printlogo


کد خبر: 195447تاریخ: 1397/4/25 00:00
سخنگوی قوه‌قضائیه:
تخلف واردات خودرو را اولین بار سازمان بازرسی گزارش داد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌ اژه‌ای روز گذشته در صد و بیست و هشتمین نشست خبری خود به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد. در بخش قابل‌توجهی از این نشست که به ضرورت برخورد قاطع قوه‌قضائیه با فساد اختصاص یافت، سخنگوی دستگاه قضا به اتفاقات مربوط به التهابات این روزهای بازار سکه و ارز پرداخت. یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده، درخواست بانک مرکزی برای آزادی چند نفر از بازداشتی‌های اخیر در همین زمینه است. موضوعی که بنا بر گفته اژه‌ای در سال 92 و در جریان دستگیری سلطان سکه تکرار شد. اژه‌ای به موضوع جنجال‌های مربوط به پرونده دختر اینستاگرامی نیز اشاره و ضمن غیرقانونی دانستن اقدامات وی تاکید کرد حتی یک روز هم بازداشت نبوده است. به گزارش میزان، حجت‌الاسلام اژه‌ای در بخشی از نشست خبری گفت:  از جمله موضوعاتی که در این روز‌ها داشته و داریم، بحث تخلفات اقتصادی در زمینه سکه و ارز و واردات برخی کالا‌ها از جمله تلفن همراه و ورود بعضی از خودرو‌ها به‌صورت متخلفانه و غیرقانونی است که در این زمینه به نکاتی اشاره می‌کنم. سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: مردم عزیزمان بحق انتظار دارند در این شرایط با متخلفان و مفسدان اقتصادی بشدت برخورد شود و به‌صورت شفاف؛ هم مردم تا آنجا که قانون اجازه می‌دهد در جریان قرار گیرند و هم قوه‌قضائیه سریع‌تر و قاطع‌تر از گذشته با موضوعات برخورد کند. وی گفت: دادسرای تهران وارد شده و در هر موضوعی بازپرس ویژ‌ه‌ای اختصاص و پرونده خاص تشکیل داده‌اند و قرار شده دادستان محترم کل کشور هم نظارت و هم کمک بیشتری بکنند و بحمدالله ایشان هم
به سرعت اقدام کرده و از دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت و معدن و تجارت، بانک مرکزی و دستگاه‌هایی که درباره این موضوعات نقشی دارند یا می‌توانند اطلاعاتی داشته باشند و اطلاعات در اختیار دارند، درخواست کرده‌اند هرچه سریع‌تر با موضوعات مشخص اطلاعات در اختیار دادسرای تهران قرار گیرد. معاون اول قوه‌قضائیه همچنین در رابطه با مساله ورود برخی خودرو‌های لوکس به صورت غیرقانونی و متخلفانه به کشور نیز گفت: درباره این موضوع، نخستین نهادی که وارد شد، سازمان بازرسی کل کشور بود و در گزارش اولیه اعلام کرد این اتفاق‌ها افتاده است و در گزارش دوم تکمیل کرد و عنوان داشت تخلفاتی در این حوزه انجام شده است. وی بیان داشت: ابتدا برخی مسؤولان دولتی منکر این بودند و عنوان داشتند چنین چیزی نیست ولی بعد از تحقیقات و ورود رئیس‌جمهور، صحت موضوع مشخص شد و امروز خود دولت اذعان دارد از ناحیه بعضی مسؤولان دولتی و غیردولتی در زمینه وارد کردن خودرو‌های لوکس به‌صورت غیرقانونی، تخلفاتی انجام شده و خسارت‌هایی از این ناحیه به بار آمده و در مساله تقاضا و افزایش قیمت‌ها و بعضی موضوعات دیگر تاثیر داشته که در خود گزارشی که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد به آن اشاره شده است. البته تا این لحظه از ناحیه وزارت صنعت و معدن و سایر دستگاه‌ها و نهاد ریاست‌جمهوری هنوز چیزی به قوه‌قضائیه رسما منعکس نشده است. وی خاطرنشان کرد: اگرچه در آن گزارش خواسته‌اند قوه‌قضائیه خارج از نوبت رسیدگی کند و همانطور که عرض کردم قبلا ریاست محترم قوه‌قضائیه درباره این موضوع دستور داده‌اند ولی امیدواریم هرچه زودتر این مساله را منعکس کنند و همانطور که ریاست محترم جمهور از وزارت صنعت و معدن و معاونت حقوقی‌شان خواسته‌اند، این مساله را هم برای مردم اطلاع‌رسانی کنند و هم به قوه‌قضائیه گزارش دهند. ان‌شاءالله گزارش را بفرستند تا هرچه زودتر با اطلاعاتی که خودمان داریم، بررسی‌ها را آغاز کنیم.
سؤال اژه‌ای درباره نحوه تخصیص ارز
اژه‌ای در بخش دیگری از نشست خبری به موضوع تخصیص ارز برای کالاهای غیرضروری اشاره کرد. سخنگوی قوه‌قضائیه با انتقاد از این موضوع گفت: سوال قوه‌قضائیه این است که آیا ارز تخصیصی به کالاهای غیرضروری با سیاست دولت هماهنگ بوده است یا خیر. نکته دوم این است که شرکت‌هایی که تقاضای ارز داشتند، ارزی دریافت کردند اما درباره برخی از آنها این شرکت‌ها به هیچ وجه فعالیت مرتبط با عنوان درخواست ارز نداشتند. محسنی‌اژه‌ای به بازداشت یکی از افراد در رابطه با خرید و فروش سکه اشاره و تصریح کرد: فردی به نام حمید مظلومی به همراه پسرش محمدرضا مظلومی بازداشت شدند که این افراد در سال ۹۲ هم بازداشت شده بودند اما آن سال نماینده بانک مرکزی در دادگاه اعلام کرد این افراد با هماهنگی ما فعالیت می‌کرده‌اند. وی افزود: یکی از بحث‌ها این است که آیا اقدامات اخیر هم هماهنگ با بانک مرکزی بوده است، اکنون هم بانک مرکزی تقاضای آزادی برخی فعالان بازار سکه و ارز را دارد. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: برخی مردم این برداشت را داشتند که از مظلومی 2 تن سکه کشف شده است که این درست نیست، چرا که منظور اصل معاملات بوده است. پسر اکنون آزاد شده و پدر بازداشت است. در بخش دیگری از نشست سخنگوی دستگاه قضا، پرونده دختر فعال در اینستاگرام مطرح شد. اژه‌ای به برخی شایعات درباره این فرد اشاره کرد و گفت: این فرد حتی یک شب هم بازداشت نشده است. خیلی از دروغ‌ها از جمله شکنجه و بازداشت در این رابطه خلاف بوده است. وی افزود: من مستند پخش شده را ندیدم اما گفته شده که اسم این فرد برده نشده و تصویرش دیده نشده است.


Page Generated in 0/0046 sec