printlogo


کد خبر: 192477تاریخ: 1397/2/25 00:00
هشدار درباره التهاب بازار خودرو پس از تنش در بازار سکه و ارز
هزاران خودرو برای گران شدن در انبارها خاک می‌خورد

گروه اقتصادی: انتظار خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات‌شان درحالی است که این رویکرد نشان از برنامه‌ای از پیش تعیین شده دارد، چرا که مدت‌هاست خودرو با ارز ارزان و به وفور در شرکت‌‌های خودروسازی تولید می‌شود اما به جای عرضه به بازار مصرف راهی انبارها می‌شود. چنین ترفندی از سوی خودرو‌‌‌سازان که با هدف گران کردن خودرو، نوعی احتکار کالا محسوب می‌شود در حالی است که تقاضا برای خرید خودروی داخلی در بازار اکنون بالاست اما خودرو‌‌‌سازان و سازندگان قطعه خودرو معتقدند باید قیمت خودرو بالا برود. انتظار خودرو‌‌‌سازان داخلی برای افزایش قیمت محصولات‌شان در حالی است که سازمان استاندارد آنها را ملزم به رعایت استانداردهای لازم کرده است که آنها در صورت عدم رعایت استانداردها نباید خودروی بی‌کیفیت و غیراستاندارد تولید کنند. در این‌باره عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از احتکار ۹۰ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان داخلی خبر داد. نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به تصمیم خودروسازان برای افزایش قیمت خودروهای داخلی، گفت: خودروسازان آذرماه سال 96 با دلار 3 هزار و 200 تومانی خودروهای جدید تولید کردند اما هیچ‌کدام از این خودروها را پیش‌فروش نکرده یا به‌روز و به صورت نقدی نفروختند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سایپا حدود 60 هزار و ایران‌خودرو 30 هزار دستگاه خودرو احتکار کرده‌اند، افزود: خودروهای داخلی به صورت میانگین  10 تا 30 میلیون و برخی  از این خودروها هم  40 میلیون تومان افزایش قیمت داشت که این موضوع گرانفروشی، نارضایتی‌‌های اجتماعی ایجاد کرده است. وی ادامه داد: سازمان تعزیرات و بازرسی کجا هستند که خودروسازان، خودروها را احتکار می‌کنند؟ آیا سازمان حمایت مصرف‌کننده مدافع احتکارگران شده است؟ نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر 90 هزار دستگاه خودرو آماده ارائه به بازار است، یادآور شد: خودروسازان منتظر هستند خودروهای خود را با قیمت روز دلار به مردم بفروشند. در حال حاضر خودروسازان می‌توانند 30 درصد قیمت خودرو را کاهش دهند و قطعه را به جای چند دست چرخاندن، مستقیم دریافت کنند. وی با بیان اینکه در حال حاضر 2 نوع قطعه‌‌سازی در کشور وجود دارد، افزود: خودروسازان از برخی قطعه‌‌‌سازان با کراهت قطعه را خریداری می‌کنند و پس از 2 تا 3 سال مطالبات آنها را با تاخیر پرداخت می‌کنند تا این قطعه‌‌‌سازان حذف شوند و با تعدادی از قطعه‌‌‌سازان تبانی کرده و مطالبات آنها را بموقع پرداخت می‌کنند. این قطعه‌‌‌سازان 10 درصد قطعه‌ها را در داخل تولید کرده و 90 درصد را از خارج کشور وارد می‌کنند یعنی دلار را از کشور خارج می‌کنند. قاضی‌پور با اشاره به همکاری خودروسازان داخلی با سیتروئن و پژو، ادامه داد: حدود یک سال است پژو 2008 در کشور تولید می‌شود و مقرر شده بود 30 درصد تولیدات صادر شود اما تاکنون این خودرو به کدام مقصد صادر شده است؟ وی با بیان اینکه قرار بود در سال نخست 30 درصد تولیدات خودروهای جدید داخلی و در سال پنجم تمام تولید در داخل کشور انجام شود و هیچ قطعه‌ای وارد نشود، اظهار داشت: وزیر صنعت باید به اقدامات سایپا و ایران‌خودرو رسیدگی کند و خودرو باید ارزان و با کیفیت تولید شود، چرا که در حال حاضر خودروسازان می‌توانند 30 درصد قیمت خودرو را کاهش دهند و قطعه را به جای چند دست چرخاندن، مستقیم دریافت کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه 90 هزار دستگاه خودروی احتکار شده باید روانه بازار شود تا بازار از این طریق اشباع شود، تصریح کرد: آیا خودروسازان در سال حمایت از کالای ایرانی نمی‌خواهند خودرو را با قیمت و کیفیت مناسب ارائه دهند؟
 درخواست افزایش حدود 20 درصدی قیمت خودرو
رئیس انجمن قطعه‌‌‌سازان گفت: در شرایطی که قیمت همه اقلام و مواد اولیه افزایش یافته، انتظار ثبات قیمت خودرو عادلانه نیست. به گزارش تسنیم، محمدرضا نجفی‌منش درباره افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر، اظهار داشت: برای قیمت‌‌گذاری هر کالایی 3 مولفه مواد اولیه، هزینه دستمزد و هزینه سربار مورد محاسبه قرار می‌گیرد. وی افزود: امسال نیز هزینه دستمزد در شورای عالی کار افزایش داشت و مواد اولیه از جمله فولاد، آلومینیوم، مس، ارز و... با رشد قیمت مواجه بود که براساس پیش‌بینی ما مواد اولیه در سال 97 با افزایش 40 درصدی قیمت نسبت به سال گذشته مواجه شد. رئیس انجمن قطعه‌‌‌سازان ادامه داد: از طرفی هزینه‌‌های سربار نیز متناسب با نرخ تورم افزایش 10 درصدی داشته که مجموع این موارد موجب افزایش 30 درصدی قیمت قطعات و 5/19 درصدی قیمت خودرو می‌شود. نجفی‌منش با بیان اینکه نمی‌توان در شرایطی که همه مواد اولیه با افزایش قیمت مواجه بوده، انتظار افزایش قیمت خودرو را نداشت، گفت: یکی از مهم‌‌‌‌‌ترین مشکلات فعلی صنعت خودرو در ایران، قیمت‌‌گذاری از سوی شورای رقابت است زیرا این رویه در هیچ کشوری در دنیا به این شیوه نیست. وی ادامه داد: در همه کشورها قیمت‌‌گذاری خودرو توسط بازار انجام می‌شود که در چنین شرایطی برای مصرف‌کننده نهایی قیمتی کمتر از قیمت‌‌های فعلی خواهد بود.
پشت‎پرده ۳۳ هزار ثبت سفارش جعلی خودرو
بررسی اسناد موجود در پرونده ثبت سفارش‌های فاقد اعتبار نشان می‌دهد به‌غیر از ۶۴۸۱ ثبت سفارش شائبه‌دار که از سوی دولت تأیید شده، طی یک دوره ۹روزه بیش از ۳۳ هزار ثبت سفارش فاقد اصالت در سامانه ثبت سفارش به‌ثبت رسیده است. به گزارش تسنیم، سال‌های 95 و 96 با تغییرات مداوم قوانین مربوط به واردات خودرو شاهد حجم انبوهی از تخلفات درباره خودروهای وارداتی بودیم. بعد از آنکه خبرگزاری تسنیم برای نخستین بار جزئیات اولیه 6481 ثبت سفارش جعلی را منتشر کرد، مشخص شد ثبت سفارش هزاران دستگاه خودرو در دوره بسته بودن سایت ثبت سفارش‌ انجام شده و تعدادی از این خودروها از گمرک ترخیص شده‌اند. در حال حاضر با گذشت چند ماه از این موضوع، هریک از افراد و نهادهای مرتبط، آماری برای این خودروها اعلام کرده‌اند و در نهایت مسؤولیت واردات این خودروها میان دستگاه‌های مختلف دست به دست می‌شود.


Page Generated in 0/0078 sec