چسبندگی جغرافیایی نیست و این علل به صورت لایه‌های مختلف، کشور ایران را در مقابل توفان‌های ظالمان جهانی نگهبان است.
سابقه تمدنی ایران، به 7 هزار سال پیش بازمی‌گردد. سابقه‌ای که دوست و دشمن آن را قبول دارند و خود به خود ذهنیت ناسیونالیسم تاریخی نسبت به این سرزمین ایجاد می‌کند.
دین اسلام و مذهب تشیع، با عمومیت بالای 95 درصدی در میان ایرانیان، یکی از مهم‌ترین علل وحدت کشور ایران است که این سرزمین را خدشه‌ناپذیر می‌کند. وجود ساختاری  محبوب و مردمی، به نام ولایت فقیه موجب شده است ایرانیان همیشه سخنان و موضع‌گیری‌های ولی فقیه زمان را سرلوحه فکر و عمل خود قرار دهند و به وحدت برسند.
وجود مراسم‌ها و آیین‌های ملی و دینی مانند نیمه شعبان، ماه مبارک رمضان، شب قدر، محرم، نوروز و... موجب شده است این ملت با هم خاطره‌های مشترک بسیار زیادی داشته باشند و این مراسم‌ها، روح یکدلی را در میان ایرانیان چند لایه‌تر کرده است.
لذا علل فوق در کنار عوامل مهمی مانند اینکه بسیاری از ایرانیان برای انقلاب اسلامی در همه زمان‌ها، خون‌ها داده‌اند و خون‌دل‌ها خورده‌اند، در جنگ تحمیلی در مقابل نیمی از ستمگران جهان ایستاده‌اند و شهدای مختلفی تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی شده است، باعث شده کشور ما برای همیشه واکسینه شود و تهدید و تحریم کاملا بر این ملت بی‌اثر باشد.
ترامپ این واقعیت‌ها را هیچ‌وقت ندیده است. یادمان باشد هرچه تحریم‌ها و تهدیدها بیشتر می‌شود، وحدت ایرانیان در مقابل ستمگران و زورگویان بیشتر شده است. تجربه 40 ساله انقلاب کبیر اسلامی، نشان داده همیشه تهدید خارجی نتیجه‌اش همدلی بیشتر ملی و یکدلی کامل در میان جریان‌های سیاسی مختلف بوده است. عوامل مذکور موجب خواهد شد ترامپ و نتانیاهو هیچ‌وقت در ایران و منطقه جنوب غرب آسیا روی آرامش را نبینند و هیچ‌وقت نتوانند به اهداف خود جامه عمل بپوشانند.
*پژوهشگر میهمان در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه و عضو پیوسته انجمن ژئوپلیتیک ایران
 


Page Generated in 0/0057 sec