printlogo


کد خبر: 193764تاریخ: 1397/3/23 00:00
امید قهرمانی آلبی‌سلسته
خدا و مسی

آدام بیت: «مهم‌ترین نکته این است که درست بجنگیم و بعد خدا و مسی تصمیم می‌گیرند که ما قهرمان می‌شویم یا نه.» این جمله موریسیو ماکری، رئیس‌جمهور آرژانتین، در آستانه شروع جام‌جهانی روسیه بود. پس مسی، خیالت راحت باشد، هیچ فشاری در کار نیست!
مسی با وجود کارنامه بی‌نظیر باشگاهی‌اش هنوز موفق نشده با تیم ملی‌اش به افتخاری بزرگ دست پیدا کند. مسی در این راه 3 شکست تلخ، یکی در فینال جام‌جهانی 2014 و 2 تا هم در فینال‌های کوپا آمه‌ریکا در 2015 و 2016 را پشت‌سر گذاشته است. پس شاید برای مسی که همین تابستان 31 ساله می‌شود این آخرین فرصت برای افتخارآفرینی در بزرگ‌ترین تورنمنت جهان فوتبال باشد. رابطه هواداران آلبی‌سلسته با مسی خیلی سرراست نیست و کمی پیچیده است. بخشی از آنها به او لقب «کاتالان» داده بودند، چون در سن پایین تصمیم گرفت کشورش را ترک کند و راهی بارسلونا شود. برخی دیگر اعتقاد دارند مسی هیچ‌وقت نمایش‌های جادویی‌اش در بارسا را در تیم‌ملی تکرار نکرده. اما تمام این داستان‌ها می‌تواند در روسیه به پایان برسد، اگر کاپیتان آرژانتین جام‌جهانی را بالای سرش ببرد. مسی البته قهرمانی المپیک را با پیراهن کشورش تجربه کرده و در 126 بازی ملی 64 گل زده اما فشار گاهی بیش از حدی که رویش بوده حتی باعث شد تا بعد از شکست در فینال کوپا آمه‌ریکای 2016 و از دست دادن پنالتی مقابل شیلی از بازی‌های ملی خداحافظی کند. این تصمیم مسی نقطه عطفی در رابطه او و آرژانتینی‌ها بود. مردم همه به حمایت از شماره‌ 10 خود برخاستند و از وی خواستند به تیم‌ملی بازگردد. اینجا بود که همه فهمیدند مسی جایگزینی ندارد. مسی با تلخی‌های جام‌جهانی غریبه نیست و جدا از شکست در فینال 2014 دو بار هم حذف در یک‌چهارم نهایی را تجربه کرده است. او برای فتح این تورنمنت قطعا نیاز به کمک هم‌تیمی‌هایش دارد؛ سرخیو آگوئرو و گونزالو ایگوآین روی هم 68 گل ملی دارند و سال‌هاست جزو مهاجمان درجه یک اروپا بوده‌اند. مشکل اصلی اما در خط دفاعی و درون دروازه است. بعد از مصدومیت سرخیو رومرو و کنار رفتنش از تیم، خورخه سمپائولی حالا باید بین 3 دروازه‌بانی که روی هم تنها 9 بازی ملی دارند یکی را برای پوشیدن شماره یک انتخاب کند. در خط دفاعی هم آرژانتین مدافعان خوبی دارد اما هیچ‌کدام در کلاس جهانی نیستند. اگر قرار باشد خاویر ماسکرانویی که سنش بالا رفته، مارکوس روخویی که مدام این فصل مصدوم بوده و نیکلاس اوتامندی‌ای که سرعت چندان بالایی ندارد در ترکیب اصلی این خط دفاعی قرار بگیرند، سرعت و تحرک خط دفاعی پایین می‌آید. شکست سنگین 6 بر یک در بازی دوستانه مقابل اسپانیا هشداری جدی برای سمپائولی و تیمش بود. آرژانتین حتی در دور گروهی هم به مشکلات زیادی برخورد کرد و در نهایت در حالی که مجبور بود بازی آخر مقابل اکوادور را ببرد با هت‌تریک مسی نجات پیدا کرد، بازی‌ای که در آن در همان 10 دقیقه اول هم از حریف عقب افتاده بود. این بازی نشان از قدرت ابرانسانی مسی داشت. مسی هم مثل دیگو مارادونا، مردی که بیش از بقیه با او مقایسه می‌شود، قادر است یک‌تنه تیمی را به پیروزی برساند، کیفیتی که شاید در جام‌جهانی روسیه، آرژانتین به آن نیاز پیدا کند. با اینکه تصور مسی 35 ساله در جام‌جهانی 2022 اصلا عجیب نیست اما شاید این آخرین فرصت برای او باشد تا نقش قهرمان و منجی کشورش را بازی کند و با درخشش نخستین قهرمانی آرژانتین از سال 1986 بدین سو را رقم بزند.
مسی با فرمی بسیار خوب، قطعا بهتر از فرمی که تابستان 4 سال پیش داشت، پا به روسیه می‌گذارد. مسی این فصل در 36 بازی لالیگا 34 گل زد؛ آماری که باید مایه نگرانی شدید نیجریه، ایسلند و کرواسی باشد. مسی 4 سال پیش هم به عنوان بهترین بازیکن جام انتخاب شد و 4 گل در راه رسیدن به فینال زد اما اگر قرار باشد آرژانتین امسال هم راهی مشابه را طی کند، مسی حتی باید نمایشی درخشان‌تر هم داشته باشد تا ضعف بزرگ تیمش در بعد دفاعی را هم
پوشش دهد.


Page Generated in 0/0047 sec