printlogo


کد خبر: 195686تاریخ: 1397/4/30 00:00
پیش‌فروش نامحدود سکه و سیاست‌های التهاب‌آفرین، بازار را تحت تأثیر قرار داد
سکه باران بی‌تدبیری!

گروه اقتصادی: بی‌تدبیری دولت در جذب سرمایه‌‌های سرگردان پس از اجرای سیاست ناکارآمد کاهش نرخ سود بانکی و تعیین ارز تک‌نرخی موجب شد سیل نقدینگی به بازار‌‌های موازی و غیررسمی راه بیفتد و گلوی اقتصاد کشور را بفشارد. در این شرایط اما دولت اقدام به پیش‌فروش سکه و عرضه ارز از طریق ثبت‌سفارش کرد؛ اقداماتی ناکارآمد که هیچ‌کدام از آنها نتوانست تاثیری مثبت بر بازار به جای گذارد، چرا که تصمیمات دولت برای ساماندهی این آشفته‌بازار آن هم با شیوه‌‌های مختلف، فقط توانست دست رانت‌خواران سودجو را برای کسب درآمدهای هنگفت باز گذارد تا منابع ملی همچنان به تاراج رود. رئیس فراکسیون مبارزه با فساد و شفاف‌‌سازی در مجلس می‌گوید: دریافت مالیات از غارتگران دل مردم را به درد می‌آورد، باید شبکه این افراد شناسایی شود که اگر ریشه‌یابی شود به مسؤولان می‌رسیم. امیر خجسته در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به شناسایی خریداران عمده سکه، اظهار داشت: وزیر اقتصاد از شناسایی غارتگران، دزدان و اختلاسگران صحبت کرده است تا از آنها مالیات دریافت شود. این حرف آقای وزیر دل مردم را به درد آورده است. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس ادامه داد: به جای اینکه این افراد را بگیرند و اموال را برگردانند می‌خواهند از آنها مالیات دریافت کنند، نباید این باب جدید را باز کنند که از متخلفان مالیات دریافت کنند و به نوعی برای آنها که از بیت‌المال غارت کرده‌‌‌‌اند، امنیت‌آفرینی کنند. وی گفت: نباید اجازه دهیم دزدان غارتگری کنند و در انتها به آنها بگوییم مالیات بدهید، اجازه نمی‌دهیم چنین بابی در کشور ایجاد شود و بیشتر از این دل مردم به درد آید. وی اظهار داشت: فردی که فروشنده سکه بود چطور 36 هزار سکه معادل 2 تن سکه را فروخته است؟ تمام این اقدامات هماهنگ شده بود و اگر ریشه‌یابی شود به مسؤولان می‌رسیم. خجسته با بیان اینکه باید مسؤول هماهنگ‌کننده فروش این میزان سکه به مردم معرفی شود، اظهار داشت: برای خرید و فروش این میزان سکه شبکه‌‌‌هایی تشکیل شده که باید این شبکه‌ها شناسایی شود و مسببان اصلی را معرفی و مجازات کرد. خجسته تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم غارتگران براحتی ثبت سفارش کنند یا میلیارد‌ها سکه خریداری کنند و از بیت‌المال سود به جیب بزنند و تنها اقدامی که صورت می‌گیرد دریافت مالیات باشد، باید ریشه این افراد خشکانده شود.
 نبود سیاست ثابت، پیش‌فروش سکه را بی‌تأثیر کرده است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز می‌گوید پیش‌فروش سکه تاثیری بر کاهش قیمت‌ها ندارد، چرا که بانک مرکزی سیاست ثابتی برای مدیریت بازار ندارد. محمد حسینی با اشاره به بی‌تاثیر بودن پیش‌فروش سکه در کاهش قیمت‌ها، اظهار داشت: بانک مرکزی برای جمع‌آوری نقدینگی، پیش‌فروش سکه را در سیاست‌‌های خود در نظر گرفت و اینکه چه کسانی به چه نحوی بتوانند این سکه‌ها را خریداری کنند طبق قرار بانک مرکزی انجام شد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: بنابراین از آنجایی که بانک مرکزی پول پیش‌فروش سکه را دریافت کرده بود باید این روزها سکه‌ها را به خریداران تحویل دهد، به همین جهت این روزها شاهد تحویل سکه‌ها هستیم. وی با اشاره به آثار پیش‌فروش سکه بیان داشت: اقدام بانک مرکزی تاثیری بر کاهش قیمت‌ها نداشت، چرا که بانک مرکزی نتوانسته است مدیریت واحد داشته باشد، بنابراین پیش‌فروش سکه در کاهش قیمت‌ها اثری نداشت. وی ادامه داد: از سوی دیگر افرادی که سکه‌ها را خریداری  کرده‌‌اند هنوز سکه برای فروش به بازار نیاورده‌‌اند تا ورود این سکه‌ها کاهش قیمت را به دنبال داشته باشد. حسینی در ادامه درباره دریافت مالیات از سکه اظهار داشت: در قوانین مالیاتی بحثی درباره دریافت مالیات از سکه نداریم؛ در قانون برای درآمد حاصل از هر گونه خدمات، خرید و فروش مالیات در نظر گرفته شده است. این نماینده مجلس توضیح داد: در واقع مالیات بر سکه وضع نشده، بلکه از کسانی که به واسطه خرید و فروش سکه سودی حاصل کرده باشند، مالیاتی بر آن سود لحاظ می‌شود. وی با بیان اینکه یک سال زمان می‌برد تا مالیات از سود سکه دریافت شود، اظهار داشت: افراد حقیقی و حقوقی در اظهارنامه میزان خرید خود را اعلام کرده‌‌اند، یک سال بعد اگر اطلاعات افشا شود مالیات دریافت خواهد شد اما اگر چنین اتفاقی نیفتد و دوستان به اطلاعات دست پیدا کنند باید جهت وصول مالیات اقدام کنند، بنابراین اینگونه نیست که امروز سکه بخرند و فردا مالیات آن را بدهند.
پیش‌فروش سکه نمی‌تواند حباب را برطرف کند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید پیش‌فروش سکه تا زمانی که قدرت خرید وجود دارد تاثیری بر کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت. عزت‌الله یوسفیان‌ملا گفت: وقتی 50 نفر 380 هزار سکه خریداری می‌کنند، تزریق سکه به بازار تاثیری بر کاهش قیمت‌ها ندارد، با این حال دولت متعهد به تحویل سکه‌‌های پیش‌فروش شده بوده است. این نماینده مجلس با بیان اینکه در پیش‌فروش اخیر سکه گزارشی از خریداران درشت ارائه نشد، بیان داشت: دریافت مالیات از خریداران سکه برای افرادی است که بالای چند هزار سکه خریداری می‌کنند، از افرادی که 5 یا 10 عدد سکه می‌خرند مالیات دریافت نمی‌شود. روی هر سکه مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شده و در فرم‌ها این رقم اعلام می‌شود. وی درباره ترکیدن حباب سکه گفت: حباب سکه با تزریق و پیش‌فروش سکه از بین نمی‌رود، نقدینگی به قدری در بازار افزایش یافته است که هر میزان سکه ارائه شود مانند یخ زود آب می‌شود، برای مدیریت بازار باید قدرت خرید را پایین آورد. یوسفیان‌ملا اظهار داشت: سال‌‌های گذشته بازار به این اندازه ملتهب نبود از زمانی که سود سپرده بانکی کاهش پیدا کرد، مردم سرمایه‌‌های خود را از بانک‌ها خارج کردند و به بازارها آوردند. وی گفت: ورود سرمایه‌ها به بازار بلای جان شد و اگر 10 برابر سکه تزریق شود و 50 برابر ارز در بازار توزیع شود هیچ اتفاقی نمی‌افتد و بازار مدیریت نمی‌شود.


Page Generated in 0/0055 sec