printlogo


کد خبر: 192446تاریخ: 1397/2/25 00:00
اخبار

آیا وزارت جهاد کشاورزی دروغ می‌گوید؟
تأمین دلار دولتی برای واردات نهاده
میزان دقیق پرداخت دلار دولتی برای واردات خوراک دام و طیور و شرکت‌های واردکننده کالا روشن است، بنابراین هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت یا کمبود قابل پذیرش نیست و واردات نهاده‌ها به اندازه کافی انجام شده است. علی‌اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی هم از واردات حدود 2 میلیون تن کالاهای اساسی مورد نیاز برای تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز با دلار ۳۸۰۰ تومانی در هفته‌های گذشته خبر داده بود. به گفته وی، طبق مصوبه دولت، دلار ۴۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان، واردکنندگان و همه‌ نیازمندان به ارز داده شد و برای واردات کالاهای اساسی مانند نهاده‌های اساسی مورد نیاز برای تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی نیز به واردکنندگان اختصاص داده شده تا ارز مورد نیاز آنها به نرخ ۳۸۰۰ تومان برسد. مسعود بصیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت کشاورزی هم در این‌باره به ایسنا گفت بارها از سوی دستگاه‌های متولی و نظارتی مانند بانک مرکزی اعلام شده دلار ۴۲۰۰ تومانی و مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی به واردات محصولات اساسی پیش‌بینی شده از جمله خوراک دام و طیور داده شده و تاجران آن را دریافت کرده‌اند، بنابراین بهانه‌ای برای گرانی وجود ندارد. با این حال هنوز اتفاق خاصی در بازار نیفتاده و مرغداران و دامداران بر این مسأله تاکید دارند که نهاده‌های اساسی مورد نیاز تولیدشان همچنان با نرخ ارز غیردولتی به دست‌شان می‌رسد. در این میان روشن نیست چه کسی دروغ می‌گوید؛ وزارت جهادکشاورزی،‌ تاجران و بازرگانان یا مرغداران و دامداران؟ بنابراین در این بلبشوی واردات و تجارت برخی هم از ارز 4200 تومانی سود می‌کنند و هم از فروش نهاده‌ها به قیمت ارز آزاد، چرا که ناظری بر بازار نیست که جلوی رانت‌ها و تخلفات اینچنینی را بگیرد.

مأموریت ویژه برای ذخیره‌سازی کالا
معاون اول رئیس‌جمهور به وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تأمین ذخیره مطمئن کالاهای اساسی مأموریت داد. به گزارش تسنیم، جلسه ستاد تنظیم بازار در آستانه ماه مبارک رمضان به‌ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. اسحاق جهانگیری در این جلسه بر لزوم مدیریت جدی و دقیق عرضه کالاهای مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایط ویژه ماه رمضان و برنامه‌های خاصی که مردم در این ماه دارند، لازم است اقلام و کالاها با قیمت و کیفیت مناسب در اختیار عموم باشد. وی از اعضای ستاد خواست با برنامه‌ریزی دقیق، شرایطی فراهم کنند تا مردم در ماه مبارک رمضان نیز دغدغه‌ای برای تأمین مایحتاج خود نداشته باشند. در این نشست همچنین نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی از برنامه توزیع سبد کالا میان قشرهای کم‌درآمد و تحت پوشش نهادهای حمایتی ارائه کرد و از اجرای طرح ضیافت رمضان و توزیع کالاهای اساسی 15 درصد ارزان‌تر از قیمت بازار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در ماه مبارک رمضان خبر داد.


تعریف دولت از معاملات تغییر کرد
بر اساس مصوبه جدید دولت، سقف معاملات کوچک به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته و از این پس معاملات بزرگ معاملاتی است که برآورد اولیه آنها بیش از ۲۵۰ میلیون تومان باشد. هیات دولت به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره یک ماده 3 قانون برگزاری مناقصات و ماده 42 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نصاب جدید معاملات کوچک، بزرگ و متوسط را تصویب کرد. به این ترتیب معاملات کوچک معاملاتی است که مبلغ معامله تا سقف 25 میلیون تومان باشد و سقف معاملات متوسط بیش از معاملات کوچک و حداکثر 250 میلیون تومان است. همچنین معاملات بزرگ معاملاتی است که برآورد اولیه آنها بیش از 250 میلیون تومان باشد.


Page Generated in 0/0059 sec