printlogo


کد خبر: 192372تاریخ: 1397/2/23 00:00
اخبار

 گران‌ترین کالاها در اسفند 96
گروه اقتصادی: بازار محصولات اساسی غذایی در پایان سال گذشته با نوسانات قیمتی نسبی روبه‌رو بود و بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنج پاکستانی باسماتی نسبت به اسفند ۱۳۹۵ بالغ بر 6/21 درصد افزایش قیمت داشت. به گزارش «وطن‌امروز»، گوشت قرمز پس از برنج، بیشترین تغییر قیمت را تجربه کرد؛ گوشت گوسفندی (مخلوط) که در این ماه کیلویی ۳۹ هزار و ۴۹۰ تومان فروخته شد بالغ بر 1/16 افزایش قیمت را تجربه کرد و گوشت گوساله نیز با قرار گرفتن در رتبه سوم افزایش قیمت، ۳۷ هزار و ۴۷۶ تومان در بازار این ماه عرضه شد که نسبت به اسفند 95 حدود 7/13 درصد گران‌تر شده است. طبق این گزارش، برنج تایلندی و شیر استریل پاکتی با 5/2 درصد چربی نیز افزایش قیمت داشته‌ است. همچنین برنج ایرانی هاشمی درجه یک، گوشت مرغ تازه، برنج طارم اعلا، روغن مایع و روغن نباتی جامد نیز از 8/6 درصد تا یک درصد افزایش قیمت را در این بازه زمان تجربه کرده‌ است.


مغایرت ایجاد مناطق آزاد جدید با اسناد بالادستی
مدیرکل برنامه‌ریزی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: ایجاد مناطق آزاد جدید با اسناد بالادستی نظام مغایرت دارد. ابراهیم زارعی با اشاره به برنامه دولت برای افزایش مناطق آزاد در کشور اظهار کرد: قرار است در قصرشیرین یک منطقه آزاد ایجاد شود، این در حالی است که در این منطقه دو منطقه ویژه اقتصادی مصوب داریم. وی با بیان اینکه در بانه و مریوان نیز به دنبال تاسیس منطقه آزاد جدید هستیم، تصریح کرد: در این مناطق نیز سال 89 منطقه ویژه اقتصادی تصویب شده است. وی به تسنیم گفت: در زاهدان و میرجاوه سال 89 دو منطقه ویژه اقتصادی مصوب شد که اگر فعال شود جایگزین مناطق آزاد می‌شود. زارعی با تاکید بر اینکه ایجاد مناطق آزاد جدید با 4 سند بالادستی نظام مغایرت دارد، اظهار کرد: بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ناظر به وضع موجود کشور است. مقام معظم رهبری فرموده‌اند توسعه حوزه عمل مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور، یعنی اینکه کیفیت‌بخشی کرده و مناطق آزاد فعلی را متحول کنیم.


بانک‌ها ارز گردشگران را می‌خرند
بانک مرکزی اعلام کرد: بانک‌ها می‌توانند ارز گردشگران خارجی، رانندگان ترانزیت خارجی، سرمایه‌گذاران خارجی، نمایندگی‌های سیاسی مقیم ایران و همچنین دفاتر نمایندگی بانک‌های خارجی را خرید ارزی کنند. به گزارش مهر، بانک مرکزی طی بخشنامه ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری هیأت وزیران درباره ساماندهی و مدیریت بازار ارز به تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرده است که می‌توانند نسبت به خرید ارز از گردشگران خارجی، رانندگان ترانزیت خارجی، سرمایه‌گذاران خارجی با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، نمایندگی‌های سیاسی مقیم ایران و همچنین دفاتر نمایندگی بانک‌های خارجی با درخواست کتبی به نرخ روز اعلامی بانک مرکزی اقدام کنند و ارز خریداری‌شده را در چارچوب مقررات ارزی به فروش رسانند. گفتنی است خرید ارز توسط بانک‌ها در راستای ایفای نقش اصلی آنها به عنوان واسطه‌گران در مدیریت منابع ارزی صورت می‌گیرد که منابع را از سمت عرضه‌کنندگان به متقاضیان هدایت می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0144 sec