printlogo


کد خبر: 193249تاریخ: 1397/3/8 00:00
با اشاره به جناحی‌شدن مذاکرات هسته‌ای
عراقچی: برجام به یک موضوع فروملی تبدیل شده است

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه می‌گوید برجام از یک موضوع ملی به یک موضوع فروملی تبدیل شده است. عباس عراقچی دیروز در گفت‌وگو با رادیو تهران با تاکید بر اینکه برجام یک موضوع بزرگ ملی است ولی متاسفانه این توافق بین‌المللی در روند خود از یک موضوع ملی به یک موضوع فروملی و بحث‌های داخلی و جناحی تبدیل شد و این گله در این ارتباط وجود دارد که باید آن را مطرح کنم، اظهار کرد: نباید اینطور می‌شد. همه ما باید با نگاه ملی با آن برخورد می‌کردیم و من امیدوارم حداقل در مسیر جدید و در مذاکرات سختی که با اروپا در جریان است که ممکن است عاقبت آن نقطه‌ای باشد که ما از برجام خارج شویم با همدلی برخورد کنیم. خروج از برجام هزینه‌های سنگینی دارد، ما اگر تصمیم بگیریم از برجام خارج شویم این موضوع همراه با هزینه‌های سنگینی خواهد بود که همه باید در یک وفاق ملی قبول کنیم که این هزینه‌ها را بپردازیم و اگر تصمیم بگیریم در برجام باقی بمانیم این موضوع نیز ممکن است هزینه‌های دیگری داشته باشد و باید در یک وفاق ملی تصمیم بگیریم که این هزینه‌ها را بپردازیم و از منافع ملی مردم ایران در سطح کلان حمایت کنیم.
معاون وزیر خارجه همچنین یکشنبه‌شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم تلویزیون درباره اینکه اروپایی‌ها نمی‌توانند شرکت‌های خصوصی را مجاب به کار با ایران کنند، خاطرنشان کرد: روشن شد خیلی از کمپانی‌های بزرگ بعد از 2 سالی که از برجام می‌گذرد وارد ایران شدند و الان که دچار تردید شدند، نمود بیشتری پیدا کرده که در 2 سال چه فرصت‌هایی برای ایران ایجاد شده است. عراقچی گفت: الان این شرکت‌ها بعضا دچار تردید شده‌اند و اعلام تردید می‌کنند؛ ما با فضایی مواجه بودیم که شرکت‌های مختلف وارد فضای کسب و کار ایران شدند و محیطی ایجاد شده بود که آمریکا ترغیب شد از برجام خارج شود.
وی اضافه کرد: اروپایی‌ها برای همکاری با ایران در برجام بدون آمریکا با 2 مشکل اساسی مواجهند؛ مشکل اول سیاسی است و اروپا و آمریکا با هم شراکت سیاسی و اتحاد راهبردی دارند، البته در 2 سال اخیر شکاف‌هایی ایجاد شده ولی اتحاد استراتژیک آنها وجود دارد و آنها در یک جبهه در کنار هم هستند؛ اینکه اروپا بخواهد از شریک استراتژیک خود فاصله بگیرد و در کنار ایران و روسیه و چین قرار بگیرد یک مقدار کار را برای آنها سخت کرده و اظهارات ضد و نقیض آنها در همین راستاست. از سویی تحت فشار آمریکا هستند و از طرف دیگر مهلت ایران و فشار ایران نیز وجود دارد که این فضای سیاسی سختی است؛ به لحاظ فنی هم مشکلاتی دارند.
وی افزود: در اروپا سیستم سرمایه‌داری و شرکت‌ها مستقل هستند و بر اساس تصمیمات هیأت مدیره عمل می‌کنند و خیلی شرکت‌ها بازارهای بزرگ در آمریکا دارند و این بازارها برای‌شان مهم است. معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: این شرکت‌ها دچار تردید می‌شوند و می‌خواهند شرایطی در ایران داشته باشند که بازارهای‌شان در آمریکا ضربه نخورد. این اروپایی‌ها هستند که اگر می‌خواهند ایران دربرجام بماند، باید این چالش‌ها را حل کنند. اینکه ما مذاکره می‌کنیم این است که آیا اروپا می‌تواند این چالش‌ها را حل کند؟ اینکه مذاکره می‌کنیم اینگونه نیست که یک تفاهمی کنیم تمام شود؛ باید ببینیم اروپا این چالش‌ها را  چطور می‌تواند حل و فصل کند.
عراقچی با بیان اینکه سیستم دلار سیستم غالب در عرصه بین‌الملل است، عنوان کرد: آیا اروپا می‌تواند سیستم یورو را جایگزین کند؟ ما جدیت اروپایی‌ها را برای حفظ برجام شاهدیم ولی درباره توانایی آنها مطمئن نیستیم. اینکه توانا هستند در مذاکرات مشخص می‌شود.
 


Page Generated in 0/0060 sec