printlogo


کد خبر: 192848تاریخ: 1397/3/1 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از آخرین وضعیت ارز دولتی
دلار جهانگیری هم گران شد

گروه اقتصادی: دلار 4200 تومانی که به دلار جهانگیری معروف شده، گران شد و به قیمت 4205 تومان رسید. به گزارش «وطن‌امروز»، نزدیک به 40 روز است دولت سیاست انقباض تقاضا را برای مدیریت بازار ارز به کار گرفته است و خود به صورت مستقیم قیمت‌گذاری در این حوزه را انجام می‌دهد، قیمتی که هیات دولت برای دلار در نظر گرفته 4200 تومان است که حالا زمزمه‌هایی از افزایش آن به گوش می‌رسد. دیروز سامانه اعلام قیمت ارز بانک مرکزی قیمت دلار را 4205 تومان اعلام کرد، با وجود اینکه این افزایش بسیار جزئی است اما نشان از روند افزایش قیمت ارز رسمی در روزهای آینده دارد. رئیس کل بانک مرکزی نیز اخیرا گفته است احتمال افزایش قیمت دلار رسمی وجود دارد. سیف در این باره گفت: بر اساس شرایط اقتصادی پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری ۵ تا ۶ درصد در این نرخ تغییر ایجاد شود. وی افزود: بانک مرکزی با توجه به شاخص تورم در این زمینه عمل خواهد کرد. بنابراین احتمال رسیدن قیمت دلار جهانگیری تا 4500 تومان وجود دارد.
دلار دولت، اختلاف چشمگیری با دلار آزاد دارد
نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلاف نرخ دلار دولتی و بازار آزاد اظهار داشت: دولت نرخ دلار را 4200 تومان در نظر گرفته است اما در حال حاضر بازار سیاه رقمی بین 6100 تا 6200 را نشان می‌دهد، علت اختلاف این دو نرخ به عرضه و تقاضا در بازار برمی‌گردد. هادی قوامی توضیح داد: نرخ دلار در بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود به همین جهت نرخ هر روز متفاوت است و اختلاف چشمگیری با نرخ اعلامی از سوی دولت دارد. نماینده مردم اسفراین در مجلس دهم شورای اسلامی درباره نحوه تعیین نرخ دلار توضیح داد: متقاضیان دلار بر سر نرخ به توافق می‌رسند و خرید و فروش صورت می‌گیرد. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به نرخ‌گذاری دلار در کشورهای همسایه گفت: نرخ دلار در خارج از کشور تعیین می‌شود و همان قیمت به بازارهای ایران نیز راه پیدا می‌کند؛ بازارهای امارات و سلیمانیه قیمت ارز در داخل ایران را مشخص می‌کنند.
در حوزه اقتصادی نمی‌توان دستوری عمل کرد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تک‌نرخی شدن یک‌شبه دلار، گفت: در حوزه اقتصادی نمی‌توان دستوری عمل کرد، تعیین یک نرخ واحد را زمانی می‌توانیم به نوعی تا انتها پیش ببریم که اعتمادسازی برای تامین عرضه و تقاضا داشته باشیم، پس از آن می‌توانیم از ثبات برخوردار شویم. محمد حسینی با بیان اینکه تراز تجاری ارزی شرایط خاصی را طی می‌کند، ادامه داد: در واقع دیوار بی‌اعتمادی شکل گرفته است، بنابراین باید به نوعی بازار ارز را مدیریت کنیم تا بتوانیم در بازار تولید اعتمادسازی کنیم و دراین راستا باید بازار متشکله ایجاد شود.
وی توضیح داد: باید توزیع ارز دسته‌بندی شود و به کالای استراتژیک ارز با قیمت خاص اختصاص یابد و برای مابقی تقاضاها ارز را با قیمت مبادله‌ای دیگر عرضه کرد. در این بین باید برای تشویق صادرات، تولید و سایر مصارف عدد قابل قبولی تعریف کرد. حسینی با بیان اینکه سیف از عدم ثبات نرخ ارز خبر داده است، اظهار داشت: موضوعی که رئیس بانک مرکزی اخیرا در زمینه افزایش نرخ دلار مطرح کرده است، نظری است که تمام افرادی که در حوزه اقتصادی دستی دارند و بازار تولید، نقدینگی و عرضه را می‌شناسند نیز به آن اذعان کرده بودند.
دلار جهانگیری، شاید پشت ابرها
کنترل تقاضا در بازار ارز باعث شد ارزش تومان که در سراشیبی افتاده بود و هر ساعت بر شدت و سرعت آن افزوده می‌شد ثبات پیدا کند اما تامین ارز برای مسافران، واردات قانونی، دانشجویان و دیگر قشرهای نیازمند واقعی بسیار دشوار شده است. یکی از وارد‌کنندگان لوازم جانبی موبایل در گفت‌وگو با «وطن امروز» با گلایه از عدم کارایی سامانه جامع تجارت، گفت: پیش از این بسادگی می‌توانستیم اقدام به ثبت سفارش و گرفتن حواله برای تجارت کنیم اما حالا باید حتما ارزی مبنی بر ثبت سفارش دریافت کنیم، برای این امر باید پس از مراجعه به ثبتارش از طرف چینی یا کره‌ای خود که جنس را از آن خریده‌ایم فاکتور بگیریم، فاکتور را دوباره در اختیار ثبتارش قرار دهیم و آنها با سامانه جامع تجارت برای بانک‌های خارجی پول حواله کنند اما مشکل اینجاست که پیدا کردن تولیدکننده‌ای که در بانک مورد نظر بانک مرکزی ایران حساب داشته باشد بسیار سخت است. وی افزود: از بهمن‌ماه سال 96 تا امروز نتوانسته‌ام هیچ کالایی وارد کنم. این مشکل را دیگر همکاران من هم دارند و پیش‌بینی می‌‎کنم تا چند وقت آینده قیمت این کالاها در بازار افزایش پیدا کند. در همین باره، محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: هنوز مشخص نیست دلار 4200 تومانی به دست تولیدکنندگان رسیده است یا خیر. این مساله موجب نگرانی شده است و بانک مرکزی باید با اتخاذ سیاست درست مسیر ثبات ارز را طی و این هدف را عملیاتی کند. وی گفت: اینکه بانک مرکزی نتواند در مدت یک‌سال نرخ دلار را ثابت نگه‌دارد این پیام را دارد که حتما باید به سمت بازار متشکل ارزی برویم و از نرخ‌های مبادله‌ای استفاده کنیم.
جای خالی بورس ارزی در ایران
حیدر مستخدمین‌حسینی، کارشناس اقتصادی و معاون ریاست بانک مرکزی دولت اصلاحات  پیش‌تر در گفت‌وگو با «وطن امروز» برای کنترل تقاضا در بازار ارز گفته بود: یک بورس ارزی می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل کند.  به این صورت که دولت درآمد حاصل از فروش نفت را در اختیار واردکنندگان کالاهای اساسی بگذارد تا منفعت آن برای تمام مردم باشد، در کنار این یک سازمان بورس ارزی شکل بگیرد برای تامین منابع واردات کالاهای لوکس یا کارهای مشابه دیگر. در آن محیط شفاف افراد اگر ارز دارند عرضه کنند و تقاضاکنندگان هم تهیه کنند. در غیر این‌صورت یک تشکیلات عجیب و غریبی مثل امروز بازار ارز شکل می‌گیرد. به صورت کلی دلیلی ندارد اگر قرار است کسی برای تفریح به خارج از کشور برود هزینه آن را مردم پرداخت کنند بلکه این افراد می‌توانند به بورس ارزی بروند و ارز تهیه کنند.
 


Page Generated in 0/0058 sec