printlogo


کد خبر: 194887تاریخ: 1397/4/13 00:00
نوبخت در دومین جلسه غیرعلنی مجلس:
باید در مقابل جنگ اقتصادی مقاومت کرد
فروزنده در گفت‌وگو با «وطن امروز»: روحانی اصلاح را از خودش شروع کند

اسدالله خسروی: تاکید نمایندگان مجلس بر ترمیم تیم اقتصادی دولت تا جایی است که برگزیدگان مردم در خانه ملت با برگزاری دومین نشست غیرعلنی خواهان تغییر مدیران ناکارآمد تیم اقتصادی دولت شدند و اصرار دارند که در شرایط کنونی جنگ اقتصادی، وزرا یا مدیران اجرایی ناکارآمد و ناتوان باید صحنه فعالیت را ترک کنند. در این باره نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: نمایندگان مجلس در نشست غیرعلنی امروز خانه ملت بر این نکته تاکید داشتند که دولت هنوز باور ندارد در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌برد؛ ترمیم تیم اقتصادی و جایگزین کردن نیروهای متناسب با شرایط فعلی اقتصاد کشور از جمله موضوعات مطرح شده توسط نمایندگان در این نشست بود. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نشست غیرعلنی دیروز مجلس گفت: در جلسه امروز که با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد مسائل اقتصادی روز کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی افزود: حاضران در این جلسه بر این نکته تأکید داشتند که ما امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و باید مقابل دشمن در این جنگ ایستادگی کرد و این کار نیازمند کار مجاهدانه است و فرمانده این جنگ دولت است و مجلس نیز از هر جهت حاضر است در این جنگ برای موفقیت دولت برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن همه‌گونه حمایت را از دولت داشته باشد. وی اظهار داشت: در این جلسه نمایندگان بر این نکته تأکید داشتند که ضرورتی که وجود دارد این است که دولت باید اشکالات خود را برطرف و تیم اقتصادی خود را ترمیم کند و افرادی که در دولت در شرایط عادی با مذاکره و روش‌های اینچنینی برای مدیریت شرایط آرام کار می‌کنند باید در شرایط فعلی یا تغییر رویه دهند و در مقابل دشمن آرایش جنگی بگیرند یا اینکه صحنه را ترک کنند و جای خود را به افرادی دهند که در این شرایط هم شجاعت و هم ایمان و اعتقاد دارند و کارشان را به‌درستی انجام می‌دهند. حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب در جلسه دیروز بر این اعتقاد بودند که به نظر می‌رسد هنوز دولت این باور را ندارد که کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌برد و باید روش‌های جدیدی را برای تقابل با مشکلات اقتصادی داشته باشد. وی افزود: نمایندگان معتقد بودند دولت شرایط جنگ اقتصادی را باور نکرده و ساده‌لوحانه و بعضاً درباره برخی افراد شاید عمداً به نحوی با مسائل برخورد می‌کند که شاهد سوءاستفاده‌هایی در کشور از موارد مختلف هستیم. به عنوان مثال در این شرایط خاص، ارز کشور برای واردات کالاهایی هزینه می‌شود که نه در شرایط خاص امروز بلکه در شرایط عادی هم ضرورت ندارد یا دیگر اینکه ارزهای اختصاص یافته به کالاها و مسائل مختلف نه‌تنها شرایط را بهتر نکرده بلکه عطش بیشتری را برای خرید ارز در کشور به‌وجود آورده است.
رئیس‌جمهور از خود شروع کند
لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه و مدیریت سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری دولت نهم درباره ضرورت تغییر تیم اقتصادی دولت به «وطن امروز» گفت: ترمیم تیم اقتصادی دولت ابتدا باید با تغییر رویکردها و جهت‌گیری‌های راهبردی شخص رئیس‌جمهور با هدف توجه به اقتصاد مقاومتی (درون‌زا و برون‌گرا) همچنین اتکا به توانمندی‌های داخلی انجام شود، چرا که سیاست‌های راهبردی رئیس‌جمهور به عنوان هدایتگر تیم اقتصادی دولت نقشی کلیدی در عملکرد مثبت دستگاه‌های اجرایی دارد. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید با تغییر رویکرد امید به اروپا و آمریکا بر نقش اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی تمرکز و توجه کند، افزود: تجربه نشان داده باید از بدعهدی خارجی‌ها درس عبرت گرفت. از طرفی شخص رئیس‌جمهور بخوبی می‌داند که کدام وزیر یا مدیر اجرایی روحیه جهادی دارد و کدام یک اعتقادی به توانمندی‌های داخلی و اقتصاد مقاومتی ندارند، بنابراین باید مدیرانی را که نسبت به قابلیت‌های داخلی بی‌توجه هستند یا در طول فعالیت خود نتوانسته‌اند کارنامه موفقی از خود ارائه دهند تغییر دهد و مدیرانی توانمند، خبره و معتقد را جایگزین آنها کند. فروزنده افزود: اگر این اتفاق بیفتد و به توانمندی داخلی تکیه شود، بی‌شک اقتصاد کشور با مدیریت درست مسیر صحیح را خواهد پیمود و فساد و رانت از جامعه و اقتصاد کشور رخت برمی‌بندد. در همین باره، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم در دوره چندماهه‌ای که شاهد بحران در اقتصاد کشور بوده‌ایم، مطلوب و قابل قبول نیست و قطعا نیاز است در ترکیب این تیم اقتصادی بازنگری شود. علی‌اکبر کریمی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت و ضرورت تغییرات برخی از آنها اظهار کرد: باید از افراد دارای سطح تخصص بالا، توانمند و مدیریت کارآمدتر استفاده شود و از این نظر هم در مجلس یک نظر غالب است. او با اشاره به امضای نامه‌ای توسط 200 نماینده مجلس، خطاب به رئیس‌جمهور برای تغییر ترکیب تیم اقتصادی دولت، گفت: این موضوع نشان‌دهنده همان نظر بود که فارغ از تعلقات سیاسی و جناحی، اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس این واقعیت را قبول دارند و اذعان می‌کنند که این تیم باید اصلاح، ترمیم و تقویت شود.
 تأکید بر ضرورت ترمیم تیم اقتصادی دولت
عضو کمیسیون عمران مجلس با تشبیه کابینه دولت دوازدهم به تیم‌ملی فوتبال آرژانتین، گفت: این تیم با وجود داشتن مسی از جام‌جهانی حذف شد، چون با یکدیگر هماهنگ نبودند،‌ تیم اقتصادی دولت روحانی نیز باید ترمیم شود تا کشور از وضعیت کنونی خارج شود. محمد دامادی در گفت‌وگو با تسنیم، با تاکید بر ضرورت ترمیم تیم اقتصادی دولت، با بیان اینکه در مجموع دولت در حوزه اقتصادی نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد، تصریح کرد: حتما دولت باید کابینه خودش را ترمیم و جوان کرده و نگرش‌های جدید را وارد مجموعه دولت کند. وی افزود: دولت باید یک تفکر نو اقتصادی را معرفی کند، شاید افراد جزء به جزء خوب باشند اما ترکیب، ترکیب قدرتمندی نیست.


Page Generated in 0/0062 sec