printlogo


کد خبر: 195422تاریخ: 1397/4/25 00:00
عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان مطرح کرد
اشتباه در اجرای طرح تحول سلامت

گروه اجتماعی: عضو هیات مدیره انجمن داروسازان گفت: سال‌هاست به دلیل اشتباهات انجام شده در اجرای طرح تحول سلامت و مشکلاتی که این طرح برای نظام سلامت ایجاد کرده است دچار تحریم داخلی هستیم و اینکه بگوییم تحریم‌ها کمر ما را شکسته عبارت درستی نیست.
سیدحسام‌الدین شریفی‌نیا، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان، درباره مشکلات مربوط به کمبودهای دارویی که در روزهای  گذشته در بازار دارو مشاهده می‌شود، به فارس گفت: مشکل اصلی کمبود دارو به طرح تحول سلامت بازمی‌گردد که با ایجاد بار مالی بسیار برای بیمه‌ها، این صندوق‌ها را در تامین هزینه‌های نظام سلامت دچار مشکل کرد و همین نبود نقدینگی باعث بروز مشکلات بسیاری در صنعت دارو و تجهیزات این بخش شد. وی ادامه داد: در طرح تحول سلامت اولویت پرداخت با بیمارستان‌ها بود و دارو در اولویت‌های بعدی قرار می‌گرفت و بودجه‌هایی که به بیمارستان‌ها تزریق می‌شد در مرحله آخر به دست داروسازان می‌رسید، البته این مشکلات برای پزشکان و شرکت‌های تجهیزاتی نیز به صورت فراگیر مشاهده می‌شود. عضو هیات مدیره انجمن داروسازان با تاکید بر مشکلاتی که از سوی بیمه‌ها برای صنعت دارو و تجهیزات ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها حدود 10 تا 11 ماه است که طبق قانون این پرداختی‌ها باید هر 3 ماه انجام شده است. 
شریفی‌نیا با اشاره به پولی که بیمه‌ها به بیمارستان‌ها‌ برای مطالبات پرداخت می‌کنند، گفت: بیمه‌ها مطالبات بیمارستان‌های دولتی را پرداخت می‌کنند اما بعضا این بودجه‌ها در محل‌های دیگری ‌جز مطالبات داروسازان و داروخانه‌ها، مثلا در اقدامات عمرانی و پرداخت کارانه مصرف می‌شود و مطالبات داروسازان در اولویت آخر قرار دارد. این عضو انجمن اقتصاد دارو معتقد است این مشکلات مجزا از تحریم‌هایی است که از سمت غرب بر ایران اعمال شده است، چرا که این تحریم‌ها چند ماه است اعمال شده و هنوز تاثیر خود را روی بازار دارو نشان نداده است. عضو انجمن داروسازان تهران تاکید کرد: موضوع دیگر آن است که طی یک سال گذشته نرخ ارز دولتی بانک مرکزی 29 درصد افزایش داشته است و این در حالی است که وزارت بهداشت تنها با 9 درصد افزایش قیمت دارو موافقت کرده است که همین امر باعث شده واردات برخی داروها و همچنین تولید آن برای تولیدکنندگان به‌صرفه نباشد و بسیاری از داروسازان یا از تولید و واردات منصرف شدند یا میزان آن را بسیار کاهش دادند. شریفی‌نیا تصریح کرد: باید بدانیم فعلا از لحاظ تحریم‌ها اتفاق خاصی در حوزه دارویی نیفتاده است، این در حالی است که ما از سوی مجریان طرح تحول سلامت و سیاست‌های اجرا شده در این طرح سال‌هاست دچار تحریم داخلی بوده‌ایم.


Page Generated in 0/0054 sec