به گفته منابع آگاه، خروج آمریکا از برجام بهمعنای لغو ۳۸ میلیارد دلار قراردادهای فروش هواپیما بین تهران و شرکتهای غربی است و شرکت ایرباس را نسبت به رقیب آمریکاییاش بوئینگ در معرض ریسکهای بزرگتری قرار میدهد. به گزارش تسنیم، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته از توافق هستهای خارج شد و مقامات دولت وی نیز گفتهاند مجوزهای صادراتی صادرشده برای فروش هواپیما به ایران را لغو خواهند کرد. تهران 200 هواپیمای مسافری به مبلغ 3/38 میلیارد دلار برای شرکت ایرانایر سفارش داده که شامل 100 فروند هواپیمای ایرباس، 80 فروند هواپیمای بوئینگ و 20 فروند هواپیمای ایتیآر است. شرکت ایرباس که ماه گذشته بهدلیل کاهش تقاضای بینالمللی ناگزیر شد بخشی از برنامههای تولیدی خود را کاهش دهد، نیاز بیشتری به سفارشات ایران برای خرید جتهای پهنپیکر دارد. ایران 53 فروند هواپیمای پهنپیکر به ایرباس و 30 فروند به بوئینگ سفارش داده که هنوز ساخته نشدهاند. 3 منبع صنعتی گفتند از دست رفتن این قراردادها ضربه بیشتری به خط تولید جدیدترین هواپیمای پهنپیکر ایرباس، یعنی ای330 نئو خواهد زد که در فاصله چند ماه مانده به ارائه آن با تقاضای ضعیفی روبهرو است. ایرانایر پس از شرکت ایر آسیا دومین مشتری بزرگ این هواپیماست اما در مقابل، دنیس مویلنبورگ، مدیر شرکت بوئینگ ماه گذشته این سیگنال را ارسال کرد که شرکت وی پس از تلاشهای گسترده برای بهبود سطح فروش هواپیماهای پهنپیکر خود، دیگر مثل گذشته به سفارشات ایران وابسته نیست. جف کنیتل، رئیس شرکت ایرباس گفت: «ما کار درست را انجام خواهیم داد». منابع اروپایی گفتند، ایرباس از دست دادن توافق تاریخی خود با ایران را که آمادهسازی آن ماهها بهطول انجامید پذیرفته است. لغو قراردادهای فروش هواپیما به ایران همچنین به فهرست سفارشات سال 2018 شرکت ایرباس بیش از شرکت بوئینگ لطمه خواهد زد. لغو سفارشات ایران که ایرباس برای عقب نماندن از رقابت با بوئینگ آنها را در فهرست سفارشات خود بهثبت رسانده، موجب حذف 86 سفارش قطعی از فهرست سفارشات شرکت ایرباس در سال جاری خواهد شد. در همین حال شرایط برای شرکت کوچک اما پرسود ایتیآر اندکی متفاوت است؛ تحلیلگران میگویند این شرکت تاکنون 8 فروند هواپیما به ایران تحویل داده و از نظر تعداد تحویل هواپیما بهتر از دو رقیب بزرگتر خود عمل کرده است. بهنظر میرسد این شرکت همچنان قصد دارد اواخر امسال بقیه سفارشات ایران را نیز تحویل دهد و خواهد توانست قبل از پایان مهلت 90روزه در ماه آگوست یک یا 2 فروند هواپیمای دیگر را نیز به تهران تحویل دهد اما این شرکت احتمالاً با تصمیمات صنعتی دشواری درباره بقیه هواپیماهای سفارش دادهشده توسط ایران مواجه خواهد بود.