printlogo


کد خبر: 195415تاریخ: 1397/4/25 00:00
چهارگوشه

تداوم ناآرامی‌ها در عراق
در بحبوحه اعتراض‌های شدید مردمی در مناطق جنوبی عراق، «قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق، رئیس پلیس نجف را برکنار کرد و علاء غریب را به سمت مسؤول اداره امور پلیس استان نجف منصوب کرد. در پی ناآرامی‌های چند روز گذشته در برخی از شهرهای عراق، پلیس این کشور با شلیک تیر هوایی سعی کرد معترضانی را که قصد داشتند به ساختمان استانداری در بصره حمله کنند متفرق کند. شنبه‌شب، دولت عراق مقررات منع رفت و آمد در بصره و شهرهای اطراف در جنوب عراق اجرا کرد. بیکاری، گرانی و کمبود خدمات اولیه شهری از مسائل اصلی است که این اعترا‌ض‌ها را برانگیخته ‌است.

پایگاه هوایی جدید آمریکا در کویت
نیروی هوایی ارتش آمریکا و ائتلاف تحت رهبری این کشور در حال تکمیل مقر هوایی جدیدی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی پایتخت کشور کویت هستند. به نوشته وبگاه «میلیتری تایمز»، این مقر جدید قرار است در خدمت نظامیان آمریکا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، متحدان این کشور و نیروی هوایی کویت باشد. مقام‌های نیروی هوایی آمریکا در این زمینه گفته‌اند که این پایگاه هوایی جدید برای امور لجستیک آمریکا و متحدانش در غرب آسیا نقش حیاتی دارد و  بسان دروازه جدید مقر فرماندهی آمریکا  عمل می‌کند.

تظاهرات حامیان استقلال‌طلبان  در کاتالونیا
پلیس کاتالونیا اعلام کرد که در جریان راهپیمایی حمایتی از سیاستمداران استقلال‌طلب در این منطقه خودمختار اسپانیا، ۱۱۰ هزار تن شرکت داشتند. مردم در این راهپیمایی شعار «نه به زندان، نه به تبعید، ما می‌خواهیم سیاستمداران‌مان بازگردند» سر دادند. در مارس سال جاری میلادی، دادگاه عالی اسپانیا ۲۵ تن از سیاستمداران کاتالونیا را به دست داشتن در سازماندهی برگزاری رفراندومی که از سوی دولت مرکزی غیرقانونی شناخته شد، متهم شناخت. برخی از این سیاستمداران در حبس هستند و برخی دیگر از کشور گریخته و در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برند.

تیراندازی در مرکز پلیس عربستان
در پی درگیری و تیراندازی در یک مرکز پلیس گذرنامه عربستان دست‌کم 3 پلیس کشته و 3 تن دیگر زخمی شدند. به گفته پلیس عربستان، شنبه‌شب یکی از نیروهای پلیس گذرنامه عربستان در گذرگاه الودیعه با همکاران خود در مرکز پلیس درگیر شد و به سوی آنها تیراندازی کرد. هفته گذشته نیز عملیات مسلحانه گروه تروریستی داعش در شهر بریده در استان القصیم، به کشته شدن 2 نفر از جمله یک تبعه بنگلادشی منجر شد.

عملیات ارتش سوریه در مثلث مرگ
«مثلث مرگ» مناطقی از دورترین نقطه شمال غرب درعا تا مناطقی از حومه قنیطره را شامل می‌شود و از سحرگاه یکشنبه شاهد درگیری شدید ارتش سوریه با گروه‌های مسلح فعال در این منطقه است. گروه موسوم به «دید‌بان حقوق بشر سوریه»- وابسته به معارضان- اعلام کرد ارتش سوریه و همپیمانانش یکشنبه حمله هوایی شدیدی را به منطقه حومه قنیطره  آغاز کردند و درگیری‌های شدیدی با گروه‌های شورشی در منطقه رخ داد. این مرکز افزود: منطقه با بیش از 800 راکت و گلوله خمپاره هدف گرفته شد و نیروهای نظام سوریه توانستند بر شهرک مسحره واقع در مرکز حومه قنیطره مسلط شوند.

دورخیز ترامپ برای دور بعدی ریاست‌جمهوری
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مناقشه‌برانگیز آمریکا گفته تصمیم دارد پا به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 بگذارد و به رهبری خود بر قدرتمندترین کشور جهان ادامه دهد. به باور او، تداوم زمامداری‌اش برآمده از آرزوی همگان است. ابراز آمادگی ترامپ برای شرکت در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی دیروز رسانه‌ای شده است. یک خبرنگار بریتانیایی از ترامپ می‌پرسد که آیا از هم‌اکنون برنامه‌ای برای انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا دارد و آیا مایل است مجددا کاندیدا شود؟ ترامپ در پاسخ گفته است: «این دقیقا تصمیم من است و چنین به نظر می‌رسد که گویا همه چنین چیزی را آرزو می‌کنند».
 


Page Generated in 0/0080 sec