گروه اقتصادی: خودروسازان باید به جای افزایش صرف قیمت خودرو، بهرهوری خود را بالا ببرند. در چند ماه گذشته شاهد نوسانات زیادی در بازار خودروی کشور بودهایم، به نظر میرسد نهتنها قیمتگذاری روی خودروهای بازار، از هیچ نظامی پیروی نمیکند بلکه این موضوع به مرحله افسارگسیختگی نیز رسیده است. آنچه در این میان نگرانکننده است، خبر افزایش قیمت خودروهایی با قیمت کمتر از 40 میلیون تومان است؛ موضوعی که تاثیر مستقیمی بر زندگی طبقه متوسط و ضعیف جامعه خواهد داشت. سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در اینباره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قرار است سهشنبه این هفته(امروز) با حضور وزیر صنعت، معدن، تجارت، مدیران خودروسازی و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی جلسهای برای تعیین تکلیف قیمت خودرو تشکیل شود. وی تصریح کرد: تا تشکیل این جلسه و جمعبندی نتایج حاصل از خروجی آن، به عنوان سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تمایلی به اظهارنظر درباره قیمت خودرو ندارم. محمد عزیزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بهرغم سرمایهگذاریها و حمایتهای بسیاری که در سالهای گذشته از صنعت خودروسازی کشور انجام شده است، این صنعت نتوانسته آنطور که باید و شاید پیشرفت کند و بتواند خواستههای بحق مردم را برآورده کند. وی با اشاره به سر و کار داشتن خودرو با جان و امنیت مردم، افزود: ما بیشتر از این چه کار میتوانستیم برای صنعت خودرو انجام بدهیم که ندادیم. 40 سال است بازار و شرایط قیمتی مناسبی برای خودروسازان در کشور ایجاد شده است و اگر ملاک برای پیشرفت خودروسازان حمایت بود، تا به حال همه نوع حمایتی از این صنعت انجام شده است. جای سوال است چرا تا به حال این صنعت استراتژیک کشور نتوانسته به پیشرفتهای مدنظر نایل آید. عزیزی با اشاره به جلسه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی با خودروسازان گفت: خودروسازان ادعا میکنند به دلیل بالا رفتن قیمت نهادههای اولیه مجبور به افزایش قیمت خودرو هستند. آنها بر این باورند در صورتی که افزایش قیمت اتفاق نیفتد، خودروسازان زیان سنگینی متحمل میشوند. وی اظهار کرد: درست است که قیمت نهادههای اولیه افزایش یافته اما مطلبی که خودروسازان به آن توجه نمیکنند بهبود بهرهوری در واحدهای تولیدیشان است. عزیزی تاکید کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه گذشته از خودروسازان خواست جهت بهبود مدیریت و بهرهوری گام برداشته و هزینههای تولید خود را کاهش دهند تا مردم مجبور نباشند همه تاوان گرانی خودرو را بدهند. وی تصریح کرد: اگر هزینهای را که چند دهه از جیب مردم و بیتالمال برای خودروسازان خرج کردیم در حوزههایی که کشورمان مزیت تولیدی بیشتری در آنها داشت صرف میکردیم، اکنون در دنیا حرفی برای گفتن داشتیم. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است با وجود همه هزینههای جانی و مالی که برای صنعت خودرو صرف شد، این صنعت نتوانست به هدفگذاریهای کشور نزدیک شود، چرا که در این سالها شاهد بودیم خودروسازان محصولات بیکیفیت خود را براحتی در بازار به فروش رساندند. عزیزی گفت: در جلسه با خودروسازان عنوان شد که باید محاسبه شود چند درصد از قطعات خودرو وارداتی و وابسته به ارز است و چند درصد قیمت ارز برای خودروسازان بالا رفته است، زیرا دولت اکنون به خودروسازان ارز 4 هزار و 200 تومانی پرداخت میکند. وی اضافه کرد: ما با افزایش قیمت خودروی کمتر از 40 میلیون تومان مخالف نیستیم فقط از خودروسازان میخواهیم با مدرک و حساب و کتاب دقیق قیمتها را افزایش دهند، زیرا بر اساس تحقیقات مجلس شورای اسلامی، افزایش نرخ ارز تاثیر چندانی بر قیمت تمامشده خودرو نخواهد داشت. عزیزی اظهار کرد: مدیران خودروسازی ادعا میکنند به دلیل دریافت وامهایی با بهره بالا نمیتوانند با سودهای کنونی اقساط خود را پرداخت کنند اما این موضوع به گذشته بازمیگردد و از آنجایی که خودروسازان بازار کشور را در اختیار داشتند باید در گذشته به میزان لازم خودروهای خود را پیشفروش میکردند تا چنین مشکلی نداشته باشند. وی با انتقاد از سوءمدیریت در شرکتهای خودروسازی افزود: به نظر من افزایش قیمت به میزانی که خودروسازان میگویند درست نیست و به منظور یافتن عدد درستی در این رابطه باید تحقیقات بیشتری انجام شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است درباره این موضوع بررسی بیشتری کند. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاهداران خودرو نیز در این باره اظهار کرد: بازار خودرو بشدت در زمینه قیمت آشفته است و هر کسی قیمت مورد نظر خود را روی خودرو میگذارد.
قیمتگذاری خودرو در شورای رقابت تا اواخر خرداد
عضو شورای رقابت با بیان اینکه تا پایان خرداد قیمتگذاری خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان انجام میشود، گفت: افزایش 6/9 درصدی مشمول خودروهایی با قیمت بیش از 45 میلیون تومان است. ولی ملکی در گفتوگو با فارس، درباره قیمتگذاری خودرو گفت: شورای رقابت با توجه به اینکه در سال جاری موارد مهمتری را در دست بررسی داشته هنوز به موضوع قیمتگذاری خودرو ورود پیدا نکرده است. وی افزود: احتمالا تا پایان خرداد 97 این کار انجام میشود. عضو شورای رقابت در پاسخ به این سوال که چرا بهرغم اینکه هنوز شورای رقابت قیمت خودرو در سال جاری را مشخص نکرده وزیر صنعت، معدن و تجارت مجوز افزایش قیمت 6/9 درصدی برای قیمت خودرو را اعلان کرد، بیان داشت: وزیر صنعت مجوز افزایش قیمت خودرو بر اساس تورم را برای خودروهایی که قیمت آنها بیش از 45 میلیون تومان است صادر کرده است. وی گفت: قیمتگذاری خودروهایی با قیمت بیش از 45 میلیون تومان جزو وظایف شورای رقابت نیست و خودروسازان براساس قانون مجاز به افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان نیستند.