printlogo


کد خبر: 192461تاریخ: 1397/2/25 00:00
پاسخ بعدی به اسرائیل در قلب فلسطین اشغالی خواهد بود

دبیرکل حزب‌الله لبنان عصر دیروز طی سخنرانی در دومین سالروز شهادت بدرالدین، به بحران سوریه و تصمیم رئیس‌‌جمهوری آمریکا برای یهودی‌سازی قدس اشغالی پرداخت. سیدحسن نصرالله در بخش اول سخنرانی خود تصریح کرد: ارتش سوریه در حال حاضر وارد آخرین نبردهای خود در «حجرالاسود» شده است و به تامین کامل امنیت پایتخت و ریف آن نزدیک می‌شود. نصرالله با اشاره به حملات موشکی هفته گذشته از سوریه به جولان اشغالی، یادآور شد: ۵۵ موشک به جولان اشغالی شلیک شد و اسرائیل تلاش می‌کند بر خسارت‌های خود سرپوش بگذارد. این حمله موشکی مهم یکی از روش‌های پاسخ‌دهی به تعدی‌های پی در پی اسرائیل به سوریه است. حمله موشکی به اسرائیل این پیام را داشت که از امروز به بعد اسرائیل نمی‌تواند تهدید کرده و دست به حمله بزند اما پاسخی به آن داده نشود. دبیرکل حزب‌الله لبنان عنوان داشت: با حمله موشکی به جولان اشغالی، مرحله جدیدی در نزاع با اسرائیل آغاز شد. با وجود تهدیدهای اسرائیل، این حمله موشکی مهم به جولان اشغالی انجام شد. اسرائیل جرأت پاسخ به این حمله موشکی را نداشت، چرا که می‌داند پاسخ به تجاوزهای بعدی آن، در قلب فلسطین اشغالی خواهد بود نه جولان. وی افزود: اسرائیلی‌ها می‌گویند جبهه داخلی برای جنگ آماده است اما این اتفاقات نشان داد نه جبهه داخلی‌شان و نه حتی پناهگاه‌های‌شان برای جنگ آماده نیست. یکی دیگر از نقاط مهم که باید مورد توجه باشد، حجم دروغی است که اسرائیلی‌ها برای پوشش این موضوع به آن نیاز داشتند. آنها گفتند همه موشک‌های ایران را که به سمت‌شان آمده منهدم کرده‌اند. نصرالله به موضع وزیر خارجه بحرین در حمایت از رژیم صهیونیستی در مقابل سوریه اشاره کرد و او را احمق خواند و گفت: این وزیر خارجه بحرین، نماینده مردم بحرین نیست. این موضع او نشانه حماقت، چاپلوسی و قباحت او مقابل اسرائیلی‌ها است. ما در سوریه مقابل معادله و مرحله‌ای جدید هستیم. مهم‌تر از همه شکسته شدن هیبت اسرائیل و هیبت نیروی هوایی آن بودیم. معادله‌ای که در جولان بود، تمام شد. سوریه و سران و ارتش و مردم و متحدان آن دیگر اجازه نخواهند داد این کشور در مقابل تجاوزهای مکرر اسرائیل قرار بگیرد.
 سید مقاومت در بخش دوم سخنرانی دیروز خود به موضوع فلسطین و تصمیم دونالد ترامپ برای یهودی‌سازی قدس اشغالی پرداخت و گفت: امروز فلسطینی‌ها در کرانه باختری و غزه تظاهرات کرده‌اند و ده‌ها نفر شهید و بیش از هزار نفر مجروح شده‌اند. اگر کسی بخواهد در شورای امنیت این را محکوم کند، آمریکا آن را وتو می‌کند. در اینجا چیزی به نام ارزش‌های انسانی و بشردوستانه در سیاست آمریکا وجود ندارد. به گفته نصرالله، اقدامات دولت آمریکا در منطقه و افتتاح سفارت این کشور در قدس که امروز شاهد آن هستیم، باید سبب شود ما ملت لبنان و ملت فلسطین عبرت بگیریم و ببینیم که دولت آمریکا چگونه رفتار می‌کند. این دولت به تعهدات خود عمل نمی‌کند. تجربه ثابت کرده است آمریکا حتی به منافع متحدانش نیز پایبند نیست؛ مثلا در توافق هسته‌ای با ایران، آمریکا حتی منافع متحدان اروپایی خود را هم رعایت نکرد. آمریکا نه از آنان سوالی کرد نه نظری خواست. آنها چیزی جز ابزار و آلت دست آمریکا نیستند. آیا منافع کشورهای عربی و خلیج‌فارس برای این دولت مهم است؟ بنابراین درس اصلی که باید بگیریم این است؛ هرکس در منطقه سرنوشت خود را به اعتماد به آمریکا بسپارد در هر موضوعی که باشد، ضرر خواهد کرد. وی همچنین طرح موسوم به «معامله قرن» که از آن به عنوان راه‌حل دولت آمریکا برای فیصله دادن به مساله فلسطین یاد می‌شود، چالش بزرگی دانست که باید همه جهان آن را مردود بداند. نصرالله گفت: معامله قرن می‌خواهد قدس را پایتخت ابدی اسرائیل معرفی کند و حق بازگشت آوارگان را زیر پا می‌گذارد و فقط غزه را دولت فلسطین می‌داند. نصرالله با بیان اینکه از ضرورت‌‌های معامله قرن، فشار بر ایران است، خاطرنشان کرد: اکنون فشار سیاسی و اقتصادی بر جمهوری اسلامی در اوج خود قرار دارد که خروج آمریکا از برجام و امضای تحریم‌‌های جدید موید آن است. وی تاکید کرد: مشکل آنها با جمهوری اسلامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، موشک نیست، بلکه حمایت ایران و مردم آن از مقاومت فلسطین است.
دبیرکل حزب‌الله از دیگر ضرورت‌‌های معامله قرن را ادامه فشار بر سوریه و اشاره به جنگ علیه لبنان دانست. نصرالله با اشاره به وخامت اوضاع انسانی در غزه گفت: غزه امروز با حالتی از گرسنگی و وضعیتی تراژیک روبه‌رو بوده و نزدیک است که وضعیتی شبیه به یمن پیدا کند. دبیرکل حزب‌الله لبنان از اقدام کشورهای عربی خلیج‌فارس در فراهم کردن پوشش دینی و شرعی برای تسلیم شدن در برابر اسرائیل انتقاد کرد. نصرالله ادامه داد: این کرم عربی در تقدیم قدس به اسرائیل را جز در برخورد با دشمن ندیدیم. وی تاکید کرد: هرگونه حساب بازکردن روی رژیم‌‌های عربی یا سازمان‌‌های حقوق بشری جز زیان و ضرر ندارد و باید به جای آن روی ملت‌ها و مقاومت حساب باز کرد.
 


Page Generated in 0/0063 sec