printlogo


کد خبر: 193222تاریخ: 1397/3/8 00:00
نگاهی به وضعیت نقل‌وانتقالات استقلال
تیام در راه کاوه

سیاست باشگاه استقلال در نقل‌وانتقالات در چند سال گذشته نشان می‌دهد مسیر پر ابهامی را طی می‌کنند و گویی نظارتی هم بر این روند نیست. این روزها باشگاه استقلال نه خیلی جدی و نه خیلی بی‌تفاوت نقل‌وانتقالات را آغاز کرده است اما آنچه از همین ابتدای کار به چشم می‌خورد شیوه عجیب و غلط مسؤول نقل‌وانتقالات این باشگاه برای حفظ بازیکنان است. اولین قدم هر باشگاه برای نقل‌وانتقالات حفظ مهره‌های ستاره و تاثیرگذاری است که قراردادشان رو به پایان است یا قراردادهایی که شرط دارد و بازیکن می‌تواند از این تیم جدا شود؛  اصلی که باشگاه استقلال به شکلی نادرست در حال اجرای آن است. از تیام شروع می‌کنیم.  همان بازیکنی که چندی پیش شبانه و درست در ساعت‌های پایانی نقل‌وانتقالات در فرودگاه امام با استقلال قرارداد بست.  قراردادی که آن روزها به خاطر فشارهای زیاد طرفداران بسته شد چون استقلالی‌ها نتوانسته بودند مهاجمان مد نظر شفر را جذب کنند.  مامه بابا تیام همان بازیکنی که تا همین چند ماه قبل پندار توفیقی، معاون باشگاه استقلال و همچنین رضا افتخاری، مدیرعامل باشگاه تاکید داشتند با استقلال یک سال دیگر قرارداد دارد و جایی نمی‌رود، او حتی همین دو روز پیش در اظهارنظری روی سایت باشگاه استقلال اعلام کرد: تیام با ما هماهنگ است! این اظهارنظر در حالی انجام شده که معاون باشگاه استقلال عنوان می‌کند تیام بهانه می‌آورد. اگر او با مسؤولان استقلال هماهنگ است چطور به یکباره شروع به بهانه‌جویی کرده؟ همه می‌دانند مهاجم سنگالی برای دریافت مبلغ بالاتر نسبت به فصل قبل منتظر پیشنهاد مسؤولان استقلال بود اما اینکه چطور تا همین یک ماه پیش به هواداران استقلال عنوان شده این بازیکن یک سال دیگر قرارداد دارد خودش سوال ایجاد می‌کند. چیزی که در مذاکرات توفیقی و افتخاری با تیام عنوان شده این است که مهاجم سنگالی پیشنهاد پاداش‌های این باشگاه را برای برد احتمالی مقابل السد قطر، مرحله نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا نپذیرفته و اعلام کرده گنجاندن این نوع آپشن در قراردادش ضمانتی ندارد چون ممکن است استقلال از این مراحل حذف شود و خود به خود این آپشن‌ها از بین می‌رود. اما سوال مهم‌تر اینجا است که چرا باشگاه استقلال فصل گذشته با بازیکنان به شکلی قرارداد بسته که همه آنها خیلی راحت می‌توانند با پرداخت مبلغی از این تیم جدا شوند، آن هم بازیکنانی که همه تاثیرگذار هستند و حتی این باشگاه می‌توانست با عقد قرارداد حرفه‌ای از انتقال آنها به تیم‌های اروپایی سود کلانی ببرد.  نمونه بارز آن امید نورافکن است که در استقلال رشد کرد اما در 23 سالگی با پرداخت مبلغی بسیار جزئی از استقلال جدا شد. از طرف دیگر مجید حسینی، دیگر مدافع آینده‌دار فوتبال ایران هم بازیکنی است که این روزها شایعه جدایی‌اش از استقلال شنیده می‌شود و او هم بندی در قرارداد دارد که می‌تواند از جمع آبی‌پوشان جدا شود. به اینها فرشید اسماعیلی را هم اضافه کنید که مدعی شده با پرداخت 200 هزار دلار می‌تواند از استقلال رضایتنامه بگیرد.
آیا این نوع قرارداد بستن برای باشگاه بزرگی مثل استقلال مناسب است؟ این نوع مذاکرات با تیام و عقد قراردادهای نصفه و نیمه که خروجی‌اش جدایی بازیکنانی است که تبدیل به ستاره می‌شوند ما را به یاد  روزهایی می‌اندازد که کاوه رضایی در حال مذاکره با استقلال بود و پندار توفیقی با بیان اینکه کاوه رضایی بازیکن اروپاندیده‌ای است باعث جدایی این بازیکن از جمع آبی‌پوشان شد. بر کسی هم پوشیده نیست که کاوه ستاره فصل استقلال بود و امسال هم در اروپا و در تیم شارلوا خودش را بخوبی نشان داد. مساله‌ای که کاملا در 2 سال اخیر نمایان شده این است که باشگاه استقلال وقتی در حفظ یا جذب برخی بازیکنان ناکام می‌شود بلافاصله برای کم کردن فشار هواداران، این بازیکنان را مقابل مردم قرار می‌دهد. کاری که با کاوه رضایی شد اکنون درباره تیام در حال رخ دادن است (اگر چه این موضوع شاید برای بازیکنان خارجی چندان مهم نباشد) و نمونه رفتارهای عجیب مسؤولان استقلال مصاحبه دیروز توفیقی با رادیو است که تیام را به بهانه آوردن متهم کرده در حالی که معاون باشگاه استقلال باید به جای خراب کردن تیام به این سوال پاسخ بدهد چرا با این بازیکن خوب به این شکل قرارداد بسته و چرا یک ماه پیش عنوان کرده وی با استقلال یک سال قرارداد دارد.
حمایت توفیقی؛ خودجوش یا سفارشی؟
احتمال بالای جدا شدن مامه تیام از استقلال به دلیل نوع قراردادی که با او بسته شده، باعث شده انتقادات زیادی از مدیران استقلال در فضای مجازی صورت بگیرد. هواداران استقلال در چند روز گذشته حملات شدیدی را علیه افتخاری و توفیقی انجام داده‌ و از آنها بابت بستن چنین قرارداد ناشیانه‌ای توضیح خواسته‌اند. در این میان اما واکنش فرشید باقری، هافبک استقلال عجیب و غیرمنتظره بود. او دیروز در پستی اینستاگرامی از پندار توفیقی حمایت کرد و نوشت: «من به عنوان یه بازیکن که در کنار تیام یه نیم‌فصل بازى کردم اینو دقیق می‌دونم که اگر باشگاه با این شرطش موافقت نمى‌کرد اصلاً تیام با استقلال قرارداد نمی‌بست. این یعنى اینکه ما حتى همین نیم‌فصل هم نمی‌تونستیم از همچین بازیکن ارزشمندى استفاده کنیم. من و بازیکناى دیگه مثل شما هواداراى دلسوز نگرانیم و شدیداً پیگیر این موضوع که تیام می‌مونه یا نه. و از نزدیک شاهد پیگیری‌هاى شدید باشگاه تو این موضوع هستیم. یه نکته دیگه که جا داره بگم اینه که می‌بینم تو این چند روز بعضى از هوادارا و سایت‌ها به دکتر توفیقى حمله مى‌کنن، من صراحتاً می‌گم تو این مدتى که من تو باشگاه بزرگ استقلال هستم از نزدیک شاهد زحمات بى‌وقفه دکتر توفیقى در تمام زمینه‌ها تو باشگاه هستم و فراموش نمى‌کنم که چه تو آمدنم به استقلال بزرگ و چه نیم‌فصل پارسال که به مشکل برخورده بودم و قرار بود برم ایشون از رفتن من ممانعت کردن و در ادامه براى موفقیت من زحمات زیادى کشیدن. بهتره هممون قدر افراد سالم و زحمتکش باشگاه بزرگ استقلال رو بدونیم». حمایت عجیب باقری از توفیقی در شرایطی صورت می‌گیرد که همین دیروز حسن زمانی، عضو هیات‌مدیره استقلال هم از عملکرد افتخاری و توفیقی انتقاد کرده است و به نظر می‌رسد این پست حمایتی نه خودجوش، بلکه سفارشی بوده و هدف آن کم شدن فشار علیه مدیران باشگاه با حمایت بازیکنان محبوب تیم است.


Page Generated in 0/0110 sec