printlogo


کد خبر: 195174تاریخ: 1397/4/20 00:00
چهارگوشه

ترامپ «کاناوا» را به عنوان نامزد خود در دیوان عالی معرفی کرد
«رابرت کاوانا» که به عنوان محقق درباره پرونده رسوایی جنسی «بیل کلینتون» فعالیت می‌کرده است، از سوی دونالد ترامپ به عنوان نامزد عضویت  دیوان عالی معرفی شد. با توجه به اینکه جمهوری‌خواهان اکثریت را در کنگره در اختیار دارند بعید است کاناوا رای نیاورد. کاوانا 53 ساله است و در دوران بوش پسر نیز جایگاه حقوقی مهمی را اشغال کرده بود. دیوان عالی آمریکا 9 عضو دارد که «آنتونی کندی» 81 ساله تصمیم به بازنشستگی گرفته است و با رفتن وی یک کرسی آن خالی می‌شود.

کابینه جدید دولت ترکیه معرفی شد
در پی برگزاری مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان به عنوان نخستین رئیس‌جمهور سیستم جدید ریاستی ترکیه، وی کابینه خود را معرفی کرد. رجب طیب اردوغان با حضور در پارلمان ترکیه به عنوان رئیس‌جمهور جدید سوگند یاد کرد. بدین ترتیب سیستم پارلمانی در این کشور به پایان رسید و نظام ریاستی رسماً جایگزین آن شد. اردوغان پس از برگزاری مراسم تحلیف، به آرامگاه آتاتورک - بنیانگذار ترکیه مدرن - رفت و به مقام او ادای احترام کرد. رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه (دوشنبه) کابینه خود را معرفی کرد.

تکذیب توافق بر سر ریاست‌جمهوری بارزانی
 حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی امضای سند توافق سیاسی را با ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی و الفتح به رهبری هادی العامری که شامل گروه‌های حشدالشعبی است، تکذیب کرد. این سند، روز دوشنبه در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که امضای حسن السنید از رهبران دولت‌ قانون، فاضل میران از رهبران کرد و محمد الهاشمی از رهبران ائتلاف الفتح پای آن بود که در آن همچنین بر سر ریاست‌جمهوری مسعود بارزانی توافق شده بود. امضای این سند سیاسی، از سوی ائتلاف الفتح نیز تکذیب شده است.
 
عزیمت کشتی آزادی 2
از سواحل غزه
 کشتی «آزادی 2» روز گذشته با هدف تأکید برای لزوم پایان دادن به محاصره دریایی نوار غزه، از سواحل این منطقه به سمت قبرس به راه افتاد. این کشتی حامی تعدادی از مجروحان و بیمارانی است که رژیم صهیونیستی به آنها اجازه سفر به خارج برای درمان را نمی‌دهد.  رژیم صهیونیستی 2 ماه پیش نخستین کشتی آزادی را که از ساحل غزه به سمت بندر قبرس به حرکت درآمده بود، پس از طی 12 مایل مسافت توقیف و آن را به بندر «اسدود» منتقل کرد و تمام سرنشینان آن را نیز بازداشت کرد. سرنشینان این کشتی پس از مدتی آزاد شدند اما کاپیتان و تعدادی از خدمه آن همچنان بازداشت هستند.

زرداری در فهرست ممنوع‌الخروجی‌ها
دادگاه عالی پاکستان طی حکمی وزارت کشور را موظف کرد رئیس‌جمهوری سابق و رهبر حزب مردم پاکستان را در فهرست افراد ممنوع الخروج قرار دهد. این حکم در دادگاه عالی و در ارتباط با رسیدگی به پرونده تحقیقات درباره حساب‌های صوری و انتقال چندین میلیارد پول به حساب‌های آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری سابق پاکستان و فریال تالپور، رهبر حزب مردم پاکستان صادر شده است. دوشنبه، روزنامه داون گزارش داد که دادگاه عالی این کشور دستور داده تا اسامی این افراد در فهرست ممنوع‌الخروج‌ها وارد شود. دادستان کل پاکستان نیز این حکم را تایید کرد.

تعلیق تمرین نظامی سالانه در کره‌جنوبی
کره‌جنوبی تمرین نظامی خود در فصل تابستان را برای مقابله با حمله احتمالی نظامی از سوی کره‌شمالی لغو کرد. این اقدام در پی ایجاد جوی مثبت برای دیپلماسی بر سر مسائل هسته‌ای با کره‌شمالی صورت می‌گیرد. این تصمیم سئول که دیروز اعلام شد چندان باعث تعجب کسی نشد، چرا که پیش‌تر کره‌جنوبی و آمریکا تمرین نظامی سالانه خود را معلق کردند. این اقدام در پی دیدار تاریخی میان کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سنگاپور صورت گرفت.


Page Generated in 0/0058 sec