printlogo


کد خبر: 192423تاریخ: 1397/2/24 00:00
شورای شهر با 19 رأی سکان مدیریت شهرداری پایتخت را تحویل محمدعلی افشانی داد
شهردار گمنام

گروه اجتماعی: محمدعلی افشانی با رأی اعضای شورای شهر تهران به‌عنوان شهردار جدید پایتخت انتخاب شد. به گزارش تسنیم، شصت‌و سومین جلسه شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار تهران روز گذشته برگزار شد. پس از رأی‌گیری، اعضای شورای شهر، افشانی را با 19 رأی به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب کردند. سیدمحمدعلی افشانی متولد استان کهگیلویه و بویراحمد، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و استاندار فارس در دولت یازدهم است. شهردار جدید پایتخت در سطح ملی چهره‌ای شناخته شده به حساب نمی‌آید. پیش از این فعالان حوزه شهری بر لزوم انتخاب یک «چهره ملی» برای تصدی مسؤولیت شهرداری پایتخت تاکید کرده بودند.
ارسال پرونده افشانی به وزارت کشور
در همین باره، رئیس شورای شهر تهران از ارسال پرونده انتخاب محمدعلی افشانی به عنوان شهردار تهران به وزارت کشور برای دریافت تأییدیه‌ها خبر داد. محسن هاشمی پس از انتخاب افشانی به عنوان شهردار تهران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: جلسه بعدی شورای شهر تهران روز یکشنبه هفته آینده خواهد بود و امیدواریم تا آن موقع بررسی وزارت کشور پیرامون تأیید شهردار تهران به اتمام رسیده باشد و بتوانیم جلسه را با حضور شهردار جدید برگزار کنیم. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اخذ تأییدیه سلامت از شهردار آینده گفت: شما پیش از این هم این شوخی را مطرح کرده‌اید و به آن پاسخ نمی‌دهم. رئیس شورای شهر تهران درباره اخذ میثاق‌نامه از شهردار آینده نیز اظهار داشت: در جلسات هم‌اندیشی بحثی درباره اینکه از شهردار جدید میثاق‌نامه گرفته شود یا نه نداشته‌ایم.
فرصت 20 روزه وزیر کشور
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا تصمیمات شورا در جلسات هم‌اندیشی و پشت درهای بسته انجام می‌شود، گفت: به نظر من این پرسش سفسطه‌انگیز است، چرا که در مجلس یا هر جمع مشورتی و تصمیم‌گیرنده‌ای فراکسیون‌هایی وجود دارد که با هم جلسات هم‌اندیشی برگزار می‌کنند،  در جلسات هم‌اندیشی شورا هم درباره همه مسائل و تصمیم‌گیری‌ها صحبت می‌شود تا بررسی‌ها آگاهانه باشد و حالا که شورای شهر یکدست است و جلسات هم‌اندیشی نیز یکدست برگزار می‌شود، شما فکر می‌کنید که شفاف نیستیم. در حالی که این جلسات دموکراتیک است و همه هم از آن آگاه هستند و این صحبت شما درست نیست. هاشمی درباره معیار اصلی انتخاب شهردار نیز گفت: با 28 نفر شروع می‌کنیم، در ابتدای راه 8 نفر انصراف می‌دهند و با 20 نفر باقیمانده برنامه‌ریزی می‌کنیم اما در نهایت 7 نفر باقی می‌مانند و از آن 7 نفر هم 3 نفر انصراف می‌دهند و در نهایت باید 2 نفر را از بین 4 نفر انتخاب کرد که دست آخر نیز یک نفر انتخاب می‌شود. وی با بیان اینکه پرونده افشانی را به عنوان شهردار منتخب تهران برای وزیر کشور فرستاده‌ام، گفت: از الان تایید صلاحیت افشانی بر عهده وزیر کشور است تا حکم هم توسط ایشان صادر شود و بر اساس قانون، وزیر کشور 20 روز فرصت دارد این حکم را امضا کند اما از آنجا که در حال حاضر افشانی معاون وزیر کشور است انتظار داریم این حکم زودتر امضا شود. رئیس شورای شهر تهران در باره ابهام در تایید صلاحیت افشانی گفت: یکی از دلایل انتخاب افشانی احتمال 100 درصدی تاییدشان بود، چرا که افشانی در حال حاضر معاون عمرانی وزیر کشور است و به نظر می‌رسد صلاحیت داشته که این سمت را دارد.
دلیل غیبت افشانی در جلسه شورا
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جلسه شورای شهر یک فوریت الزام شهرداری تهران برای اخذ پیوست پدافند غیرعامل طرح‌های عمرانی که توسط 12 نفر امضا شده بود، به تصویب رسید. هاشمی درباره چرایی غیبت افشانی در شورا پس از انتخابش به عنوان شهردار گفت: از افشانی دعوت نکردیم و قرار هم نبود در این جلسه باشند.


Page Generated in 0/0049 sec