با وجود اینکه رئیس کل گمرک ورود غیرقانونی ۶۴۰۰ خودرو به کشور را تایید کرده اما همچنان شاهدیم برخی نمیخواهند این موضوع شفاف شود. میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به قاچاق خودرو در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به سختتر شدن سیر واردات خودرو در ماههای پیش رو، اظهار داشت: با وجود اینکه در سالهای اخیر خودروسازان داخلی نتوانستند خودرویی در شأن مصرفکننده ایرانی تولید کنند، شاهد بودیم سیاستهای دولت باز هم در جانبداری از آنان و محدودسازی واردات بود، تناقضی که هم حاشیه امنیت بیدلیلی را برای خودروسازان فراهم کرد و هم مانع ورود تکنولوژی و خودروهای باکیفیت به کشور شد. به گفته وی، برخی محصولات خارجی نظیر هیوندایی سانتافه کرمان موتور در حدود 10 ماه گذشته 100 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده یا خودروهایی نظیر رنو کپچر یا سراتو آپشنال که تولیدات مشترک ما با خودروسازان خارجی است و برای رفاه حال مشتریان داخلی عرضه شده هم با 30 و 20 میلیون تومان رشد قیمت در میان رکوردداران گرانی است. در نتیجه نیاز است نهادهای نظارتی نظیر سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی به این روال بیمنطق پایان دهند. رضایی تصریح کرد: وضعیت بازار نشان میدهد در حال حاضر بیشترین کارشکنیها از سمت شرکتهای نماینده رسمی در جریان طرح ساماندهی واردات خودرو انجام شده و این طیف به دلیل ترس از ایجاد رقابت در بازار مشغول رایزنی برای حذف گری مارکتها و عدم کاهش تعرفه واردات خودرو هستند. وی با اشاره به قاچاق خودرو تاکید کرد: با وجود اینکه رئیس کل گمرک نیز ورود غیرقانونی 6400 خودرو به کشور را تایید کرده اما همچنان شاهدیم برخی نمیخواهند این موضوع شفاف شود، چرا که همه میدانند تعدادی از شرکتها با تابلوی نماینده رسمی مشغول کار هستند و قریب به اتفاقشان جعلی و غیرقانونیاند به نحوی که عامل اصلی ورود این خودروهای قاچاق به کشور هستند. وی اضافه کرد: طبق اطلاع ما سرچشمه این تخلف در یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت صنعت بوده و در دوره ممنوعه ثبت سفارش را به ثبت رساندهاند اما چگونه در گمرک کشور چنین سفارشهای بیاعتباری ترخیص شدهاند و تا امروز به دلیل فشار شرکتهای دخیل در این موضوع، ابعاد واقعی آن در هالهای از ابهام باقی مانده است.