printlogo


کد خبر: 195684تاریخ: 1397/4/30 00:00
چهارگوشه

تظاهرات ضد فساد در پرو
مردم پرو علیه فساد در این کشور دست به راهپیمایی زده و در حالی که بسیاری از آنها تصاویری از لاشخور یا موش در دست داشتند، خواستار ایجاد اصلاحات ضد فساد برای پاکسازی نهادهای کشور شدند. این راهپیمایی ضد فساد در حالی در سراسر این کشور حوزه‌ آند برگزار شد که وزیر دادگستری این کشور اخراج شد. هزاران تن از مردم پرو در لیما، پایتخت این کشور دست به راهپیمایی زده و پلاکاردهایی با مضمون «همه آنها را بیرون کنید‍» نوشته شده بود و فریاد می‌زدند «فساد را متوقف کنید! این یک شرم ملی است». این در حالی است که گزارش‌های تکمیلی نشان می‌دهد سیاسیون در پرو با آمریکایی‌ها ارتباط نزدیکی دارند و به نظر می‌رسد فساد فزاینده در این کشور آمریکای جنوبی برنامه‌ریزی شده و برای سقوط دولت باشد.

اخراج دیپلمات‌های روس ناامید‌کننده است
آندری ماسوف، سفیر روسیه در یونان اخراج دیپلمات‌های این کشور از آتن را تاسف‌برانگیز و ناامید‌کننده خواند. گفته می‌شود 2 دیپلمات روس از یونان به اتهام پرداخت رشوه و تلاش برای کسب اطلاعات از مبادی نامشروع هفته گذشته اخراج شده‌اند. این در حالی است که اخراج این دو دیپلمات بی‌ارتباط با مساله مقدونیه و تغییر نام این کشور به مقدونیه شمالی نبوده است. روابط سیاسی میان روسیه و یونان در سال جاری میلادی یکصدمین سال خود را جشن خواهد گرفت و به گفته سفیر روسیه در آتن، این اقدامات یونان سابقه عمیق مناسبات طرفین را به چالش می‌کشد.

اورتگا خواستار برقراری صلح در نیکاراگوئه شد
به دنبال اقدامات نیکاراگوئه برای سرکوب اعتراضات گسترده و کشته شدن حدود 300 تن در این درگیری‌ها، رئیس‌جمهور این کشور از معترضان درخواست کرد به آنچه «اقدام برای بی‌ثباتی کشور» نامید، پایان دهند. دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه در سخنرانی خود به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد انقلاب این کشور، خواستار دفاع حامیانش از کشور شد و از معترضان درخواست کرد رفتار خود را «اصلاح» کنند. اورتگا در سخنان خود گفت: همه شما مدافعان صلح هستید. باید نظم را دوباره در کشور برقرار کنیم. روش درست، جنگ نیست، بلکه صلح و گفت‌وگو است.

عمر البشیر و السیسی توافق کردند
عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان و همتای مصری‌اش، السیسی درباره آینده مناسبات دوجانبه توافق کردند. گفته می‌شود «عمر البشیر» رئیس‌جمهوری سودان موافقت خود را با مصر برای شروع یک رابطه استراتژیک بین 2 کشور در همه زمینه‌ها اعلام کرده است. این سخنان را البشیر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «عبدالفتاح السیسی» همتای مصری خود پس از نشست با وی در کاخ ریاست‌جمهوری در خارطوم بیان داشت. به نوشته روزنامه «رای‌الیوم»، رئیس‌جمهوری سودان با اشاره به پیوندهای مشترک تاریخی، جغرافیایی و خویشاوندی بین مردم کشورش با مصری‌ها گفت: ما روابط با مصر را به عنوان یک استراتژی در زمینه‌های مختلف آغاز می‌کنیم و هیچ سقفی برای روابط اقتصادی با یکدیگر نداریم. البشیر گفت در دیدار با السیسی درباره تسهیل تردد افراد و حمل‌ونقل کالاها بین مصر و سودان از طریق ایجاد جاده‌های مواصلاتی و خطوط راه‌آهن توافق کرده‌اند.
 
مکرون زیر شدیدترین فشار دوره ریاست‌جمهوری‌اش
آلکساندر بلانا، مشاور ارشد مکرون که در یکی از تجمعات خیابانی در فرانسه به یک جوان فرانسوی حمله کرده بود از سوی دادگاهی در این کشور به تعلیق حکم دولتی‌اش محکوم شده است. این اقدام بلانا عملا موج تازه‌ای از انتقادات را علیه مکرون به وجود آورده است و مخالفان وی را متهم به اداره حکومت اقلیتی می‌کنند که اقشار متوسط و کم‌درآمد فرانسوی در آن نقشی ندارند. بلانا اول مه ‌و در روز جهانی کارگر در پاریس در میان نیروهای امنیتی حاضر شد و به تظاهرکنندگان حمله کرد. فیلم این خشونت اکنون محافل کارگری فرانسه را بر آن داشته که مکرون را مجبور کنند آلکساندر بلانا را از الیزه اخراج کند.


Page Generated in 0/0063 sec