printlogo


کد خبر: 193246تاریخ: 1397/3/8 00:00
چهارگوشه

لهستان برای حضور نظامی آمریکا پول می‌دهد
مقام‌های لهستان اعلام آمادگی کرده‌اند هزینه‌ای معادل 5/1 تا 2 میلیارد دلار را برای استقرار یک پایگاه نظامی دائمی آمریکا در کشورشان متقبل شوند. در سند وزارت دفاع لهستان در این‌باره آمده است استقرار این نظامیان آمریکایی این پیام را به روسیه خواهد داد که واشنگتن آماده دفاع از همپیمانانش در شرق اروپاست. این در حالی است که ناتو از بعد از بحران سال 2014 اوکراین حضورش در شرق اروپا را افزایش داده است. مسکو بارها معترض این روند افزایش نیروهای نظامی ناتو در این منطقه شده و گفته این وضعیت ثبات منطقه‌ای را تضعیف کرده و منجر به یک رقابت تسلیحاتی جدید می‌شود.

احتمال پیوستن این  به نشست اون و ترامپ
رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه‌شب درباره حضور یک گروه از مقام‌های این کشور در کره‌شمالی برای آماده‌سازی شرایط به منظور برگزاری دیدار میان رهبران 2 کشور که قرار است پس از کش و قوس‌های فراوان در سنگاپور برگزار شود، توئیت جدیدی منتشر کرد. در همین حال، دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد نشست سه‌جانبه میان رهبران کره‌شمالی، آمریکا و کره‌جنوبی 12 ژوئن در سنگاپور برگزار می‌شود. این توئیت در حالی از سوی ترامپ منتشر شد که وی پس از انتشار نامه‌ای به کیم جونگ اون و لغو غیرمنتظره دیدار با وی در سنگاپور، به یکباره نظرش را تغییر داد و اعلام کرد تمایل دارد این دیدار انجام شود.

مکرون: حریری در ریاض بازداشت شده بود!
برای نخستین بار رهبر یک کشور جهان رسما به گروگان گرفته شدن نخست وزیر لبنان توسط رژیم سعودی اشاره کرد.رئیس جمهور فرانسه در گفت وگوی دیروز خود با شبکه «بی.اف.ام.تی وی» در وصف دیپلماسی این کشور گفت:«سفر من به ریاض جهت راضی کردن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای حل بحران حریری، باعث شد لبنان از بحرانی خطرناک خارج شود. اگر فرانسه در بحران بازداشت سعد حریری، نخست وزیر لبنان در عربستان ورود نکرده بود، شاید الان جنگی در لبنان وجود داشت. چه بسا دراین لحظه که صحبت می‌کنیم، جنگی در لبنان وجود داشت». سپس امانوئل مکرون  تاکید کرد: « من از حریری دعوت کردم به فرانسه بیاید و همین امر لبنان را از بحرانی خطرناک نجات داد، به یاد دارم که نخست وزیر لبنان چند هفته‌ای در ریاض بازداشت شده بود». این نخستین بار است که یک مقام عالی حکومتی در جهان، گروگان گرفته شدن حریری در ریاض توسط بن سلمان، ولیعهد سعودی را علنا به زبان می آورد.

لاوروف: داعشی‌ها در پایگاه آمریکایی هستند
مسکو از مدارک و شواهدی جدید درباره همدستی آمریکا با تروریست‌‌های داعش در سوریه پرده برداشت. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در آستانه عملیات بزرگ ارتش سوریه در مرزهای جنوبی این کشور برای پاکسازی تروریست‌‌های وابسته به ائتلاف غربی- عربی فاش کرد مسلحین وابسته به داعش در پایگاه نظامی «التنف» در مرز با اردن و تحت کنترل نیروهای آمریکا دیده شده‌اند. این در حالی است که آمریکا تاکنون مدعی بود تروریست‌‌های حاضر در این پایگاه تنها به گروهک ارتش آزاد وابسته هستند. به گزارش اسپوتنیک،  لاوروف دیروز با اشاره به احتمال آموزش دیدن گروه‌های تروریستی از جمله داعشی‌ها در پایگاه التنف، ابراز امیدواری کرد خروج نیروهای آمریکایی از این پایگاه هرچه سریع‌تر اجرایی شود. وزیر خارجه روسیه همچنین با رد شایعه حضور نیروهای حزب‌الله و بسیج مردمی برای حرکت به سمت مرز اردن، تاکید کرد فقط نیروهای دولتی سوریه باید در مرزهای جنوبی این کشور حاضر باشند. او حضور عناصر تروریستی در این گلوگاه مرزی مهم بین اردن و سوریه را با توافق‌های حاصل شده بین مسکو، واشنگتن و امان درباره منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه، در تضاد دانست. لاوروف با بیان اینکه روسیه و آمریکا مشغول مذاکراتی در سطوح دیپلماتیک و نظامی درباره وضعیت التنف هستند، افزود: «شاهد افزایش ظهور گروه‌های مسلح در منطقه شامل کمپ آوارگان رکبان هستیم».
 


Page Generated in 0/0060 sec