مدیر فروش و بازاریابی بینالملل گروه صنعتی زر ماکارون میگوید: عراق یک کشور استراتژیک در حوزه صادرات است و سهم صادرات غیرنفتی ایران به این کشور 40 درصد یعنی 605 میلیون دلار است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جواد رزاقی با اشاره به تغییر نگرش تولیدکنندگان برای تولید کالای صادراتی، گفت: باید نگرش صادراتمحور را از داخل بنگاههای تولیدی شروع کنیم یعنی هنگام تولید بخشی از نیاز آنها را در نظر بگیریم. وی افزود: بنگاههای اقتصادی ما باید برای جا افتادن در بازارهای جهانی به تشکیل اتاق فکر اقتصاد بینالمللی جهت بررسی نیاز بازارهای همسایه بپردازند؛ متاسفانه در این زمینه بازرگانانی داریم که برای تجارت، ذائقه کشور مورد نظر را رعایت نکردهاند در نتیجه این امر موجب متضرر شدن آنها شده است. رزاقی با اشاره به عدم وجود ثبات کیفی و قیمتی در بازار داخلی گفت: اگر در قیمتها و کیفیتها تعادل صورت نگیرد، صادرات محصولات به کشورهای همسایه با توجه به رقبای خارجی نظیر عربستان، کویت، قطر و ترکیه که تقریبا شرایط یکسانی با ما دارند سخت خواهد شد. وی افزود: کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان در کشور مقصد صادراتی خود دفاتر ارزیابی و بازاریابی را تعبیه میکنند تا بتوانند با ارزیابی استقبال مشتریان برونمرزی از کالاهایشان، برای تبلیغ بهتر آن مطابق با نیاز کشور متقاضی تلاش کنند. رزاقی با اشاره به اینکه بیشترین تاکید ما برای تحکیم روابط بین دو کشور، وجود رایزنهای بازرگانی در کشورهاست، اظهار کرد: در حال حاضر در 21 کشور به طور رسمی رایزن بینالمللی بازرگانی داریم از این رو نیازمند افزایش این تعداد در کشورهای مختلف هستیم. مدیر فروش و بازاریابی بینالملل گروه صنعتی زر ماکارون افزود: البته باید بگویم رایزنان بازرگانی تنها در ایجاد کانالهای مناسب اقتصادی به تجار کمک میکنند و صادرکنندگان پس از برقراری ارتباط با بازار مشترک به تبلیغ و فروش کالایشان اقدام میکنند. این صادرکننده خاطرنشان کرد: گسترش بیش از پیش علم رایزنی بازرگانی بین کشورهایی که ایران در آنها فروش دارد، نیاز جدی دیپلماسی اقتصادی است، وظایف اصلی وزارتخانههای امور خارجه و صمت در این راه، آموزش تخصصی رایزنان بازرگانی برای ایجاد ارتباط درست و اصولی بین کشورهاست.