گروه اجتماعی: شهروندان برای عبور از پل ایجاد شده در حد فاصل 2 پارک پردیسان و نهجالبلاغه باید ۱۰ هزار تومان پرداخت کنند که به گفته رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر، دریافت این عوارض غیرقانونی است. به گزارش مهر، اگر این روزها گذرتان به بوستان نهجالبلاغه افتاده باشد و از پلی که در مسیر این بوستان تا پارک پردیسان احداث شده است عبور کرده باشید، متوجه شدهاید که باید برای عبور هر نفر ۱۰ هزار تومان بپردازید. پولی که به گفته محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران بدون اطلاع شورای شهر اخذ میشود.
به گزارش مهر، در زمان آغاز به کار فاز ۲ بوستان نهجالبلاغه، احداث این پل نیز پیشنهاد داده شد. مدیران وقت شهرداری منطقه ۲ در زمان طراحی این پل گفته بودند: با این کار بین ۲ بوستان ارتباط ایجاد میشود و شهروندانی که میخواهند از بوستان پردیسان به نهجالبلاغه یا بالعکس بروند دیگر نیازی به طی مسافت طولانی نداشتند. ساخت پل معلق نهجالبلاغه از سال ۱۳۸۹ شروع و آن زمان اعلام شد، این پل، طولانیترین پل کابلی عابر پیاده در شهر تهران است و نمونه آن در کشور و حتی در خاورمیانه فقط در شهر مشکینشهر وجود دارد.
قرار بود این پل یکی از ۵ نماد تهران باشد و به گفته مدیران وقت شهرداری منطقه با ساخت پل، امکان حضور شهروندان در ۲ بوستان فراهم میشد. همچنین از شبمردگی و خلوتی ضلع شرقی بوستان نهجالبلاغه و غربی بوستان پردیسان کاسته میشد. چون در شرق بوستان نهجالبلاغه زمین بازی کودکان و قلعه ۱۳ متریای وجود داشت که به دلیل دسترسی سخت به آن مورد استفاده واقع نمیشد اما پس از این کودکان میتوانند در این فضا بازی کنند. علاوه بر تمام این موارد امکان استفاده همزمان از پارکینگهای ۲ بوستان وجود دارد که نتیجهاش توزیع بار ترافیکی در پارکینگهای ۲ بوستان است.
اما در زمان بهرهبرداری از این پل مشخص شد همه شهروندان نمیتوانند از روی این پل عبور کنند، زیرا هزینه قدم زدن در آن برای هر فرد ۱۰ هزار تومان است و اگر یک خانواده ۵ نفره بخواهد از این مسیر استفاده کند باید ۵۰ هزار تومان پرداخت کنند. این پل نخستین معبر شهری است که باید برای عبور از آن عوارض پرداخت کرد. با این وجود استقبال از آن در میانه روز کم نیست. در یک روز غیرتعطیل ساعت ۴ بعد از ظهر حدود ۲۰ نفر در حال عبور از پل هستند. مسؤول پل درباره اینکه چرا باید شهروندان برای عبور از پل هزینه پرداخت کنند، میگوید: این پروژه توسط بخش خصوصی ساخته شده و تا ۲ سال برای تامین هزینههای آن بلیت فروشی میشود و پس از آن پل متعلق به شهرداری خواهد شد.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در واکنش به این اتفاق گفت: شورای شهر اطلاعی از این موضوع ندارد اما آن را پیگیری میکنیم زیرا اخذ هرگونه عوارض باید با اطلاع شورای شهر تهران باشد، حتی اگر این پروژه توسط بخش خصوصی ساخته شده باشد، تصمیمگیری درباره اخذ عوارض با شورای شهر تهران است. این مجوز توسط شورای شهر تهران صادر نشده است و شورا از آن بیاطلاع بوده که با این گزارش این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
بسیاری از شهروندانی که قصد پیادهروی روی این پل را دارند پس از اطلاع از بلیت ۱۰ هزار تومانی از خرید آن پشیمان میشوند، خانوادههای پرجمعیتی که با پدر و مادر سالمند خود به بوستان نهجالبلاغه آمده و خوشحال از اینکه میتوانند بدون سختی مسیر 2 پارک را طی کنند اما به دلیل پولی بودن این پل از تردد از آن پشیمان میشوند.