printlogo


کد خبر: 193201تاریخ: 1397/3/8 00:00
اخبار

بیانیه کمیسیون مشترک ایران و 1+5 درباره برجام کافی نیست
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: بیانیه کمیسیون مشترک ایران و 1+5 درباره برجام کافی نیست و دوران بیانیه و اعلامیه گذشته است. به گزارش خانه ملت، علاءالدین بروجردی درباره بیانیه کمیسیون مشترک برجام و پیشروی مذاکرات برجامی با اروپایی‌ها، اظهار داشت: مرحله بیانیه و اعلامیه حول برجام گذشته است و جمهوری اسلامی تنها یک ملاک عمل را خواهد پذیرفت، در صورتی که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اروپایی‌ها گام‌های عملی بردارند، می‌توان به آنها اطمینان کرد. وی با اشاره به اینکه نمایندگان به دنبال تهیه یک طرح الزام‌آور برای دولت بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری درباره برجام و روابط خارجی هستند، تصریح کرد: در این صورت جمهوری اسلامی گام‌های عملی اروپایی‌ها را خواهد سنجید، اعلام بیانیه و دفاع از ایران در سخنرانی‌ها قابل پذیرش نیست. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بیانیه کمیسیون مشترک برجام خوب است اما شرط کافی نیست، بنابراین با توجه به اینکه فشارهای آمریکا قابل پیش‌بینی است، در صورت مقاومت اروپایی‌ها و عمل بر اساس منافع می‌توان گفت چنین بیانیه‌هایی هم قابل ارزش است. بروجردی یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به طور مستمر با دیپلمات‌های ایرانی در ارتباط است، لذا علاوه بر دریافت گزارش، با آنها پیرامون مباحث مطرح شده در مذاکرات
بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

برجام اروپایی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور را رفع کند
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه برجام اروپایی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور را رفع کند، گفت: با توجه به تجربه 40 ساله‌ای که از غرب داریم، نمی‌توانیم به حرف و گفتن طرف اروپایی بسنده کنیم. آیت‌الله فاضل گلپایگانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به لزوم اخذ تضمین‌‌های لازم از اروپا برای ادامه برجام اظهار داشت: اصل مسأله برجام یک امر مثبت بود که با توجه به شرایط ما چنانچه همه طرف‌ها به این معاهده پایبند بودند، هم به نفع صلح، امنیت و اقتصاد جهانی بود و هم به نفع کشور ما.  آیت‌الله فاضل گلپایگانی با بیان اینکه حالا که آمریکا پیمان شکسته و نقض عهد کرده است، این یک هشدار برای دنیا محسوب می‌شود، افزود: این موضوع باعث شد نه‌تنها اعتماد جمهوری اسلامی بلکه اعتماد دنیا از آمریکا سلب شود.  عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: با توجه به اینکه غرب دنباله‌رو آمریکا است و همواره سعی داشته همراه این کشور باشد، ما اگر بخواهیم برجام را حفظ کنیم باید حواس‌مان باشد و در این موضوع به تجارب گذشته اروپا و عملکرد 40 ساله غرب توجه کنیم. عضو مجلس خبرگان رهبری در همین زمینه یادآور شد: بنابراین برجام اروپایی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، مگر اینکه به مقتضای اصلی این تعهد عمل شود اما متأسفانه شرکت‌های اروپایی که هنوز کاری نکرده‌اند، بعد از خروج آمریکا عقب‌نشینی می‌کنند، در حالی که کار اقتصادی ما با همین شرکت‌ها و بانک‌هاست.

وزیر خارجه هند:
فقط از تحریم‌های سازمان ملل پیروی می‌کنیم نه تحریم‌های یکجانبه
وزیر خارجه هند پیش از دیدارش با وزیر خارجه ایران در دهلی‌نو گفت که هند فقط تحریم‌های سازمان ملل را اجرا می‌کند نه تحریم‌های یکجانبه کشورهای دیگر را. به گزارش فارس، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از ورود به دهلی‌نو در گفت‌وگو با خبرگزاری هند بر تقویت روابط 2 کشور تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان به خبرگزاری هند گفت: «ما (هند و ایران) روابط خیلی خوبی در گذشته داشتیم و انتظار داریم این روابط را ادامه دهیم». وی افزود امروز چندین دیدار در دهلی‌نو خواهد داشت و در این سفر برای گسترش روابط خوب با هند کار خواهد شد. «سوشما سواراج» وزیر خارجه هند نیز پیش از دیدار با ظریف در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره دیپلماسی اقتصادی هند در قبال ایران گفت که دهلی‌نو به تحریم‌های سازمان ملل احترام می‌گذارد اما تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را اجرا نمی‌کند.  خبرنگار سایت وایر نوشت، وزیر خارجه هند همچنین گفته است نوبت پیش که آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد، تجارت این کشور با ایران ادامه داشت.


Page Generated in 0/0060 sec