printlogo


کد خبر: 193769تاریخ: 1397/3/23 00:00
چهارگوشه

جنایت جدید آمریکا در سوریه
منابع خبری سوری روز گذشته از حملات مجدد ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش به استان حسکه خبر دادند. خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد جنگنده‌های آمریکایی روستای تل‌الشایر واقع در جنوب شرق حسکه را بمباران کردند که در جریان آن، 12 غیر نظامی کشته و چندین نفر زخمی شدند. ائتلاف آمریکایی شامگاه یکشنبه هفته جاری هم در ریف جنوبی حسکه، کشتار دیگری را رقم زد. جنگنده‌های آمریکا روستای خویبیره را بمباران کردند که در پی آن 15 زن و کودک به خاک و خون کشیده شدند.

انصراف عربستان از خرید اس 400
معاون آکادمی علوم موشکی روسیه گفت: عربستان تحت فشار آمریکا از خرید سامانه دفاع موشکی اس400 منصرف شده است. کنستانتین سیفکوف افزود: سعودی‌ها برای خرید این سامانه درخواست داده بودند اما تحت فشارهای مستمر آمریکا از پیگیری این موضوع منصرف شدند. مقام روس راجع به درخواست قطر برای دریافت این سیستم هم گفت به نظر می‌رسد این موضوع خیلی برای قطر مهم نباشد.  روزنامه فرانسوی لوموند پیش‌تر اعلام کرد پادشاه عربستان در نامه‌ای به «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه تهدید کرده بود در صورت مجهز شدن قطر به سامانه دفاع موشکی اس400 این کشور را هدف حمله نظامی قرار خواهد داد.

ترکیه: در شمال عراق می‌مانیم
وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد زمان نابودی تمام تروریست‌ها در شمال عراق خواهیم ماند و نیروهای مسلح ترکیه تا دستیابی به هدف نهایی به کشورشان بازنخواهند گشت. نورالدین جانیکلی با اشاره به عملیات ترکیه در شمال عراق گفت: این عملیات فقط در قندیل انجام نمی‌شود، بلکه در هر جایی که تروریست‌ها حضور دارند این عملیات انجام می‌شود. وی ادامه داد: در همین راستا با ایران و عراق و دیگر کشورهای همسایه گفت‌وگو کردیم، مذاکرات با ایران ادامه دارد و عراق اعتراضی به عملیات ما ندارد. ما در عملیات‌مان نسبت به حفظ جان غیرنظامیان حساس هستیم.

رسوایی جنسی در کلیسای شیلی
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان دوشنبه با موافقت استعفای اسقفی از کشور شیلی به دلیل رسوایی‌های جنسی، اقدام به پاکسازی کلیسای کاتولیک در این کشور آمریکای جنوبی کرد. خوآن باروس 61 ساله از زمانی که پاپ در سال 2015  وی را به اسقفی ناحیه اوسورنو در شیلی انتخاب کرده بود، در کانون یک رسوایی بزرگ جنسی قرار داشت. باروس به سرپوش گذاشتن بر آزار جنسی کودکان توسط کشیشی به نام فرناندو کارادیما در دهه‌های 80 و 90 میلادی در شیلی متهم بود. پاپ فرانسیس، نخستین ‌رهبر کاتولیکی است که به وجود «فرهنگ سوءاستفاده و سرپوش گذاشتن» در کلیسای کاتولیک اذعان کرده است.

سقوط بالگرد نظامی  ارتش بلغارستان
یک فروند بالگرد نظامی ارتش بلغارستان در نزدیکی یک پایگاه هوایی در جنوب شهر پلوودیف سقوط کرد. بر اساس این گزارش، 2 خلبان این بالگرد کشته شدند و یک خدمه دیگر آن بشدت مجروح شده است. بنا بر اعلام وزارت دفاع بلغارستان، این بالگرد از نوع MI17 روسی بوده و 50 متر بالاتر از این پایگاه هوایی دچار سانحه شده و سپس سقوط کرده است. علت سقوط در دست بررسی است.
 
دیدار مقامات صهیونیست و اماراتی در قبرس
مجله نیویورکر در گزارشی نوشت آژانس‌های سازمان اطلاعات آمریکا از تماس‌های تلفنی میان مسؤولان ارشد امارات و مسؤولان اسرائیلی از جمله یک مکالمه تلفنی میان یک مسؤول ارشد اماراتی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اطلاع داشتند. نویسنده این گزارش گفت که هیلاری کلینتون، به عنوان وزیر خارجه پیشین و نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا می‌دانست امارات و عربستان پشت پرده با دستگاه موساد اسرائیل برای مقابله با نفوذ ایران همکاری می‌کنند. این مجله نوشت نشستی که سال 2015 نیز میان یک مسؤول اماراتی با یک رهبر اسرائیلی برگزار شد با هدف هماهنگ کردن مواضع برای این توافق بود.


Page Generated in 0/0066 sec