printlogo


کد خبر: 195714تاریخ: 1397/4/30 00:00
نایب رئیس مجلس در پاسخ به ادعای وزیر بهداشت:
تحریم‌ها بر دارو تأثیرگذار نیست

گروه اجتماعی: نایب رئیس مجلس با بیان اینکه کسری اعتباراتی که در حوزه سلامت وجود دارد ارتباطی با اعمال تحریم‌ها ندارد، گفت: دارو و تجهیزات پزشکی در لیست تحریم‌ها نیست اما به طور غیرمستقیم تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد. به گزارش فارس، مسعود پزشکیان در واکنش به اظهارنظر وزیر بهداشت مبنی بر تاثیرگذاری شدید تحریم‌ها از آبان ماه، اظهار داشت: کسری اعتباراتی که در حوزه سلامت وجود دارد ارتباطی با اعمال تحریم‌ها ندارد، بویژه دارو و تجهیزات پزشکی در لیست تحریم‌ها نیست اما به طور غیرمستقیم تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در تشریح نحوه تاثیرپذیری غیرمستقیم دارو و تجهیزات پزشکی از تحریم‌ها ادامه داد: در پی بروز تحریم‌ها ممکن است حمل‌ونقل دریایی و جابه‌جایی ارز با مشکل مواجه شود، بنابراین این موضوع بر روند تامین دارو و تجهیزات پزشکی وارداتی هم اثرگذار خواهد بود. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: وزارت بهداشت باید به دنبال راهی باشد تا از طریق حمل‌ونقل زمینی نیاز بخش دارو و تجهیزات پزشکی کشور را تامین کند، از سوی دیگر 97 درصد دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و لازم است دولت اعتبارات مورد نیاز این بخش را تخصیص دهد تا شرکت‌های تولیدکننده این ملزومات سرپا بایستند و مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنند، این در حالی است که وزارت بهداشت مبالغ زیادی به این شرکت‌ها بدهی دارد. این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: آشفتگی کنونی در بازار دارو ناشی از نحوه مدیریت روند تولید یا واردات دارو است، چرا که وقتی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی نتوانند مواد اولیه تهیه کنند، طبیعی است عرضه دارو و تجهیزاتی که باید تولید کنند در بازار کاهش پیدا می‌کند و اگر بخواهند این کمبودها را به گردن تحریم‌ها بیندازند جای سؤال دارد.
ورود مجلس به پرونده آشفتگی بازار دارو
این در حالی است که عضو کمیسیون بهداشت مجلس از ورود کمیسیون متبوعش به موضوع آشفتگی موجود در بازار دارو پس از تعطیلات مجلس خبر داد. احمد حمزه درباره هشدار رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع دارویی در ارتباط با آشفتگی موجود در بازار دارو تا جایی که تولیدکنندگان به دلیل اعمال تحریم‌ها قادر به تامین مواد اولیه سرم نیستند، گفت: تامین دارو شاید از تهیه غذا برای مردم هم واجب‌تر باشد، بنابراین دولتمردان باید با تامل بیشتری برای رفع این مشکل تدبیری بیندیشند و ارزی را که با این سختی وارد کشور می‌شود به تامین کالاهای اساسی که یکی از واجبات آن دارو است، تخصیص دهند.  
نماینده مردم کهنوج در مجلس گفت: دولتمردان باید نظارت کنند ارزی که در حوزه تامین دارو هزینه می‌شود در قالب کالای مورد نظر به کشور بازخواهد گشت و کنترل بازار دارو را به گونه‌ای در دست بگیرند تا سرمایه‌ای که برای تامین دارو گذاشته شده به طور صحیح هزینه شود. وی در تشریح علل بروز مشکل در زمینه تامین داروی مورد نیاز کشور در شرایطی که هنوز تحریم‌ها تاثیر خود را نشان نداده‌اند، تصریح کرد: وقتی تجارت ضعیف شود هر راهی برای سوءاستفاده باز می‌شود، کما اینکه ممکن است برخی واردکنندگان، داروهای وارد شده را در بازار آزاد به فروش برسانند، ضمن اینکه مدیران حوزه سلامت باید از قبل به این مهم می‌اندیشیدند که ممکن است روزی با این مشکلات مواجه شویم و برای مقابله با آن برنامه‌های لازم را پیش‌بینی می‌کردند. عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بی‌تردید کمیسیون بهداشت بعد از تعطیلات مجلس به وضعیت کنونی حوزه سلامت و آشفتگی‌های موجود در بازار دارو ورود پیدا کرده و به منظور ارائه راهکاری در جهت رفع این مشکل نشستی با مدیران حوزه سلامت خواهد داشت.


Page Generated in 0/0060 sec