printlogo


کد خبر: 193203تاریخ: 1397/3/8 00:00
در نشست «سرپل‌ذهاب 7 ماه پس از زلزله» مطرح شد
ناگفته‌‌‌هایی از عملکرد سلبریتی‌ها در کرمانشاه
سرانجام 30 میلیارد تومان کمک‌های مردم مشخص نیست

گروه اجتماعی: نماینده مردم سرپل‌ذهاب در مجلس وضعیت شهر سرپل‌ذهاب را 7 ماه پس از زلزله سال گذشته در منطقه کرمانشاه تشریح کرد. به گزارش فارس، فرهاد تجری، نماینده مردم سرپل‌ذهاب در مجلس اظهار داشت: حضور رهبر انقلاب و اظهار نگرانی ایشان از همان روزهای اول همه ارگان‌ها و رسانه‌ها را ملزم کرد نسبت به بازسازی و ساماندهی این مناطق پیگیر باشند. وی افزود: همه مردم عزیز ایران با حضور ارزشمند خود، زلزله را که فاجعه‌ای بود، به حماسه انسجام ملی تبدیل کردند. مردم عزیز کشور و سازمان‌‌های اجرایی باعث شدند افرادی که عزیزان‌شان را از دست داده‌اند و خانه‌های‌شان ویران شد، انگیزه مجددی پیدا کنند و به بازسازی منازل و شهر بپردازند. تجری گفت:‌ از همان لحظات اول سازمان‌‌های گوناگون و بویژه اورژانس کشور حضور ویژه‌ای داشتند که سازمان صلیب سرخ جهانی برای امدادرسانی بموقع از اورژانس تشکر ویژه کرد.
رسیدگی به 7 هزار مجروح
تجری در ادامه افزود: در بحث نجات اورژانس با هوانیروز، سپاه و ارتش هماهنگی‌ها را انجام دادند و این موجب شد در روز پس از زلزله ما حتی یک مجروح رسیدگی نشده نداشته باشیم و این در حالی بود که بیمارستان‌ها تخریب شده بودند. نماینده مردم سرپل‌ذهاب در مجلس گفت: حدود 7 هزار مجروح بعد از زلزله رسیدگی شد که جا دارد از وزیر بهداشت تشکر کنیم. همچنین سپاه، ارتش، بسیج سازندگی، قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و دیگر ارگان‌ها از ابتدای زلزله خدمات مهم و حیاتی ارائه کردند. وی افزود: از همان روزهای اول وضعیت کانکس و اسکان با فراز و نشیب‌هایی همراه بود، برخی دستگاه‌ها از حداکثر توان خود در امدادرسانی استفاده کردند اما بخش‌هایی وجود داشتند که زحمات قسمت‌های دیگر را زیر سؤال بردند.
بازسازی اماکن مذهبی بخوبی انجام نشد
فرهاد تجری، نماینده سرپل‌ذهاب در مجلس درباره بازسازی اماکن مذهبی و مساجد پس از زلزله سرپل‌ذهاب اظهار داشت: از آنجایی که مساجد و اماکن مذهبی به طور معمول مأوا و مأمن مردم هستند، انتظار می‌رفت این اماکن سریع‌تر بازسازی و ساماندهی شود اما متأسفانه از وقتی این مسأله به سازمان متولی آن یعنی سازمان اوقاف واگذار شده، بازسازی مساجد به شکل احسن انجام نمی‌شود. وی در ادامه تصریح کرد: با وجود تذکرات داده‌شده و امکان بهره‌گیری از ظرفیت خیران برای بازسازی این اماکن، سازمان اوقاف مساجد را رها کرده و می‌گوید ما اعتبار نداریم. نماینده سرپل‌ذهاب در مجلس با تأکید بر اینکه این سازمان از خود سلب مسؤولیت کرده است، گفت: در حوزه‌های دیگر مثل بهداشت و درمان و آموزش‌وپرورش نیز با کمبود اعتبارات مواجه بودند اما این دستگاه‌ها برای بازسازی اماکن تحت نظارت خود از طریق خیران وارد عمل شدند.
چهره‌ها پاسخگو باشند
وی درباره کمک گرفتن و اعلام حساب‌ها از سوی اشخاص، چهره‌ها و سلبریتی‌ها در جریان زلزله سرپل‌ذهاب نیز اظهار داشت: در آن ایام متأسفانه برخی با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و حتی صداوسیما و با مظلوم‌نمایی یا با احساس مسؤولیت، حساب‌های شخصی را برای دریافت کمک‌های مردمی اعلام کردند و این رویه باعث شد بخشی از کمک‌های مردمی جذب حساب‌های شخصی شود. بسیاری از حساب‌هایی که در زمان شرایط حاد و اضطراری سرپل‌ذهاب نتوانستند به وضعیت مردم مناطق زلزله‌زده کمک کنند. نماینده سرپل‌ذهاب با بیان اینکه کسانی که برای کمک به مردم اعلام حساب شخصی کردند باید پاسخگوی موجودی حساب‌های‌شان باشند، بیان داشت: این افراد باید پاسخگو باشند که به چه شکل کمک‌های مردمی را هزینه کردند.
انتقاد از هلال‌احمر
تجری در ادامه اظهار داشت: در این زمینه هم باید از عملکرد سازمان هلال‌احمر انتقاد کرد، چرا که در شرایط بحرانی با وجود اینکه می‌توانست خوب عمل کند، به دلیل نبود مدیریت نتوانست به وظایف خود عمل کند. تجری افزود: این نبود مدیریت در سازمان هلال‌احمر باعث شد کمک‌های مردمی به سمت اشخاص و حساب‌های شخصی ریخته شود، در حالی‌ که این پول‌ها باید با واسطه هلال‌احمر هزینه می‌شد. وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه منطقه زلزله‌زده سرپل‌ذهاب در شرایط پایداری قرار گرفته است، هنوز هم پول و کمک‌های مردمی در برخی حساب‌های شخصی بلوکه شده و برخی از این افراد حساب و کتاب روشنی ارائه نداده‌اند.
لزوم ورود مدعی‌العموم به موضوع حساب‌ها
نماینده سرپل‌ذهاب در مجلس یادآور شد: باید مدعی‌العموم به این مسأله وارد شود و از این اشخاص مطالبه کند تا متوجه شویم این کمک‌ها که برای استفاده مردم زلزله‌زده در نظر گرفته شده بود، به چه سرنوشتی دچار شده است. تجری درباره پیشرفت بازسازی مناطق حوزه روستایی سرپل‌ذهاب نیز ابراز داشت: به دلیل اینکه سیستم اداری و تشریفاتی در مناطق روستایی طولانی نیست، بازسازی در این مناطق با روند مناسبی پیش می‌رود اما تبعات زلزله شرایط جدیدی ایجاد کرده که باید در زمینه طرح هادی از سوی بنیاد مسکن یک بازنگری انجام شود. همچنین باید مسأله وجود معارضان دستگاه‌های مختلف را در این مناطق حل کنیم تا روند بازسازی تسریع شود. وی‌ ادامه داد: میزان کمک‌های بلاعوض برای بازسازی در مناطق روستایی به تناسب شرایط اقتصادی آن زمان تعیین شد اما با تغییر شرایط اقتصادی کشور و افزایش قیمت دلار و به‌تبع آن قیمت خدمات دیگر مردم این مناطق برای دستیابی به کمک‌های بلاعوض تحت فشار هستند.
سوءاستفاده‌ غیربومی‌ها از شرایط
تجری با اشاره به تهدیدات بهداشتی شامل نخاله و زباله به دلیل عدم جمع‌آوری از محل وقوع زلزله افزود:‌ بیماری سالک و واگیر به دلیل تهدیدات بهداشتی شامل نخاله و زباله در حال اپیدمی شدن است. اقدامات پیشگیرانه در حال انجام است و نخاله‌ها در حال جمع‌آوری است. وی در پاسخ به این سؤال که مسائل امنیتی در روزهای اول زلزله مناسب نبود، اظهار داشت: بخش‌های انتظامی، درمانی و خدماتی در مناطق زلزله‌زده آسیب‌دیده بودند و در شرایط بحرانی قرار داشتند. اگر به حضور ارتش که از لحظات اول در صحنه حضور داشت توجه کنیم، متوجه می‌شویم خودشان نیز آسیب‌دیده بودند. در روزهای اول نیروی انتظامی حضور داشت و افراد سوءاستفاده‌گر ورود خاصی به منطقه نداشتند ولی در روزهای آینده عده‌ای غیربومی برای سوءاستفاده وارد منطقه شدند. همچنین حضور جانشین فرمانده ناجا، سردار مومنی کمک بسیار مناسبی به ما کرد. تجری گفت:‌ در ارسال محموله‌ها در بین راه شاهد سوءاستفاده عده‌ای از افراد بودیم، در اینجا جا دارد از نیروهای وزارت اطلاعات که به منطقه اشراف داشتند تشکر کنیم که امنیت را در منطقه برقرار کردند.
عکس یادگاری با کانکس‌های ارتش و سپاه
وی افزود: عده زیادی از افراد وجود داشتند که با عنوان خیر و با حضور در کنار کانکس‌های بدون نام ارتش و سپاه و عکس گرفتن در کنار آنها توجیهی برای مبالغ جمع‌آوری شده پیدا کردند و به نوعی با نیرنگ بهانه‌ای برای هزینه‌ها یافتند. نماینده مردم سرپل‌ذهاب در مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی درباره پول‌های مردمی که حدود
5 میلیارد تومان است و توسط خانم «ک» دریافت شده ولی هزینه‌کردها مشخص نیست، گفت: وی پیش از این به عنوان خیر اقداماتی می‌کرد  اما در حال حاضر به عنوان پیمانکار فعالیت می‌کند. ما هنوز این فرد را ندیده‌ایم. این خانم با پولی که به دست آورده‌اند، با تشریفات خاص و بادیگارد وارد منطقه می‌شوند که انتظار می‌رود دادستان کل کشور و وزارت اطلاعات به این موضوع ورود پیدا کنند. تجری خاطرنشان کرد: این فرد با وکالت گرفتن از مالکان با بنیاد مسکن قراردادی بسته که مشخص نیست چه کاری قرار است انجام شود. وی درباره این پرسش که نمایندگان مجلس چرا زودتر توسط وزارت اطلاعات به موضوعات ورود نکردند، گفت: شاید با ورود ما در روزهای اول بعد از زلزله حاشیه به‌وجود می‌آمد، زیرا برخی مدیران کشور نیز با چنین خیرانی همراه بودند. نماینده مردم سرپل‌ذهاب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمک‌های مالی مردم که در حساب خیران است می‌توانست در روند بازسازی برای زلزله‌زدگان مهم باشد ولی در حال حاضر با افزایش قیمت ارز، خدمات کمتری می‌توان ارائه داد. تجری گفت: آقایان «د»، آقای «ز» و خانم «ک» حدود  30 میلیارد تومان از پول‌های مردم را در اختیار دارند ولی هزینه‌ای نمی‌کنند. دستگاه‌های نظارتی باید پیگیر این مسائل باشند.


Page Generated in 0/0064 sec