گروه اجتماعی: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلالاحمر با اشاره به اینکه کمبود دارو برای حجاج نداریم، گفت: زائران میتوانند با تماس تلفنی مستقیم با پزشک متخصص، مشکلات خود را مطرح و مشاورههای لازم را دریافت کنند. سیدعلی مرعشی در ارتباط با آخرین وضعیت ارائه خدمات به حجاج به فارس اظهار داشت: از زمان ورود زائران، بیمارستانهای مکه فعال شده و 4 درمانگاه شبانهروزی نیز فعالیت خود را آغاز کردند و مطبها نیز در هتلهای محل استقرار زائران به صورت 8 ساعته خدمترسانی میکنند. وی افزود: از روز بازگشایی این مراکز بیش از 100 زائر مراجعه کرده و 25 مورد بستری داشتهایم که 4 مورد آن مربوط به بستری در بیمارستانهای سعودی در مکه بوده است. مرعشی درباره داروی مورد نیاز بیماران گفت: از 2 هفته قبل از حضور حجاج داروهای مورد نیاز به عربستان ارسال و در فرودگاه جده تخلیه شد و پس از آن در همه بیمارستانها و درمانگاههای مورد نیاز توزیع آن صورت گرفت و در حال حاضر خوشبختانه مشکل کمبود دارو نداریم. همچنین، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه 75 درصد حجاج بالای 50 سال و 5/12 درصد بالای 75 سال هستند، گفت: مرکز پزشکی حج و زیارت هلالاحمر با تجربه خوبی که در دهههای گذشته داشته است، اقدامات بسیاری را در حوزه سلامت حجاج انجام میدهد. حمید محمدی در حاشیه بازدید از بیمارستان مکه و بررسی سلامت حجاج و همچنین اقدامات صورتگرفته توسط پزشکی حج و زیارت هلالاحمر اظهار داشت: یکی از مهمترین اصولی که در کل فرآیند اعزام حجاج اهمیت دارد، موضوع امنیت و سلامت آنهاست و ما تلاش میکنیم در همه حوزهها این دو اصل را مدنظر قرار دهیم. وی با اشاره به اینکه مرکز پزشکی حج و زیارت تجربههای خوبی طی چند دهه گذشته درباره خدمترسانی به زائران داشته است، گفت: این موضوع از قبل، همچنین حین موسم حج در نظر گرفته شده و مرکز پزشکی حج و زیارت هلالاحمر با راهاندازی مطبها و بیمارستانها، خدمات بسیاری را به حجاج ارائه میدهد. وی ضمن ابراز امیدواری به اینکه حجاج پایشان به این مراکز باز نشود، گفت: در مراکز هلالاحمر اقدامات زیادی انجام میشود تا مشکلات حجاج از جزئیترین تا پیچیدهترین آنها شامل سرماخوردگی و مشکلات قلبی برطرف شود.