printlogo


کد خبر: 192648تاریخ: 1397/2/29 00:00
تعلل بیش از 5 ساله دولت در ارائه طرح‌های وعده داده شده مسکن
قیمت مسکن در تهران ۳۳ درصد گران شد

گروه اقتصادی: بی‌توجهی دولت به هشدار کارشناسان نسبت به افزایش قیمت مسکن درپی نبود ساخت و ساز و تولید انبوه واحدهای مسکونی موجب شده است اکنون تقاضا در این بخش افزایش یافته و قیمت‌ها همچنان سیر صعودی را در پیش گیرد. بنا به این گزارش، مرکز آمار ایران از افزایش 2/33 درصدی قیمت مسکن طی زمستان ۹۶ در مقایسه با زمستان سال ۹۵ در شهر تهران خبر داد. به گزارش تسنیم، بر اساس آمار منتشر شده مرکز آمار ایران از قیمت مسکن در تهران، قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی و متوسط مبلغ اجاره به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در زمستان 96 نسبت به زمستان 95 به ترتیب 2/33 درصد و 6/26 درصد در شهر تهران افزایش یافته است. متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 59922 هزار ریال با میانگین مساحت 276 مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل 6/13 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 5/33 درصد افزایش داشته ‌است. متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگا‌ه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 58715 هزار ریال با میانگین مساحت 94 مترمربع و متوسط عمر بنای 11 سال بوده است که نسبت به فصل قبل  8/14 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 2/33 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط مبلغ اجاره  ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 281971 ریال با میانگین مساحت 75 مترمربع و متوسط عمر بنای 14 سال بوده است که نسبت به فصل قبل 9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 6/26 درصد افزایش داشته است.
ضرب‌الاجل مجلس به دولت
عضو کمیسیون عمران مجلس از ضرب‌الاجل مجلس به دولت برای تسریع در ارائه طرح مسکن اجتماعی خبر داد و گفت: انباشت تقاضا و در پی آن حبابی شدن نرخ‌ها نتیجه بی‌برنامگی دولت در بخش مسکن است. اقبال محمدیان در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از تعلل بیش از 5 ساله دولت در ارائه طرح مسکن اجتماعی به مجلس، گفت: بی‌برنامگی در حوزه مسکن علت اصلی نابسامانی‌های اخیر در این بازار است. وی با بیان اینکه کشور ما نیاز به تولید سالی 800 تا یک میلیون واحد مسکونی دارد، افزود: بی‌برنامگی دولت در این حوزه به انباشت تقاضا و در نتیجه بر هم خوردن توازن قیمتی منجر شده است. محمدیان با تاکید بر اینکه دولت انتقادهای بسیاری به طرح مسکن‌مهر داشته است، تصریح کرد: شاید طرح مسکن‌مهر در اجرا یا حتی طرح اولیه با مشکلاتی مواجه باشد اما دولت همین به گفته خود طرح ناقص را نیز در دولت فعلی و دولت یازدهم در بخش مسکن نداشته است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه برنامه‌مداری در بخش مسکن از ایجاد حباب قیمتی در این حوزه جلوگیری می‌کند، گفت: در کشورهای پیشرفته برنامه‌مداری در حوزه صنعت ساختمان به قدری منسجم است که می‌توان آینده بازار را حتی با مولفه‌های تاثیرگذار در آن پیش‌بینی کرد. وی ادامه داد: متاسفانه بازار مسکن در کشورمان بر خلاف کشورهای پیشرفته از بازارهای مختلف تاثیر گرفته و حتی به اقتصاد کشور جهت‌دهی می‌کند. محمدیان با تاکید بر ضرورت تسریع در ارائه یک برنامه مشخص در حوزه مسکن از سوی دولت به مجلس، گفت: ادامه رویه فعلی مجلس بویژه کمیسیون عمران، آن را وارد بررسی طرحی با موضوع تولید انبوه مسکن خواهد کرد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت در حال حاضر تنها به ارائه تسهیلات در حوزه مسکن اکتفا کرده در حالی که ارائه وام مسکن در کنار تولید انبوه واحد مسکونی می‌تواند تاثیر زیادی بر بازار داشته باشد.
تسهیلات کفاف خرید خانه را نمی‌دهد
عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از ایجاد رقابت تنگاتنگ میان رقم تسهیلات و قیمت مسکن، گفت: با ارقام فعلی تسهیلات مسکن خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه ممکن نبوده و تنها مقروض شدن آنها به شبکه بانکی افزایش یافته است. حسین هاشمی تختی‌نژاد با انتقاد از وضعیت فعلی مسکن در کشور، گفت: متاسفانه سیاست‌های دولت در حوزه تسهیلات‌دهی در بخش مسکن کارآمد نبوده و نتوانسته به خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه منجر شود. وی با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس بارها درباره بهبود شرایط بازار با مسؤولان بویژه وزیر راه و شهرسازی جلسه داشته است، افزود: تهیه طرحی با موضوع خانه‌دار کردن اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه نمونه‌ای از اقدامات کمیسیون عمران مجلس در این راستا بوده است. وی با تاکید بر اینکه ارائه تسهیلات با نرخ سود پایین یکی از مولفه‌های مهم خانه‌دار شدن اقشار آسیب‌پذیر جامعه است، تصریح کرد: متاسفانه با رقابت تنگاتنگی که میان رقم تسهیلات و قیمت مسکن ایجاد شده، اثرگذاری وام مسکن کاهش یافته است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه رقم تسهیلات مسکن در حال حاضر همخوانی با قیمت مسکن ندارد، گفت: در حال حاضر تسهیلات اعطایی در بخش مسکن در مراکز استان‌ها و کلانشهرها از کارایی کافی خارج شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر با ارقام تسهیلات مسکن خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه ممکن نبوده و تنها مقروض شدن آنها به شبکه بانکی افزایش یافته است. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تداوم رایزنی‌ها در راستای بهبود وضعیت بازار مسکن خبر داد و گفت: وزارت راه قرار است طرح خود را در این باره هر چه سریع‌تر ارائه کند.
۱۰ میلیون نفر بدمسکن در شهرها داریم
معاون وزیر راه‌وشهرسازی از زندگی ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری خبر داد. هوشنگ عشایری گفت:‌ اجرای طرح احیای بافت‌های فرسوده شهری تکلیف دولت و وزارت راه‌وشهرسازی است و در این راستا باید 2700 محله در کشور احیا و بازسازی شود. وی تاکید کرد: باید تلاش  شود در برنامه احیای بافت‌های فرسوده شهری ارزش‌های ذاتی هر محله مورد توجه جدی قرار گیرد.
 


Page Generated in 0/0054 sec