printlogo


کد خبر: 195454تاریخ: 1397/4/25 00:00
اخبار

وزیر صنعت در نامه‌ای شرایط جدید را تعیین کرد
توزیع ارز دولتی از بانک مرکزی گرفته شد
در راستای اولویت‌بندی تخصیص ارز بر اساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش واردات کالا با ارز رسمی متوقف شد. یک مقام آگاه در گفت‌و‌گو با فارس، درباره توقف ثبت سفارش کالا با  ارز رسمی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خواسته ثبت سفارش‌ واردات کالا با نرخ ارز رسمی که هنوز ارز به آنها تخصیص داده نشده، در راستای بررسی و اولویت‌بندی متوقف شود. وی افزود: بر اساس دستور محمد شریعتمداری اعلام شده تا به دلیل محدودیت منابع ارزی و در راستای تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه و کالاهای ضروری، فرآیند تخصیص ارز از دفاتر تخصصی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی تعریف شده انجام شود و متقاضیان ارز رسمی برای واردات از این دفاتر مجوز بگیرند.  وی با بیان اینکه بانک‌ها صلاحیت تشخیص برای تخصیص ارز به متقاضیان را ندارند، گفت: این تصمیم گرفته شده است تا تخصیص ارز بر اساس اولویت‌بندی‌های انجام‌شده و بر اساس تشخیص دفاتر تخصصی تعریف شده در وزارتخانه‌ها به متقاضیان هر بخش داده شود.  وی افزود: پیش از این تخصیص ارز به بانک مرکزی واگذار شده بود. بر اساس این اعلام روند دریافت ارز دولتی به واردکنندگان کالا تغییر کرده و از این پس به جای بانک عامل دفاتر تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مرجع تصمیم‌گیری درباره تخصیص ارز به واردکنندگان بر اساس اولویت عمل می‌کنند.


آذری‌جهرمی:
لیست ارزبگیران دولت، ناقص است
با وجود اینکه بانک مرکزی در 2 نوبت اسامی شرکت‌هایی را که ارز دولتی برای واردات خودرو و کالاهای مختلف دریافت کرده‌اند اعلام کرده است اما آذری‌جهرمی در توئیتی نوشت لیست‌های منتشر شده کامل نیست. در توئیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آمده است: «امروز سخنگوی محترم دستگاه قضا از آغاز برخورد با متخلفان ارزی خبر داد. خوشبختانه روند شفاف‌سازی مسیر مناسبی در پیش گرفته شده است، البته هنوز بخش بزرگ‌تری از لیست‌های ارز تخصیصی 4200 تومانی منتشر نشده است. انتشار آنها و بهره‌گیری از نظارت افکار عمومی و کشف پلشتی‌ها ضرورتی مهم است».


استیضاح وزیر اقتصاد با ۹۰ امضا
«استیضاح وزیر اقتصاد را با 90 امضا تحویل هیأت‌رئیسه داده‌‌‌‌‌ایم و در برابر وزرای دیگر نیز اگر لازم باشد از ابزار قانونی استفاده می‌کنیم». عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت را در بروز مشکلات اقتصادی مقصر می‌دانیم، گفت: تیم اقتصادی دولت را در بروز مشکلات مقصر می‌دانیم، چون یا با هم هماهنگ نیستند یا به وظایف خود عمل نمی‌کنند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی با اعلام اینکه مشکلات فعلی اقتصادی در پی تحریم‌های عملیاتی و تهدیدات رخ نداده است، افزود: با این وجود ظرف ماه‌های گذشته ثبات اقتصادی را از دست داده‌ایم. وی بخش عمده مشکلات اقتصادی را ناظر بر ضعف مدیریت دانست. حاجی‌دلیگانی با اعلام اینکه مجلس بر اساس قانون اساسی از اختیارات خود در قبال وزرا کوتاه نخواهد آمد، تصریح کرد: برخی موارد از جمله استیضاح رئیس بانک مرکزی یا معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در اختیار مجلس نیست و از این رو از رئیس‌جمهور انتظار داریم تصمیم‌گیری کند!


واردات ایران از روسیه 4 برابر شد
آمارها نشان می‌دهد در 3 ماه نخست امسال واردات و صادرات به روسیه در مقایسه با مدت مشابه پارسال، به ترتیب با ۲۰۵ درصد(4 برابر) و ۴۰ درصد رشد روبه‌رو بوده است. به گزارش مهر، بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی نشان می‌دهد در 3 ماه نخست سال جاری، کشور روسیه از میان 100 کشور طرف معامله با ایران در امر واردات و صادرات به ترتیب در رتبه ۸ و ۱۸ قرار دارد. بر این اساس روسیه ۳۱۹ هزار و ۵۳۱ تن کالا به ارزش ۳۸۱ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۷۶۷ دلار به ایران صادر کرده است. همچنین ایران در 3 ماه نخست امسال ۱۵۱ هزار و ۱۷۴ تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۴۸۶ دلار به روسیه صادرات داشته است. صادرات انجام‌شده به روسیه از لحاظ وزنی 54/0 درصد و از لحاظ ارزشی 67/0 درصد از کل صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود و روسیه را در رتبه ۱۸ مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار داده است. میزان صادرات ایران به روسیه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 3/39 درصد و از لحاظ ارزشی 3/40 درصد افزایش داشته است.


Page Generated in 0/0072 sec