printlogo


کد خبر: 192852تاریخ: 1397/3/1 00:00
اخبار

برجام بدون ترامپ هم جلو می‌رود
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه اروپا نمی‌تواند ایران را در مناسبات تجاری کنونی خود نادیده بگیرد، تاکید کرد: وضعیت مالی کشور خوب است و نگرانی بابت ذخایر ارزی وجود ندارد. اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با مهر، گفت: با خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، اگرچه وضعیت اقتصادی کشور نسبت به قبل متفاوت خواهد شد اما ایران با قدرت به مسیر خود در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای ادامه خواهد داد و جای نگرانی نیست. وی افزود: اروپا حداقل در میان‌مدت، راه خود با ایران را در فعالیت‌های اقتصادی ادامه می‌دهد، چرا که راه اروپایی‌ها و منافع آنها به ایران نزدیک است و ایران سالانه میلیاردها دلار به این کشورها کالا صادر می‌کند و البته آنها نیز از ما کالا می‌خرند و به ما کالا می‌فروشند، بنابراین دنیا بدون دونالد ترامپ و کشورش در برجام هم، رو به جلو می‌رود و اینطور نیست که اروپا بتواند ایران را نادیده بگیرد. وی تصریح کرد: اکنون اقتصاد ایران باید تغییر مسیر داده و راه خود را در عرصه اقتصادی تغییر دهد، به این معنا که باید روی اقتصاد خود کار کنیم و پایه‌های آن را قوی کنیم. اکنون منتظر یک برنامه قوی و مدیریت منسجم از سوی دولت هستیم تا برخی اصلاحات لازم در اقتصاد انجام شود.


سکه باز هم 2 میلیونی شد
در روزهایی که بازار ارز فضای نسبتا آرامی را سپری می‌کند، قیمت سکه شاهد ادامه جهش‌های خود است. بر این اساس دیروز سکه طرح جدید یا امامی در بازار با قیمتی بیش از 2 میلیون تومان معامله شد.  محمد کشتی‌آرای درباره علت گرانی طلا و سکه در روزهای اخیر، گفت: امروز قیمت جهانی طلا کم شد که دلیل آن افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای جهانی است. به همین دلیل هم طلا گران شد هم سکه حدودا 20 هزار تومان تا الان افزایش قیمت داشته است. کشتی‌آرای علت اصلی گرانی قیمت سکه و طلا در بازار داخلی را قیمت جهانی دانست و گفت: این نوسان تحت تاثیر بازار جهانی است. البته به دلیل ماه رمضان سطح دادوستدها کاهش یافته است و تقاضا هم در بازار داخلی معقول است و همین امر نشان می‌دهد این افزایش قیمت تحت تاثیر نوسانات بین‌المللی است. بر این اساس هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با قیمت 2 میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار با قیمت ۱۸۶هزار تومان فروخته شد. به گزارش «وطن امروز» در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به روز قبل 2 میلیون تومان و سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم یک‌میلیون و 890 هزار تومان معامله ‌شد. هر قطعه نیم‌بهار آزادی هم در بازار آزاد 976 هزار تومان، ربع‌سکه 560 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 350 هزار تومان فروخته ‌شد.


نرخ تورم ۳ ماه آینده صعودی خواهد بود
معاون پژوهشکده آمار گفت: روند نرخ تورم در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر سال جاری  صعودی خواهد بود. به گزارش تسنیم، ایوب فرامرزی ضمن اشاره به نرخ تورم 1/8 درصدی فروردین‌ماه سال جاری از سوی مرکز آمار ایران گفت: نرخ اعلامی این مرکز تنها مربوط به تغییرات شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار است. وی افزود: از شاخص مزبور در ادبیات اقتصادی دنیا به‌عنوان نرخ تورم یاد می‌شود، در حالی که تورم مفهومی گسترده‌تر و وسیع‌تر از این شاخص است. معاون آمارهای اقتصادی پژوهشکده آمار گفت: بسیاری از کشورهای جهان از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار به‌عنوان نماینده‌ای از تورم استفاده می‌کنند. وی در ادامه ضمن اشاره به اجزای تشکیل‌دهنده تورم 1/8 درصدی فروردین‌ماه سال جاری در کشور افزود: مجموع سبد مصرفی خانوار 2 جزء عمده و اساسی دارد؛ جزء اول شامل کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات و جزء دوم شامل کالاهای غیرخوراکی و خدمات است. وی همچنین گفت: جزء اول و دوم سبد مصرفی خانوار در فروردین‌ماه امسال به‌ترتیب 4/11 و 9/6 درصد رشد داشته است.
 


Page Generated in 0/0051 sec