printlogo


کد خبر: 192339تاریخ: 1397/2/23 00:00
سرانجام پس از ماه‌ها بلاتکلیفی مدیریت شهری در پایتخت، امروز گزینه نهایی برای شهرداری تهران مشخص می‌شود
روز انتخاب
عضو سابق شورای شهر: مکارم و افشانی قادر به اداره شهر تهران نیستند

گروه اجتماعی: از صبح روز گذشته آخرین رایزنی‌های اعضای شورای شهر تهران با 2 نامزد نهایی شهرداری تهران (افشانی و مکارم) در پشت در‌های بسته آغاز شد و 2 نامزد با حضور در اتاق اعضای شورا آخرین رایزنی‌ها را برای جلب رضایت آنها آغاز کردند. امروز 23 اردیبهشت دومین شهردار تهران در شورای پنجم انتخاب خواهد شد که در این بین قرار است از میان سیدمحمدعلی افشانی و سمیع‌الله حسینی‌مکارم یک نفر انتخاب و راهی بهشت شود. با استعفای محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران به دلیل بیماری، 28 گزینه از سوی اعضای شورای شهر تهران معرفی شدند که در مرحله اول و با اعلام اسامی، 8 نفر انصراف دادند. در مرحله بعدی نیز از 20 کاندیدا، 7 نفر شامل سیدمحمدعلی افشانی، ابراهیم انصاری‌لاری، محمود حجتی، سمیع‌الله حسینی مکارم، پیروز حناچی، سیدمحمود حسینی و حجت‌الله میرزایی انتخاب شدند که از میان آنها نیز انصاری‌لاری، حجتی و میرزایی انصراف خود را طی نامه‌ای به صورت رسمی به محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کردند. با انصراف 3 گزینه از 7 گزینه نهایی رقابت بین 4 گزینه (سمیع‌الله حسینی‌مکارم، پیروز حناچی، سیدمحمود حسینی و سیدمحمدعلی افشانی) آغاز شد که سرانجام 2 نامزد به مرحله پایانی راه یافتند.
انتخاب هفدهمین شهردار پایتخت
پس از جلسه هفته گذشته اعضای شورای شهر تهران و انتخاب 2 گزینه نهایی، جلسات کاندیداها با اعضای شورای شهر تهران و کمیسیون‌ها آغاز شد و این جلسات طی روزهای گذشته همچنان ادامه داشت. سیدمحمدعلی افشانی و سمیع‌الله حسینی‌مکارم 2 گزینه‌ای هستند که امروز با یکدیگر رقابت خواهند کرد و از بین آنها هفدهمین شهردار تهران انتخاب خواهد شد. در همین باره نامزدها به نام برخی معاونان و مدیران خود که قرار است در آینده در شهرداری مشغول به کار شوند نیز اشاره داشته‌اند که بیش از این محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده بود این موضوع از دستور کار خارج شده و نامزدها نیازی به معرفی معاونان خود ندارند.
حمایت نجفی از یک کاندیدای نهایی
در همین  ارتباط، محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای شهر حمایت رسمی خود از سمیع‌الله حسینی‌مکارم را اعلام کرد. محمدعلی نجفی، شهردار مستعفی تهران که این روزها به دنبال عمل جراحی روی تخت بیمارستان حضور دارد، با ارسال نامه‌ای به اعضای شورای شهر پنجم به حمایت از یکی از گزینه‌های شهرداری تهران اشاره کرده است. نجفی در این نامه ضمن ارائه سابقه‌ای از همکاری خود با حسینی‌مکارم‌‌، وی را با توجه به آشنایی با جو و فضای شهرداری تهران، گزینه‌ای مناسب برای نشستن بر کرسی شهرداری دانسته است. سمیع‌الله حسینی‌مکارم با حضور نجفی در شهرداری تهران به عنوان معاون مالی شروع به فعالیت کرد و با استعفای نجفی به عنوان سرپرست شهرداری از سوی اعضای شورای شهر معرفی شد و طی فرآیند انتخاب شهردار از میان 28 گزینه احتمالی توانست تا مرحله نهایی پیش بیاید.
سوابق افشانی و حسینی‌مکارم
سمیع‌الله حسینی‌مکارم 58 ساله، زاده کاشان و دارای مدرک دکترا در حوزه اقتصاد نظری و اقتصاد برنامه‌ریزی است و در سوابقش معاونت توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، معاونت سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران، معاون طرح و برنامه پست‌بانک، مدیرکل بودجه و تشکیلات وزارت آموزش‌وپرورش، سرپرست مدارس ایران در شبه‌قاره هند و رئیس آموزش‌وپرورش منطقه ۱۴ تهران دیده می‌شود. پس از استعفای محمدعلی نجفی، حسینی‌مکارم  که معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری بود به سمت سرپرستی شهرداری تهران تعیین شد.
از سویی سیدمحمدعلی افشانی 59 ساله نیز در سوابق کاری خود عضویت در شورای مرکزی حزب اعتماد ملی را دارد و در دولت یازدهم استاندار فارس بود و هم‌اکنون  نیز با حکم وزیر کشور، معاون عمرانی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دولت دوازدهم است. در کارنامه کاری وی، معاونت وزیر آموزش‌وپرورش و ریاست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم به چشم می‌خورد. حال باید دید از میان این دو کاندیدا چه شخصی بر صندلی سبز بهشت تکیه می‌زند.
 

مکارم و افشانی قادر به اداره شهر نیستند
عضو سابق شورای شهر گفت: با انتخاب‌های انجام شد و اعضای باقیمانده برای پست مدیریت شهری تهران، نمایندگان شورای شهر نشان دادند دیگر فرصتی برای جبران مافات ندارند و مکارم و افشانی قادر به اداره شهر تهران نخواهند بود. اقبال شاکری با اشاره به تاثیرگذاری نگاه‌های سیاسی بر انتخاب شهردار تهران گفت: متاسفانه با انتخاب‌های انجام شده و اعضای باقیمانده برای پست مدیریت شهری تهران، نمایندگان شورای شهر نشان دادند دیگر فرصتی برای جبران مافات ندارند و فرصت انتخاب فرد با صلاحیت برای این حوزه را از دست داده‌اند. شاید بعد از استعفای نجفی نمایندگان فرصت مغتنمی داشتند تا برای آخرین‌بار گزینه مطلوبی را برای  مدیریت شهری تهران انتخاب کنند، در حالی که انتخاب‌های آنها یک بار دیگر نشان داد نگاه‌های حاشیه‌ای و خارج از شورا منجر به انتخاب نشدن گزینه‌های قوی‌تر توسط اعضای شورای شهری شود. وی درباره  آینده شهرداری تهران گفت: بی‌شک از بین نامزدهای باقیمانده، با توجه به سوابق مدیریتی و رزومه کاری‌شان، قادر به اداره شهر تهران به نفع مطلوب نخواهند بود، از این رو به روشنی می‌توان پیش‌بینی کرد مدیریت شهری با  مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.


Page Generated in 0/0059 sec