printlogo


کد خبر: 195421تاریخ: 1397/4/25 00:00
آموزش و پرورش، وزارت علوم و مجلس درباره حذف یا ماندگاری کنکور نظرات متفاوتی دارند
سرنوشت مبهم کنکور

گروه اجتماعی: امسال با استقرار کامل نظام 3-3-6، دانش‌آموزان پایه دوازدهم از همین روزها خود را برای کنکور ۹۸ آماده می‌کنند، کنکوری که به نظر نمی‌رسد در ساختار، تغییراتی جدی نسبت به امسال داشته باشد. به گزارش مهر، پرونده کنکور سراسری ۹۷ بسته شد و از همین حالا دانش‌آموزان پایه دوازدهم دارند خود را برای کنکور سال ۹۸ آماده می‌کنند. به نظر می‌رسد داستان فراز و فرودهای کنکور سراسری با توجه به اختلاف نظرهای میان آموزش‌وپرورش و وزارت علوم همچنان ادامه خواهد داشت؛ هرچند باید تاکید کرد این اختلاف نظرها در بسیاری موارد به تفاهم‌هایی نیز رسیده است.
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره کشمکش آموزش‌وپرورش و وزارت علوم بر سر تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو در دانشگاه گفت: در بحث سوابق تحصیلی ۸۵ درصد دانشجوها در حال حاضر پذیرش‌شان با دخالت سوابق تحصیلی است. بحثی که مطرح است بحث حذف کنکور است. باید یک جایگزین کارشناسی شده و علمی برای بهتر و دقیق‌تر کردن بحث پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها معرفی شود. وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم برای دانشگاه‌ها و رشته‌های پر طرفدار باید نوعی مسابقه بین داوطلبان برگزار شود، چرا که سوابق تحصیلی دانش‌آموزان بسیاری نزدیک به هم است.
چالش تاثیر سوابق تحصیلی
یکی از چالش‌های اصلی آموزش‌وپرورش و وزارت علوم در بحث تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور موضوع کیفیت امتحانات نهایی و دروسی است که ضریب تاثیر داشته باشند. هفته گذشته ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش گفت: در کمیته سنجش و پذیرش دانشجو میزان سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی ۳۰ درصد قطعی تصویب شد. دروس امتحانات نهایی دانش‌آموزان هم در این جلسه مشخص شد و ما درس‌هایی را که روی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان تأثیرگذار است بر اساس بررسی‌های کارشناسی که در دبیرخانه انجام شده بود پیشنهاد کردیم. حال باید منتظر ماند و دید شورای عالی آموزش‌وپرورش چه واکنشی به این عناوین و تعداد دروس دارد و آیا آن را تصویب می‌کند یا نه. این در حالی است که امسال نخستین سال استقرار کامل نظام 3-3-6 در آموزش‌وپرورش است و پایه دوازدهم برای نخستین‌بار در این نظام تشکیل می‌شود و طبیعتا بسیاری از کتاب‌ها نیز بتازگی تالیف شده‌ است و دبیرانی که قرار است این دروس را آموزش دهند نیز طی یک دوره در تابستان همین امسال برای این منظور آماده می‌شوند. در یکی از گردهمایی‌های مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش سراسر کشور که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه اعلام کرد: در کنکور ۹۸ دو نوع آزمون خواهیم داشت؛ یکی برای فارغ‌التحصیلان نظام قبلی و دیگری برای فارغ‌التحصیلان جدید.
حذف کنکور عملی نیست
عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش با موضوع حذف نشدن کنکور موافق است و پیش‌تر گفته بود: ما قانونی به اسم حذف کنکور در کشور نداریم و این موضوع مطرح نیست. این بحث رسانه‌ها درباره حذف کنکور کمی انحراف دارد. ما بحث‌مان درباره سهمی است که نمره نهایی و سوابق تحصیلی و نمره کنکور در کنار هم باید داشته باشند. من فکر می‌کنم برای برخی رشته محل‌ها و صندلی‌های دانشگاه جز نمره امتحان نهایی باید روش دیگری برای پذیرش باشد که ما کنکور را داریم. وی درباره بحث ارزشیابی که به صورت ملی باید انجام شود نیز معتقد است امتحانات نهایی با استاندارد ملی برگزار می‌شود و گزینه خوبی برای معیارسنجی سطح علمی دانش‌آموزان در کل کشور است.
مجلس موافق حذف کنکور
این در حالی است که محمدرضا عارف، رئیس جدید کمیسیون آموزش مجلس در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش اظهار کرد: تا ۱۰ سال قبل متقاضی دانشگاه‌ها بیش از ظرفیت بود اما امروز که متقاضی کمتر از ظرفیت است، چه ضرورتی دارد کنکور برگزار شود، لذا حداقل در رشته‌هایی که ظرفیت‌ها خالی مانده است کنکور حذف شود.
در حالی که در سطح جامعه و حتی میان نمایندگان مجلس حرف از حذف کنکور است و آموزش‌وپرورشی‌ها بر تاثیر بیشتر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجوها تاکید دارند و در حالی که برخی در آموزش‌وپرورش حرف از تغییر شیوه کنکور برای سال تحصیلی ۹۸ می‌زنند، در نهایت این دانش‌آموزان و جو عمومی میان آنهاست که تعیین‌کننده اصلی سرنوشت کنکور است. سال ۹۷ در حالی که در رشته ریاضی - فیزیک حدود ۱۴۴ هزار داوطلب وجود داشت و در رشته علوم انسانی حدود ۲۰۴ هزار داوطلب، در رشته علوم تجربی ۶۴۲ هزار داوطلب برای صندلی‌های دانشگاه به رقابت پرداختند که می‌توان تصور کرد چند درصد این داوطلبان رقابت‌شان بر سر بهترین دانشگاه‌ها و بهترین رشته‌های هر گرایش بوده است. اینجاست که شاید نکته اساسی توجه به علوم پایه از سطح دبیرستان تا دانشگاه باشد تا بتوان بار نامتعادلی را که بر برخی رشته‌های علوم تجربی بویژه پزشکی هست، برداشت.
 


Page Generated in 0/0081 sec