printlogo


کد خبر: 192657تاریخ: 1397/2/29 00:00
انرژی

وزیر نفت:
شرکت چینی جایگزین توتال می‌شود
وزیر نفت از امکان جایگزینی توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با شرکت چینی CNPC خبر داد و گفت: برای خروج توتال از قرارداد جریمه‌ای وجود ندارد اما مبلغی که توتال تاکنون در این قرارداد هزینه کرده است تا زمان اجرای کار، بازپرداخت نمی‌شود. بیژن زنگنه در حاشیه امضای موافقتنامه بین‌المللی توسعه میدان نفتی کرنج با کنسرسیوم بین‌المللی پرگس اظهار داشت: توتال اعلام کرده است اگر آمریکا مجوز معافیت توتال از تحریم‌ها را صادر نکند بر اساس قرارداد، فرآیند خروج از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی را آغاز می‌کند. بنابراین طبق قرارداد، در صورتی که توتال فرانسه از فعالیت در توسعه فاز 11 پارس جنوبی کنار برود شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین جایگزین آن می‌شود. زنگنه با بیان اینکه «سی‌ان‌پی‌سی‌ چین در صورت جایگزینی، سهام توتال را در اختیار می‌گیرد»، تصریح کرد: در صورت خروج طرف چینی از قرارداد نیز شرکت پتروپارس ایران باقی می‌ماند. وزیر نفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعلام اسامی مشتریان جدید نفتی ایران اذعان داشت: از آنها نام نمی‌برم؛ زیرا آمریکا و همسایگان نامرد ‌سراغ آنان می‌روند. زنگنه در واکنش به سخنان برخی اعضای اوپک درباره نبود نگرانی از کمبود نفت ناشی از تحریم نفتی ایران گفت: نامردی هم حدی دارد؛ سختی برای همه کشورها رخ می‌دهد اما نباید از شرایط سخت همسایه
 پایکوبی کرد.

 نفت ۸۰ دلاری شد
تداوم کاهش تولید اوپک و متحدانش در کنار تحریم‌های جدید آمریکا علیه صادرات نفت ایران موجب شد قیمت نفت در روز جمعه با افزایش روبه‌رو شود. به گزارش رویترز، با این وجود افزایش تولید نفت آمریکا موجب شد قیمت نفت اندکی از بالاترین رقم‌های چند سال اخیر که در جلسه قبل به ثبت رسیده بود پایین‌تر بیاید. بر اساس این گزارش دیروز قیمت هر بشکه نفت برنت با 27 سنت، معادل 3/0 درصد افزایش به 79 دلار و 57 سنت رسید. قیمت نفت‌خام آمریکا نیز با 13 سنت معادل 2/0 درصد افزایش به 71 دلار و 62 سنت رسید. جک آلاردیس، تحلیلگر نفت و گاز در موسسه کانتور فیتزجرالد گفت: «میزان ذخایر جهانی نفت در حال نزدیک شدن به متوسط سال‌های گذشته است. این نشان می‌دهد کاهش تولید‌های هماهنگ اوپک و متحدانش موفقیت‌آمیز بوده است».

دولت می‌تواند بنزین را گران کند
امکان افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قانون برنامه ششم وجود دارد. محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس، درباره اینکه آیا در بودجه سال 97 امکان افزایش قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین وجود دارد، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه، دولت می‌تواند حامل‌های انرژی را طبق قانون افزایش دهد و برای اجرای آن نیاز به قانون دیگری ندارد. حسینی درباره اینکه آیا نیازی به پیش‌بینی و مشخص بودن مصارف ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود دارد، افزود: اگر درآمدی از این محل حاصل شود باید مصارف و هزینه‌کرد آن مشخص باشد یا اینکه از قبل در قانون پیش‌بینی شده باشد. وی افزود: دولت اگر بخواهد بر مبنای برنامه ششم توسعه قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد، برای مصارف آن نیاز به اصلاحیه بودجه دارد. حسینی با تأکید بر اینکه در لایحه بودجه 97 دولت قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی را داشت، تصریح کرد:‌ این موضوع به دلیل ابعاد و آثار اقتصادی و اجتماعی آن در مجلس رأی نیاورد و حذف شد. گفتنی است دولت در لایحه بودجه 97 در تبصره 18 خواهان افزایش حامل‌های انرژی شده بود تا از محل آن بتواند اشتغال ایجاد کند اما در مجلس با مخالفت نمایندگان روبه‌رو و در نهایت از بودجه حذف شد. همچنین برخی اخبار تایید نشده حکایت از تشکیل کارگروه به منظور افزایش قیمت حامل‌های انرژی بویژه بنزین دارد که در مرحله کارشناسی است.
 


Page Generated in 0/0061 sec