printlogo


کد خبر: 194870تاریخ: 1397/4/13 00:00
اخبار

آیا چیزی به نام ادبیات انقلاب داریم؟
نشست «آیا ادبیات انقلاب داریم؟» به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، با حضور محمد حنیف و محمدرضا سنگری، از نویسندگان و پژوهشگران حوزه انقلاب اسلامی در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در ابتدای این مراسم، محمدرضا سنگری گفت: اگر همه نمادها و نمودها دال بر این باشد که یک تحول بنیادین در ایران اتفاق افتاده است و اگر ما به حداقل این تحول بنیادین (قیام) اکتفا کنیم، بی‌هیچ تردید نخستین عنصری که به میدان می‌آید، ادبیات است. سنگری با بیان اینکه هر مفصل تاریخی ناگزیر کرانه‌مند است، گفت: در شعر شاعران شاخص ما متأسفانه یأس و مرگ، واژه‌های غالب روزگاران پیش از انقلاب است. اما وقتی به زمان انقلاب می‌رسیم بوی روشنی به مشام می‌رسد. مجموعه آثاری که در این دوره (انقلاب) به چشم می‌خورد سرشار از امید و شور است. من، با عنوان ادبیات معاصر بشدت مخالفم؛ همچنان که باید گفته شود ادبیات عصر پهلوی، پس می‌توانیم بگوییم ادبیات عصر انقلاب. 2 نوع ادبیات وجود دارد؛ ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات عصر انقلاب اسلامی. ادبیات انقلاب اسلامی ادبیاتی است که به گفتمان انقلاب اسلامی وفادار است. ادبیات اصل، ادبیات عصر هم هست اما همه آنچه از ادبیات در عصر انقلاب اسلامی ارائه می‌شود، ممکن است ادبیات اصل انقلاب اسلامی نباشد. اگر به این نتیجه رسیدیم که ادبیات انقلاب اسلامی وجود دارد، 2 مسأله بروز می‌کند؛ نخست اینکه آن را چه بنامیم و دوم اینکه ماهیت آن را تبیین کنیم. برای ادبیات انقلاب اسلامی نام‌های مختلفی ارائه شده است که انقلاب ادبی، جریان ادبی، گونه ادبی و مکتب ادبی انقلاب از جمله آنهاست. سخنرانی محمد حنیف بخش دیگر این نشست را به خود اختصاص داد. حنیف با بیان اینکه قطعاً تحت تأثیر انقلاب، داستان‌های زیادی نوشته شده است، اظهار کرد: آثار فراوانی با موضوع انقلاب وجود دارد اما هنوز مکتب ادبی انقلاب اسلامی شکل نگرفته است، چرا که برای تشکیل این مکتب باید چند گروه آن ‌را تئوریزه کنند؛ نخست، افرادی که تاریخ انقلاب را می‌شناسند، گروه دیگر، افرادی که هم ادبیات و هم فلسفه می‌دانند و گروهی که تئوریسین‌های انقلاب بودند و در نهایت داستان‌نویسانی که با عناصر داستانی آشنایی دارند.


روایتی تازه از زندگی شهید قرنی در بازار کتاب
زندگینامه سپهبد ولی‌الله قرنی با عنوان «مرزبان» از سوی موسسه فرهنگی- هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد. به گزارش فارس، این کتاب در قالب «دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان»، می‌کوشد با زبانی ساده و به دور از تکلف، زندگینامه نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران را روایت کند. کتاب «مرزبان» زندگی شهید قرنی را در 3 دوره مورد بررسی قرار داده است. دوره اول با عنوان «آمال و آرزوها» به بررسی دوران کودکی، نوجوانی و جوانی ولی‌الله قرنی اختصاص دارد. دوره دوم به بررسی زندگی و فعالیت‌های قرنی بعد از کودتای 28 مرداد 1332 می‌پردازد. دوره سوم با عنوان «43 روز پرتنش» روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن را روایت می‌کند و به بررسی فعالیت‌های قرنی از 23 بهمن1357 تا 7 فروردین‌ماه 1358 اختصاص دارد.


آخرین خبرها از وضعیت فخیم‌زاده در بیمارستان
خسرو امیرصادقی، دوست و همکار مهدی فخیم‌زاده درباره آخرین وضعیت این هنرمند که مدتی است به دلیل تصادف در بیمارستان بستری است، توضیح داد. به‌گزارش مهر امیرصادقی در ارتباط با وضعیت جسمی فخیم‌زاده گفت: خوشبختانه حال عمومی مهدی فخیم‌زاده رو به بهبود است، البته با توجه به ضربه‌ای که بر اثر تصادف به وی وارد شده بخشی از بدنش ملتهب است ولی با تجویز پزشک هر روز چند قدم راه می‌رود. فخیم‌زاده از نظر هوشیاری هیچ مشکلی ندارد اما با توجه به اینکه پزشکان به دنبال این هستند مراقبت بیشتری از این هنرمند داشته باشند، اجازه خروج از ‌آی‌سی‌یو را نداده‌‌‌اند.


Page Generated in 0/0067 sec