printlogo


کد خبر: 194275تاریخ: 1397/4/3 00:00
همزمان با هفته قوه‌قضائیه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک اعلام کرد
رشد 6درصدی ازدواج در سال 97

گروه اجتماعی: روز گذشته دفتر الکترونیک طلاق با حضور معاون قوه‌قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رونمایی شد. به گزارش ایرنا، احمد تویسرکانی در آیین بهره‌برداری همزمان پروژه‌‌های عمرانی و فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک به مناسبت هفته قوه‌قضائیه که در سازمان ثبت اسناد برگزار شد، اظهار داشت: با افتتاح این سیستم دفاتر ثبت طلاق که تا پیش از این به روش سنتی و کاغذی فعالیت می‌کردند، به صورت الکترونیک به ثبت واقعه طلاق خواهند پرداخت. وی با اشاره به آمار ثبت ازدواج و طلاق در 2 ماه نخست امسال افزود: یکی از مسائل امیدوارکننده، آمار مربوط به ثبت ازدواج است که در 2 ماه اول امسال ازدواج
6 درصد رشد داشته است. تویسرکانی خاطرنشان کرد: همچنین در 2 ماه نخست امسال روند فزاینده ثبت طلاق متوقف شده و از رشد 6 درصدی به یک درصدی کاهش یافته است که امیدواریم این روند کاهشی ادامه یابد.
مزایای الکترونیکی شدن ثبت طلاق
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک مهم‌ترین ویژگی الکترونیکی شدن ثبت طلاق را ثبت علل و عوامل طلاق عنوان کرد و گفت: از طریق این سیستم می‌توان علت وقوع طلاق را بررسی کرد و تحلیل آماری از وضعیت موجود ارائه داد که اقدام موثری در جهت ارائه خدمات دقیق‌‌‌‌‌‌تر و مناسبت‌‌‌‌‌‌تر به مردم است. تویسرکانی همچنین به مزایای ثبت واقعه طلاق به صورت الکترونیک هم اشاره و تصریح کرد: افزایش امنیت نگهداری اطلاعات و محرمانگی، تنظیم سند طلاق، جلوگیری از به‌وجود آمدن تناقض در تنظیم سند، افزایش سرعت دسترسی به همه اسناد طلاق تنظیم شده در دفترخانه‌‌های کل کشور و لزوم حضور و تایید هویت شهود در دفاتر طلاق از جمله مزایای این روش است.
رشد ٢5 درصدی خدمات ثبتی در سال ٩6
وی درباره حجم خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: این خدمات در سال 96 نسبت به سال 95 رشد 25 درصدی داشته و همچنین در 2 ماهه سال 97 در صدور اسناد مالکیت با رشد 21 درصدی و خدمات اسناد رسمی رشد 19 درصدی همراه بوده است. تویسرکانی با بیان اینکه بیش از 7 هزار دفترخانه در کشور فعالیت می‌کند، افزود: اکنون حجم عظیم بروکراسی و مکاتبات کاغذی و دفتری حذف شده است و کاهش اقدامات سنتی و افزایش دقت و سرعت در امور را به همراه داشته و به همین دلیل حجم خدمات‌رسانی ثبت به مردم افزایش یافته است.
رشد ٣١ درصدی افراد ممنوع‌الخروج
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین درباره ممنوع‌الخروج‌ها گفت: در سال 96 مجموع افرادی که در رابطه با بدهکاری ادارات اجرایی ممنوع‌الخروج شدند 21 هزار و 535 نفر بوده است که 31 درصد نسبت به سال 95 افزایش داشته است. وی ادامه داد: از مجموع افراد ممنوع‌الخروج، 11 هزار و 875 نفر اموال‌شان شناسایی و طلب و بدهی‌شان پرداخت شده و رفع ممنوع‌الخروجی شده‌اند. تویسرکانی در رابطه با معوقات بانکی اظهار داشت: 6 هزار و 400 میلیون تومان از معوقات بانکی‌ها وصول شده است.
طلاق از شناسنامه حذف نمی‌شود
وی در ادامه درباره عدم ثبت طلاق در شناسنامه بیان کرد: به موجب قانون و مقررات چنین تصمیمی نداریم و پس از طلاق مشخصات فرد ثبت می‌شود اما حسب مقررات می‌توان درباره افرادی که برای مثال زندگی مشترک یا فرزند مشترک نداشتند اقداماتی انجام داد ولی در شرایط فعلی واقعه طلاق در شناسنامه ثبت می‌شود. هنوز به توافقی با سازمان ثبت احوال در این زمینه نرسیده‌ایم. در صورت چنین تصمیمی شناسنامه‌ها باید اصلاح شود.
نارضایتی از همکاری‌ها در طرح کاداستر
تویسرکانی درباره ورود سازمان ثبت به پرونده زمین‌خواری نیز اظهار داشت: ثبت در کشور ما وارث یک عقبه سنتی ١٠٠ ساله است و در گذشته فرهنگ معاملات غیررسمی گسترش داشته و متاسفانه دستگاه‌‌های دولتی هم اقدامات لازم را برای تثبیت مالکیت انجام نداده‌‌‌اند. رئیس سازمان ثبت خاطرنشان کرد: در قانون کاداستر پیش‌بینی شد دستگاه‌‌های دولتی ظرف 2 سال برای صدور اسناد مالکیت اقدام کنند اما در مجموع این اقدامات رضایت‌بخش نبوده است. وی تصریح کرد: ما امیدواریم هم بخش دولتی در ثبت رسمی مالکیت‌‌های دولت اقدام کند و هم مردم از معاملات عادی در این‌باره پرهیز کنند تا موضوع زمین‌خواری در کشور از بین بروند، زیرا اگر مالکیت دولت تثبیت شود، کسی نمی‌تواند تصرف کند و در واقع همه این آسیب‌ها به معاملات عادی برمی‌گردد.
90 درصد فرودگاه‌ها حریم ثبت شده دارد
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین درباره حریم فرودگاه‌ها اظهار داشت: در زمینه حریم‌‌های فرودگاهی قدم‌‌های خوبی برداشته‌ایم و اکنون 90 درصد فرودگاه‌ها مالکیت‌ها و حریم ثبت شده دارند. وی یادآور شد: البته مشکلاتی در ارتباط با فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی(ره) وجود دارد؛ متاسفانه در شروع پروژه فرودگاه امام خمینی(ره) در واگذاری اراضی نظم حاکم نبوده است و درباره فرودگاه مهرآباد هم تداخلات و تصرفاتی بین فرودگاه، مردم و برخی دستگاه‌‌های دولتی که در حاشیه فرودگاه مستقر هستند، وجود دارد که در رابطه با این موضوع، تیم مشترکی با همکاری شرکت فرودگاه‌ها تشکیل شده است و درصدد رفع مشکلات هستیم.


Page Generated in 0/0054 sec