printlogo


کد خبر: 193252تاریخ: 1397/3/8 00:00
بسیج معاونان پارلمانی و مقام‌های دولتی در سراسر کشور برای منصرف‌کردن نمایندگان از سومین طرح سؤال از رئیس‌جمهور
جواب نمی‌دهد؟!

گروه سیاسی: سومین طرح سوال از رئیس‌جمهور قرار است امروز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شود. در مجلس شورای اسلامی کسی نمی‌داند که آیا این سوال نیز سرنوشت سوالات قبلی را پیدا خواهد کرد یا به سرمنزل مقصود خواهد رسید. 2 سوال قبلی مجلس از رئیس‌جمهور که هر دو در حوزه اقتصادی بود، در آخرین مرحله و با تطمیع و تهدید نمایندگان از سوی معاونان پارلمانی دولت و مقامات دولتی، هر یک به طریقی از دستور کار خارج شد. اما سومین طرح سوال که آن نیز اقتصادی است و با محوریت مشکل سپرده‌گذاران بانکی تدوین شده، نیم گامی بیشتر از 2 سوال قبلی به پیش رفته و در آستانه قرائت در مجلس است.  اگر امروز این سوال در صحن قرائت شود، حسن روحانی باید در کمتر از 30 روز به بهارستان بیاید و پاسخگوی دغدغه نمایندگان باشد. در دولت اما به نظر می‌رسد کسی تمایل ندارد در میانه گرمای تابستان 97 از پاستور به بهارستان برود و به سوال نمایندگان پاسخ دهد. بر همین اساس از یکشنبه‌شب، مقام‌های دولتی در تهران و سایر استان‌ها بسیج شده‌اند تا نمایندگان امضا‌کننده این طرح را منصرف کنند. در مراکز استان‌ها، استانداران مراسم افطاری باشکوهی برای نمایندگان برپا کردند و در کنار شام‌های رنگین، از آنان خواسته‌اند امضای‌شان را پس بگیرند. دولتی‌ها حتی برگه‌های آماده به اسم نماینده مجلس خطاب به رئیس مجلس مقابل آنان گذاشتند مبنی بر اینکه «جناب آقای دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس، بنده امضای خود را از طرح سؤال از رئیس‌جمهور پس گرفتم». برخی دیگر از دولتی‌ها هم به نمایندگان فشار وارد می‌کنند تا بروند در مقابل منازل نمایندگان امضاکننده و امضای انصراف از سوال را بگیرند. معلوم نیست چه مطالبی بین دولتی‌ها و مجلسی‌ها در شامگاه یکشنبه رد و بدل شده که جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» از آن به عنوان «فشار سنگین» یاد می‌کند. اما با این حال و با توجه به اینکه نمایندگان برای نتیجه دادن این سوال، تعهد داده‌اند، به نظر نمی‌رسد دولت بتواند برای از حدنصاب افتادن این سوال، 104 امضای نمایندگان را به 72 امضا تقلیل دهد.
براساس این گزارش، خبر احتمال قرائت طرح سوال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس در روز سه‌شنبه را حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور داده است. او در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: سؤال از رئیس‌جمهور راجع به مؤسسات مالی و اعتباری سیر بسیار طولانی نزدیک به یک سال دارد که هیأت‌رئیسه مجلس حدود 8 ماه نسبت به سؤال جدیت به خرج نداد و آن را نگه داشت به امید اینکه با تعامل 3 قوه مشکل سرمایه‌گذاران و سپرده‌گذاران حل شود،‌ ولی این مسائل حل نشد و سؤال به جریان افتاد، چند بار با لابی‌گری و رایزنی، نمایندگان را وادار کردند امضای خود را پس بگیرند.
وی افزود:‌ در نهایت بنده سؤال را از نو طرح کردم و تعداد امضاها به حدنصاب رسید اما مجددا یک‌بار دیگر تعداد امضاها را از حدنصاب انداختند و ما مجددا رایزنی کردیم و باز هم تعداد امضاهای سؤال از رئیس‌جمهور به حد نصاب رسید و کار به جریان افتاد. الان که دولت طبق اصل 88 قانون اساسی و ماده 212
آیین‌نامه داخلی مجلس تخلف بین و آشکار انجام داده است، از 19 اسفند سال گذشته تا به امروز که باید  طبق قانون ظرف یک هفته  نمایندگان خود را برای مذاکره با نمایندگان امضاکننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور به مجلس می‌فرستاد، تمکین نکرده و این کار را انجام نداده است. ذوالنور تصریح کرد: پس از آنکه دولت نمایندگان خود را هفته گذشته به مجلس فرستاد، روز دوشنبه هفته گذشته با حضور نمایندگان دولت و نمایندگان امضاکننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور جلسه تشکیل شد و سؤال در آن جلسه مطرح شد و نمایندگان دولت توضیحات خود را ارائه کردند اما درنهایت امضاکنندگان طرح سؤال از رئیس‌جمهور از پاسخ‌های نمایندگان دولت قانع نشدند و بر موضع خود درباره سؤال از رئیس‌جمهور باقی ماندند. طبق قانون ظرف یک هفته پس از تشکیل این جلسه در صورتی که نمایندگان سؤال‌کننده از رئیس‌جمهور بر امضای خود باقی بمانند، باید طرح سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود که امروز (دوشنبه) این مهلت به پایان رسید،‌ اما از آنجایی که امروز مجلس شورای اسلامی جلسه علنی نداشت، لذا فردا طرح سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس اعلام وصول می‌شود و متن سؤال قرائت خواهد شد. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور یک ماه پس از اعلام وصول سؤال مهلت دارد برای پاسخگویی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یابد، تصریح کرد:‌ از شب گذشته تاکنون دولت بشدت در سراسر کشور بسیج شده است تا بتواند نمایندگان امضاکننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور را از امضای خود منصرف کند.
شام‌های رنگین استانداری‌ها برای انصراف
نماینده مجلس شورای اسلامی از تلاش دولتی‌ها برای انصراف نمایندگان از طرح سوال نیز گفت. او تصریح کرد: از استان‌های مختلف، نمایندگان با بنده تماس گرفتند و اعلام کردند شب گذشته (یکشنبه) استانداران مراسم افطاری برگزار و مجمع نمایندگان را به این مراسم دعوت کردند، شام‌های رنگین به نمایندگان مجلس دادند و اصرار داشتند امضای‌شان را پس بگیرند، حتی برگه‌های آماده به اسم نماینده مجلس خطاب به آقای دکتر لاریجانی رئیس مجلس مقابل آنان گذاشتند مبنی بر اینکه «جناب آقای دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس، بنده امضای خود را از طرح سؤال از رئیس‌جمهور پس گرفتم».
ذوالنور اضافه کرد: استانداران، مدیران کل و فرمانداران در سراسر کشور بشدت بسیج شدند که نمایندگان امضاکننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور را از امضای‌شان منصرف کنند. حتی شب گذشته برخی از نمایندگان مجلس با بنده تماس گرفتند و گفتند مسؤولان دولتی در استان‌ها مصر هستند حتی شبانه به در منازل نمایندگان امضاکننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور بروند و برگه امضای انصراف از سؤال از رئیس‌جمهور را از آنها بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: امروز (دوشنبه) معاون پارلمانی رئیس‌جمهور جلسه‌ مفصلی با معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف برگزار کرده و آنان را بسیج کردند که نمایندگان مجلس را وادار کنند
امضای‌شان را از سؤال‌شان پس بگیرند. فشار روی نمایندگان مجلس سنگین است. از استان‌های مختلف با بنده تماس می‌گیرند، از شب گذشته تاکنون سی و اندی نماینده با بنده تماس گرفته و از این فشار سنگین دولت برای انصراف نمایندگان از طرح سؤال‌شان از رئیس‌جمهور گفتند.
نماینده قم در مجلس همچنین گفت: متأسفانه این شرایط در حال حاضر وجود دارد و بنده نمی‌دانم در حالی که قانون به نفع رئیس‌جمهور است چرا چنین کاری انجام می‌دهند. اگر رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به نمایندگان سؤال‌کننده حضور یابد، یک ساعت فرصت پاسخگویی دارد در حالی که طراحان سؤال از رئیس‌جمهور نیم ساعت فرصت دارند، بنده نمی‌دانم این نگرانی و وحشت از اینکه باید پاسخ نمایندگان ملت را بدهند چه دلیلی دارد؟! آن هم با آن مواضعی که در لفظ و حرف می‌گویند که باید پاسخگو بود، باید شفافیت داشت، باید مردم اطلاعات داشته باشند و حتی آقای رئیس‌جمهور در موضوع فیلتر تلگرام گفتند برخی نمی‌خواهند مردم مطلع باشند.

جبار کوچکی‌نژاد: فشار بر نمایندگان سنگین است
جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه قرار است  امروز (سه‌شنبه) طرح سوال از رئیس‌جمهور در صحن علنی قرائت شود، گفت: مقام‌های دولتی همگی برای پس‌ گرفتن امضاها بسیج شدند ولی همکاران قبلا تعهد دادند
امضای‌شان را پس نگیرند. اگر نمایندگان امضای‌شان را پس بگیرند ناچاریم اسامی کسانی را که همکاران‌شان را در میانه راه جا گذاشتند، رسانه‌ای کنیم. وی با بیان اینکه سومین سوال از رئیس‌جمهور درباره مال‌باختگان موسسات مالی و اعتباری است، درباره ارزیابی خودش از نتیجه این طرح سوال گفت: فشار سنگین است و نمی‌دانم چه پیش می‌آید. به دلیل اینکه تا فردا (سه‌شنبه) فرصت دارند، تلاش می‌کنند پیش از پایان این فرصت، نمایندگان امضاهای خودشان را پس بگیرند.
 


Page Generated in 0/0059 sec