گروه اجتماعی: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ارائه معاینه فنی نباید به محل سودجویی و درآمدزایی برخی افراد تبدیل شود، همچنین اتومبیلهای هیبریدی و صفر باید از دریافت معاینه فنی معاف شوند. رسول خضری در ارتباط با اجرای فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا و عدم امکان ورود خودروهای فاقد معاینه فنی به داخل محدوده زوج و فرد به خانه ملت گفت: در این طرح ایراداتی وجود دارد که باید بررسی و رفع شود، از این رو اجرای این طرح به نتایج مد نظر نرسیده است، همچنین معاینه فنی نباید به محل سودجویی و درآمدزایی برخی تبدیل شود، از سویی خودروهایی که هیبریدی و صفر هستند هم نیازی به این قبیل معاینههای فنی ندارند اما برای درآمدزایی بیشتر شامل این طرح میشوند. نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس با انتقاد از وضعیت حملونقل عمومی در شهرهای ایران افزود: مشکل زمانی آغاز میشود که مهمترین عامل کنترل و کاهش آلودگی هوا یعنی حملونقل عمومی در کشور تقویت نشده است. همه کشورهای دنیا بر توسعه وسایل حملونقل عمومی تاکید ویژهای دارند. در برنامه توسعه پنجم و ششم مقرر شده است دولت 50 درصد هزینه توسعه و نگهداری ناوگان حملونقل عمومی را پرداخت میکند و 50 درصد آن را نیز شهرداری کلانشهرهای بزرگ پرداخت کنند. ما در این زمینه نیاز به حمایت و توسعه داریم. وی ادامه داد: تهران 3 برابر میزان مساحت جغرافیایی خود تراکم جمعیت دارد، این میزان جمعیت در بسیاری از کشورها وجود دارد اما با مساحتی بزرگتر از تهران، ضمن اینکه در آنجا موتور خودروها و بنزین مصرفی یورو 5 است ولی در ایران با اینکه در برنامههای ششم و پنجم به این موضوع اشاره شده بود، اجرایی و عملیاتی نشد.