printlogo


کد خبر: 192832تاریخ: 1397/3/1 00:00
اعتراض نمایندگان مجلس به افزایش نجومی قیمت خودرو و احتکار خودروسازان
دولت از سرعت گرانی خودرو بکاهد!

گروه اقتصادی: موضوع احتکار خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت ولی نمایندگان با شنیدن دلایل خودروسازان قانع نشدند. بنا به این گزارش، خودروسازان قصد دارند خودرو را با قیمت دلار روز به مردم بفروشند. حدود یک هفته پیش بود که نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی مدعی شد: خودروسازان خودروهایی را که در آذرماه سال گذشته با دلار 3 هزار و 200 تومانی تولید کردند، پیش‌فروش نکرده یا به صورت نقدی نفروخته‌اند. وی با بیان اینکه سایپا حدود 60 هزار و ایران خودرو 30 هزار دستگاه خودرو احتکار کرده‌اند، افزود: خودروهای داخلی به صورت میانگین 10 تا 30 میلیون و برخی از این خودروها هم 40 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند که این موضوع گرانفروشی، نارضایتی‌های اجتماعی را در پی‌ داشته است. در ادامه، زمانی که بحث احتکار خودرو بالا گرفت، سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: از 20 فروردین‌ماه که شرکت‌های بزرگ خودروسازی اقدام به توقف یا کاهش عرضه به بازار کردند، تفاوت قیمت کارخانه و بازار به اوج خود رسید. وی افزود: اکنون تفاوت قیمت کارخانه و بازار در خودروهای زیر 40 میلیون تومان به 6 میلیون می‌رسد و این رقم در خودروهای بالای 50 میلیون به 10 میلیون تومان رسیده و خودروهای بالای 100 میلیون تومان اختلاف 35 میلیونی را تجربه کرده‌ است. وی با اشاره به انحصاری بودن صنعت خودروسازی در ایران، گفت: زمانی که 2 خودروساز مطرح کشور، همه خودروهای با قیمت زیر 40 میلیون تومان را در بازار تأمین می‌کنند، باید انتظار داشت که با کاهش عرضه آنها و به دلیل نیاز بازار، قیمت‌ها افزایش یابد. وی در پاسخ به این سوال که آیا دلیل گران شدن خودروهای داخلی، افزایش نرخ ارز بوده است، گفت: خودروهایی که اکنون در انبارهای کارخانه‌های خودروسازی وجود دارد ساخت 5 ماه تا یک سال گذشته بوده است و اگر قرار است قیمت خودرو بر اساس تغییر نرخ ارز افزایش یابد این اتفاق باید در چند ماه آینده رخ دهد. وی در تشریح دلایل افزایش قیمت خودروی داخلی و دپوی آن در انبارهای خودروسازی، گفت: توزیع خودروهای 2 شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا در اختیار 6 شرکت اصلی توزیع‌کننده بوده که در بازار به این شرکت‌ها واژه گمنام اطلاق می‌شود. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو ادامه داد: برخی از این شرکت‌ها به دلیل افزایش نرخ سود خود، عرضه را به بازار کاهش داده و در نتیجه قیمت‌های بازار را دچار تلاطم کردند.
دلایل خودروسازان، نمایندگان را قانع نکرد
اما به دنبال افزایش ناآرامی در بازار خودرو، عصر روز یکشنبه هفته جاری جلسه‌ای با حضور خودروسازان، برخی از واردکنندگان خودرو، متولیان حوزه صنعت، معدن و تجارت و همچنین ایدرو برای بررسی مسائل خودروسازی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشکیل شد. نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با جلسه این کمیسیون با نمایندگانی از قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی جهت بررسی افزایش ناگهانی قیمت خودرو، اظهار کرد: در این جلسه، تنها به بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو پرداخته شد. وی افزود: با افزایش غیرقابل قبول قیمت خودرو در داخل کشور، مجلس شورای اسلامی موظف شد به این موضوع ورود کرده و دلایل اصلی را مورد بررسی قرار دهد. وی با اشاره به قانع نشدن اعضا از توضیحات خودروسازان درباره افزایش قیمت خودرو، افزود: برخی از تولیدکنندگان خودرو، دلیل اصلی را افزایش قیمت جهانی فلزاتی نظیر آلومینیوم و مس بیان کردند. قاضی‌پور تصریح کرد: برخی دیگر نیز اعمال تحریم‌ها، لغو برجام و نوسانات ارزی را عامل اصلی ایجاد فشار روانی برای افزایش قیمت‌های بازار عنوان کردند و معتقدند دلالان در این میان باعث افزایش بیشتر قیمت می‌شوند. قاضی‌پور با تأکید بر بحث اصلی کمیسیون صنایع و معادن بر سر افزایش قیمت خودروها، تشریح کرد: باید خودرویی تولید کنیم که طبقات ضعیف جامعه از جمله کشاورزان و کارگران بتوانند آن را بخرند. وی یادآور شد: این خودروسازان بخش بیشتری از تولیدات روزانه خود را انبار می‌کنند تا بتوانند در زمان افزایش قیمت خودروها از آنها برای فروش با سود بیشتر بهره ببرند. وی افزود: این امر به هیچ عنوان قابل قبول نیست و کمیسیون به طور جدی در حال پیگیری احتکارهای صورت‌گرفته توسط خودروسازان و وارد‌کنندگان خودرو است. حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از برگزاری جلسه مشترک این کمیسیون با قطعه‌سازان و وارد‌کنندگان خودرو خبر داد و گفت: این جلسه با حضور اعضای کمیسیون، نمایندگانی از خودروسازان و وارد‌کنندگان و معاون وزیر صمت انجام شد. وی افزود: در این جلسه به بیان سرفصل‌های ایرادهای کمیسیون به افزایش یکباره‌  قیمت خودرو پرداخته شد تا در جلسات آینده، تولیدکنندگان به بیان مسائل پیش روی خود بپردازند.
گرانی خودروهای داخلی قابل قبول نیست
حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به اینکه خودروهای تولید داخل افزایش قیمت 10 درصدی  را تجربه کرده‌اند، ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد افزایش قیمت خودروهای تولید داخل نباید بیش از 6/9 درصد باشد. وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودروهای تولید داخل باید توجیه‌شده باشد، تصریح کرد: اعتقاد داریم افزایش قیمت خودرو در بازار را باید با توجه به اتفاقات صورت گرفته در زمینه قیمت دلار، افزایش دستمزد و سایر هزینه‌ها شاهد باشیم، اما باید این افزایش قیمت برای مردم قابل پذیرش باشد زیرا در گذشته نیز قیمت خودروهای تولید داخل در مقایسه با قدرت خرید قشر متوسط جامعه بالاتر بوده است. وی با تاکید بر اینکه جایی برای افزایش قیمت خودروهای تولید داخل وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مقرر شده آنالیز قیمت خودروها را داشته باشیم و مشاهده کنیم بر چه مبنایی افزایش قیمت را داشته‌اند، در برخی از موارد این افزایش قیمت‌ها بیش از 10درصد است.
 


Page Generated in 0/0065 sec