printlogo


کد خبر: 194873تاریخ: 1397/4/13 00:00
اخبار

نوبل ادبیات رقیب پیدا کرد
گروهی از چهره‌های برجسته فرهنگی سوئد قصد دارند در غیاب نوبل ادبیات، در حرکتی اعتراضی جایزه‌ای جایگزین آن برپا کنند. به گزارش خبرآنلاین، سال ۲۰۱۸ خبر از جایزه نوبل ادبیات نیست. این دوره از جایزه در پی جنجال‌های رسوایی جنسی همسر یکی از اعضای آکادمی و رویدادهای متعاقب آن لغو شد. حال گروهی از چهره‌های فرهنگی سوئد قصد دارند به جای نوبل ادبیات جایزه‌ای دیگر اعطا کنند و به نوعی به جنجال‌ها و رسوایی اخیر فرهنگستان سوئد (نهاد مسؤول معرفی برنده نوبل ادبیات) اعتراض کنند. در حالی که فرهنگستان سوئدی با بحران دست و پنجه نرم می‌کند، گروهی ۱۰۰ نفره از نویسندگان، بازیگران، روزنامه‌نگاران و دیگر چهره‌های فرهنگی سوئد آکادمی تازه‌ای بنیان نهاده‌اند که پاییز امسال هنگامی که قرار بود جایزه نوبل ادبیات اعطا شود، جایزه خود را اهدا خواهند کرد. در بیانیه آکادمی تازه‌‌تاسیس آمده است‌:‌ «ما آکادمی تازه‌ای بنا نهادیم تا به مردم یادآوری کنیم ادبیات و فرهنگ باید دموکراسی، شفافیت، حس همدلی و احترام را بدون در نظر گرفتن امتیازی ویژه برای گروهی خاص اشاعه دهد.» پس از معرفی نامزدهای جایزه آکادمی تازه‌تاسیس از رأی مردم استفاده می‌کند تا 4 نویسنده منتخب را به هیات داوری معرفی کند. هیات‌داوری برنده را در ماه اکتبر معرفی می‌کند همان ماهی که قرار بود جایزه نوبل ادبیات اهدا شود. کار این آکادمی تازه‌تاسیس روز ۱۱ دسامبر و پس از اهدای جایزه در مراسمی رسمی به پایان می‌رسد و آکادمی منحل خواهد شد.


کدام فیلمنامه‌ها مجوز ساخت گرفتند
شورای صدور پروانه ساخت با 4 فیلمنامه در جلسه اخیر موافقت کرد. به گزارش
«وطن امروز»، فیلمنامه‌های «خزه» به تهیه‌کنندگی علی سرتیپی، کارگردانی منوچهر هادی و نویسندگی بابک کایدان در ژانر کمدی، «سینما شهر قصه» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی کیوان علی‌محمدی در ژانر اجتماعی، «گاگولگا» به تهیه‌کنندگی حسن علیمردانی، کارگردانی و نویسندگی فرزاد اژدری در ژانر کودک و نوجوان و «لتیان» به تهیه‌کنندگی مجید مطلبی، کارگردانی علی تیموری و نویسندگی اکتای براهنی در ژانر اجتماعی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.


مت دیمون  بازیگر نقش یک مجرم نفتی شد
مت دیمون در پروژه‌ بعدی‌اش در نقش مارک ریچ برای یونیورسال جلوی دوربین می‌رود. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، مت دیمون در نقش یک میلیاردر نفتی به نام مارک ریچ در فیلمی با عنوان «سلطان نفت» برای یونیورسال پیکچرز بازی می‌کند. این فیلم را جان کرازینسکی در کمپانی خودش «ساندی نایت پروداکشنز» تهیه می‌کند. این پروژه که تازه در حال طی کردن مراحل مقدماتی‌اش است بر مبنای کتاب زندگینامه‌ای با عنوان «سلطان نفت: زندگی‌های پنهان مارک ریچ» نوشته دانیل آمان ساخته می‌شود. ریچ سال ۲۰۰۰ توسط بیل کلینتون در آخرین روز کاری وی در کاخ سفید عفو شد. او سال ۱۹۸۳ به شماری از رفتارهای مجرمانه از جمله فرار مالیاتی متهم شده بود. او آن زمان در سوییس بود و به همین دلیل تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۳ در ۷۸ سالگی به زندگی خود خارج از آمریکا ادامه داد. دیمون اخیرا با کرازینسکی در فیلم «منچستر کنار دریا» همکاری کرده و از تهیه‌کنندگان آن فیلم هم بود. در همین حال انتظار می‌رود کرازینسکی بازیگر این فیلم نیز باشد. وی قرار است ادامه فیلم «یک جای کاملا بی‌صدا» را برای پارامونت بسازد. دیمون سال پیش با فیلم «کوچک‌سازی» در رقابت‌های سینمایی حضور داشت و جایزه استنلی کوبریک بریتانیا را از بفتای لس‌آنجلس دریافت ‌کرد. وی از سنین جوانی با «ویل هانتینگ خوب» خود را به دنیا معرفی کرد و با بازی در فیلم‌های استودیوهای بزرگ و هم فیلم‌های مستقل تحسین شده، در صنعت فیلمسازی حضور داشته است. گفتنی است، فرهنگستان سوئد پیش از این اعلام کرده بود بنا دارد در سال ۲۰۱۹ دو جایزه نوبل ادبیات اعطا کند.
 


Page Generated in 0/0075 sec