printlogo


کد خبر: 192738تاریخ: 1397/2/30 00:00
چهارگوشه

واکنش مکزیک  به اظهارات حیوانی ترامپ
وزیر خارجه مکزیک به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا که برخی مهاجران ثبت‌نشده را «حیوان» خطاب کرده بود، واکنش تندی نشان داد. به گزارش رویترز «لوییس ویدگارای» در گفت‌وگو با شبکه «تلویزیا» اعلام کرد از منظر دولت متبوعش چنین اظهاراتی کاملا غیرقابل ‌قبول است. او گفت: «ما در این رابطه با وزارت خارجه آمریکا رسما مکاتبه خواهیم کرد». از نظر رئیس دستگاه دیپلماسی مکزیک، ترامپ به این دلیل برخی مهاجران را حیوان خطاب کرده که در ذهن خود به گروه‌های جنایتکار فکر می‌کرده است. ترامپ هفته پیش در دیدار با نخبگان سیاسی ایالت کالیفرنیا گفته بود: «شاهد افرادی هستیم که به این کشور می‌آیند یا می‌خواهند بیایند. ما بسیاری از آنها را متوقف می‌کنیم و در عین حال این افراد را از کشور بیرون می‌رانیم. شما نمی‌توانید تصور کنید که این افراد چقدر بد هستند؛ اینها انسان نیستند، حیوان هستند».

بازداشت چند فعال مدنی در عربستان
مقام‌های عربستان اعلام کردند 7 نفر را به اتهام ارتباط با طرف‌های خارجی و دادن پیشنهاد حمایت مالی به دشمنان در خارج از کشور، بازداشت کردند. یک نهاد امنیتی عربستان در بیانیه خود ضمن اعلام بازداشت این افراد اشاره‌ای به هویت آنها نکرد اما یک پایگاه خبری به نام سبق اعلام کرد این افراد مرتبط با فعالیت برای حقوق زنان هستند. گروه‌های حقوق بشری بین‌المللی اقدام اخیر مقام‌های عربستانی را که پیش از این برای حق رانندگی زنان مبارزه کرده بودند، محکوم کردند. براساس اصلاحاتی که ولیعهد عربستان اخیرا انجام داد حق رانندگی برای زنان در این کشور قرار است از ماه آینده میلادی به رسمیت شناخته و اجرا شود، از ۲۴ ژوئن قرار است زنان عربستانی اجازه رانندگی در این کشور را پیدا کنند.

انفجار در استادیوم افغانستان
در انفجار چند بمب در استادیومی در شهر جلال‌آباد افغانستان دست‌کم 8 تن کشته و ۴۵ تن دیگر زخمی شدند. در میان کشته‌شدگان یکی از برگزار‌کنندگان مسابقه کریکت و یکی از معاونان شهردار شهرهای افغانستان نیز حضور داشتند. طالبان هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده است. احتمال می‌رود این حمله مرگبار از سوی گروه تروریستی داعش انجام شده باشد. چندی پیش داعش مسؤولیت حمله به یک ساختمان دولتی در شرق افغانستان را که به کشته شدن ۱۰ تن و زخمی شدن بیش از ۴۰ تن انجامید، بر عهده گرفت.


107 کشته در سقوط مرگبار در کوبا
در بزرگ‌ترین سانحه هوایی کوبا طی 3 دهه اخیر که در عین حال نخستین سانحه مهم در این کشور از سال 2010 به این سو محسوب می‌شد، تنها 3 تن از 110 سرنشین یک هواپیمای مسافری جان سالم به در بردند. به گفته شاهدان عینی به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بوئینگ ۷۳۷ روز جمعه لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه «خوسه مارتی» شهر هاوانا به مقصد شهر اولگین در شرق این جزیره کارائیبی، ناگهان منحرف شد و به منطقه‌ای نزدیک باند برخورد کرد. برخورد این بوئینگ 39 ساله با 104 مسافر و 6 خدمه با زمین کنار فرودگاه با انفجار شدید آن همراه بود که با وجود عملیات فوری امداد، همه سرنشینان جز 3 تن کشته شدند. «میگل دیازکانل» رئیس‌جمهور جدید کوبا که بتازگی جایگزین برادران کاسترو در راس قدرت این جزیره شده است، بلافاصله از محل حادثه بازدید کرد. به گفته «مرسدس وازکز» مدیر حمل‌ونقل هوایی کوبا، این هواپیما در حالی سقوط کرد که از سوی شرکت هوایی «کوبانا» که همچنان در فهرست تحریم آمریکا و اروپا برای خرید هواپیمای جدید قرار دارد به شرکت مکزیکی «گلوبال ایر» اجاره داده شده بود و هنوز مشخص نیست آیا توریست خارجی هم در آن بوده است یا خیر. آخرین مورد سقوط هواپیما در کوبا به ماه آوریل سال گذشته بازمی‌گردد که یک فروند هواپیمای حمل‌ونقل نیروی نظامی این کشور با 8 سرنشین سقوط کرد.
 


Page Generated in 0/0059 sec